slør i forhjulene!!!

Jeg har en Citroen AX fra 1989 som gir mig grå hår i hovedet!! Det startede med at den gav nogle metaliske klunkelyde når jeg drejer især til højre. Jeg skiftede bærekuglen i højre side, men det hjalp ikke den siger stadig klunkelyde når jeg drejer. Jeg synes ikke at kan mærke slør i styrekuglerne (undersøgt med forhjulene fri af jorden og holder på hjulet i position kl. 3 og 9)
Når jeg undersøger for slør (med forhjulene hævet) i den side med ny bærekugle kan jeg se at hele fjederbenet gir sig flere milimeter til hver side (især når jeg holder forhjulet i position kl. 2 og 7). hvad kan det være?? Kan forhjulslejet være gået eller kan støddæmperen være knækket ( den holder dog helt tæt for olie)? Jeg synes ikke at kan se nogen skade på selve fjedrene foran!!
Er der nogen som har en diagnose??
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..

Prøv og kigge om støddæmperbennet kan rykke sig foroven.. Det kan muligvis være dine tårnlejer (det leje som forhjulsophænget drejer om i toppen af støddæmperen) som er gået sig en tur..

Ellers prøv og kigge om trækakselen er spændt ordentligt. (Den store møtrik i midten af bremseskiven..)

Hilsen Johnny

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
Takker for svaret - men kan jeg løsne alle tre bolte som sidder på støddæmpertårnene i motorrummet (de to bolte som holder selve lejet og den bolt som sidder i midten på enden af støddæmperen) uden problemer - jeg tænker på om der er noget som skal presses på plads eller holdes på plads når man løsner boltene??
Den miderste bolt på støddæmperen må du IKKE løsne.. Så løsner du så fjederen bliver løs.. og dette kræver en fjederspænder for at samle igen..
De andre bolte er dem som holder hele støddæmpertårnet på plads..

Hilsen Johnny

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
Takker - jeg prøver at se om jeg kan ordne problemet!!
Jeg tror ikke det er trækakslerne der er slidt. Jeg kan frembruinge lyden hvis jeg kører lige ud og så laver nogle små hurtige skarpe sving med bilen så kommer klonkelyden. Men den kommer også især når jeg kører over en forhøjning (fx kantstenen når man kører ud fra en lille sidevej), men ikke når forhjulene kører over men først når baghjulene kører over forhøjningen??? (kan det være krængningstabilisatoren??)
Hvis det var trækakslerne der var slidte ville klonkelydene så ikke nærmere vise sig når jeg drejer hjulene helt ud i yderstillingerne eller når jeg accelerere op i fart??
Det er et mysterium!!!
Er lyden der også når du gør som beskrevet, med koblingen nede (dine små hurtige drej), så er det ikke trækakslen. Ellers er det.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det vil jeg straks prøve (PeterR) og så melder jeg tilbage, men jeg tror stadig selv det er tårnlejerne der er gået. Snakkede med en mekaniker i dag som sagde, at tårnlejerne har en tendens til at gå i min model. Men nu vil jeg lige prøve dit forslag!! Takker!!!
jeg tror det ender med at du må konstatere at det er krankleddet der er færdig.
Har lige været ude og teste bilen og både med koblingen nede og i frigear laver den stadig klonkelyde, når jeg laver små hurtige udsving med bilen i fart, så jeg kan nok frikende trækakslerne.
Det er underligt men de klonk der kommer lyder som om der er en der slår en jernstang op i bunden af bilen lige under fødderne - kan det stadig være tårnlejerne selv om lyden synes at komme fra bunden af bilen???? eller er det nærmere krængningsstabilisatoren?????
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis