Mørtelrester på murværk

Afrensning af mørtelrester på murværk

Jeg fik i sommers den fikse ide at jeg ville friske mine murstens-fuger op. I den forbindelse har jeg tilsyneladende ikke fået vasket muren godt nok af for mørtel-resten. Jeg har forsøgt at skrabe det værste af med en spartel og så afsyret grundigt (3 gange), men kan ikke få de sidste rester af. Jeg ved ikke hvad murstenene kan tåle, så har ikke turde prøve at slibe det af.

- Hvordan kan jeg få fjernet de sidste mørtel-rester?
(Evt. ved hjælp af en maskine, da jeg har mange meter mur der skal renses af)

Billeder af muren kan ses her - http://picasaweb.google.dk/krusbaek
Afrensning af mørtelrester på murværk Jeg fik i... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mbkmbk> prøv at RINGE til teglværket og spørg om de må afsyres. Der står tit at de ikke må men man må for det meste bruge 1/20 saltsyre, eller som alternativ eddike syre. Eller har alfix noget specielt

Har muret et hus i brune sten og de måtte bestemt ikke afsyres, men ved at ringe til teglværket kom der et nyt datablad hvor de godt måtte med 1/20 saltsyre

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

spurgte du om de andre syrer? Normalt må eddikesyre godt bruges (dog ikke særlig effektivt) og alfix praler meget med deres

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Syr dem af i en syre blandet i 1:8-1:10.. det sker der ikke en skid ved. Det der 1:20 er ikke en skid værd, så kan man næsten ligeså godt lade være..

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Hej.

Thomas har delvis ret. Bland en almindelig saltsyre 1:10 men for og eftervand muren godt inden saltsyren bliver påført. Bliv ved med at stryge over stenen indtil kalken ikke koger mere, så er stenen ren.

 


PE

Annonce
Brune sten indeholder en form for jern (kan sku ikke lige huske hva det hedder) og derfor hedder det sig at man ikke må syre det af med saltsyre. Umiddelbart ville jeg ikke syre dem af med 1 til 10 syre, men ville godt turde med 1-20.
som pev også siger kan man bruge den "gamle" metode med at forvande

Men der er nok af gode grunde nu lavet regler om hvordan sten skal syres af og i hvilken blanding,..som forresten hedder 1-20...ligemeget hvor ueffektivt det er kan det altså sagtens fjerne det værste af kalksløret

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Hej.

Det hedder mangan, ved ik om det er stavet rigtigt :)

 


PE

Jeg vil tro, at de murere der bruger 1:20 syre, kan tælles på én eller to hænder. Jeg tror skam ikke der sker noget ved at syre af i 1:10. Du kan jo prøve på et lille sted på muren og se ;) Men jeg vil (måske) spise min gamle hat, hvis der sker noget med stenen.


Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Hej.

Facadestenene bliver lidt mørkere ved afsyringen.

 


PE

Jeg bruger også selv 1-10 på normale sten, men nu er det jo ikke normale røde eller gule sten. Jeg syrede de sidste brune sten jeg murede af med en svamp og 1-20

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også