Gulv eller køkken først??

Hej

Vi skal snart til at sætte vores nye køkken op og der skal fliser på gulvet. Men er kommet i tvivl om, om køkkenet først sættes op og derefter ligge fliserne, eller omvendt. Hvad gør man?? Og hvorfor??

På fohånd tak.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer vel an på hvordan du vil have resultatet til at se ud, og hvilken type gulv du lægger.
Gulvet skal normalt under sollen (hvis du har en sådan) før du safslutter det. Har du åben fod på køkkenet, bør du lægge gulvet helt ind til vægge uanset hvilken type gulve du lægger.
Generelt set, så kan det jo også tænkes at du måske en dag vil flytte lidt på dit køkken, og så kan det være rart at have gulvet gennemgående.
Faktisk er den eneste årsag til ikke at lave et gennemgående gulv (som jeg kender til) hvis det er for skævt, eller for højt til at kunne lade sig gøre.
HAr lige lagt klinke gulv i vores nye køkken. Det er kørt ind under så sparer man jo en tilskæring op ad soklen da vi kunne starte med en hel klinke langs væggene. Så prøv dig lidt frem med at ligge klinkerne ud på gulvet først og tag højde for fugen. Tænk på at det er dig selv der skal skære dem og en tilskæring kan faktisk godt være svær at lave pæn hvis nu det ikke er helt lig der hvor den skal være.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg ville også lægge fliserne over hele gulvet inden monteringen af køkkenet.
Hvis det derimod var et svømmende træ- eller laminatgulv, må det ikke komme under skabene idet det vil forhindre gulvet i at kunne arbejde.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

du kan godt lægge gulvet (trægulv, laminat) inden montering af køkken, så skal det bare fuldlimes til undergulvet..... 

Jeg spørg kun for at blive klogere.

da jeg lavede køkken og bryggers hos min mor hvor jeg lagde klinker, lavede jeg soklen i multiblokke og satte klinker op ad den... Det ser godt ud..

Hos mig selv hvor jeg skal have lamel-parket har jeg sat køkkenet på spåndpladegulvet og ligger trægulvet ind til og afslutter med ca 2-3mm luft ind til køkkensoklen som jeg lige kan skjule med en meget lille liste...
Annonce
læg gulvet først :-)
Ja læg gulvet først.
Rustkongen, den der med 2-3 mm det kan du få problemer med hvis det er et flydende trægulv du har lagt, du skal have 8-10 mm luft hele vejen rundt. hvis du får problemer så er det igang med finecutteren (et fantastisk stykke værktøj iøvrigt )
Ved flydende gulv kan en sokkel sættes normalt og 10mm afstand holdes. Derefter kan en snydesokkel sættes for at pynt, og gulvet kan stadig arbejde selvom det køre ind unden "soklen".

 

Hvis du lægger gulvet først, så SKAL det limes til undergulv, for så må det ikke kunne arbejde, med køkkenet stående ovenpå..

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Men nu skal der lægges fliser, så det skulle ikke gerne arbejde ;-)

Har et tillægsspørgsmål (skal selv i gang med køkken og fliser). Hvis man lader fliserne gå ind under soklen, hvad så med gulvvarmen? Kan godt sige mig selv, at den skal følge med, men er det godt at have gulvvarme under køkkenskabene (tænker både på træet i skabene, men også de madvarer man måtte have opbevaret)?

Og hvis man ikke lader fliserne gå ind under soklen, kan man så få et problem med kuldebro og fugt, hvis man har gulvvarme?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis