Mørtelrester på murværk

Afrensning af mørtelrester på murværk

Jeg fik i sommers den fikse ide at jeg ville friske mine murstens-fuger op. I den forbindelse har jeg tilsyneladende ikke fået vasket muren godt nok af for mørtel-resten. Jeg har forsøgt at skrabe det værste af med en spartel og så afsyret grundigt (3 gange), men kan ikke få de sidste rester af. Jeg ved ikke hvad murstenene kan tåle, så har ikke turde prøve at slibe det af.

- Hvordan kan jeg få fjernet de sidste mørtel-rester?
(Evt. ved hjælp af en maskine, da jeg har mange meter mur der skal renses af)

Billeder af muren kan ses her - http://picasaweb.google.dk/krusbaek
Afrensning af mørtelrester på murværk Jeg fik i... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har engang hørt en murer fortælle om at de ind i mellem må bruge syre for at få rester væk, selv om det bedste skulle være at lade det være og så skulle det forsvinde i løbet af et par år.

Det skal siges, at jeg har forsøgt at afsyre et sted med 1:20 saltsyre, hvor jeg forvandede og efter vandede. Stenene blev rene og fugen (bakkemørtel 1:10) blev hvidlig igen. Mureren har efterfølgede forsøgt at afsyre en af facaderne med 1:20 saltsyre, hvorefter stenene blev delvist rene, men han eftervandede ikke og her er fugerne blevet meget grå og derfor er der nu forskel i farven på nogle af fugerne. Der hvor der ikker er eftervandet er der løsnet lidt jernoxid fra stenene (ikke mangan), hvilket har givet nogle af fugerne lidt rust farve. Derfor er jeg lidt nervøs for at give stenene saltsyre igen. Jeg vil dog gerne have fugerne bliver ens og dette kan vel kun syre gøre eller vil tiden gøre fugerne mere ens.

Bliver bakkemørtel 1:10 ikke grå med tiden uanset om den har fået syre eller ej?

Det skal siges, at det er ca. 3 mdr siden murværket er opført.

På forhånd tak




<p>Petersen</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også