nimbus 26 krydser klub

Hermed starter jeg klub for dem der ejer eller har interese af nimbus 26 fod til køb eller renoverings projekter. mulighed for at dele erfaringer, spørgsmål forslag og muligheder.Velkommen
Hermed starter jeg klub for dem der ejer eller har... Vis hele indlægget
83 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af karl-otto den 11-04-2009 15:34
Hej Håndværker. hvilken båd har du? Og kender du til en gruppe med klassiske gamle båder?
vh Karl-Otto
Jeg har ikke længere båd, har dog haft en del stykker. Helt nøjagtigt 17, min hobby var mere at købe noget af et vrag og sætte dem i stand, sejle et par år i dem og så starte forfra igen på en anden. Det har ikke været en indbringende hobby, men masser af kvalitets tid jeg har fået ud af det.
Jeg kender ikke andre end De Fæle og Smakkeluget hvor jeg har været medlem i mange år, dog ikke mere. Jeg går dog ud fra at også en klassisk bådtype som Nimbussen i dag kan være med i en af de to foreninger. Ellers er her ideen til at starte en forening for klassiske bådtyper.

V.h.  Håndværkeren

Hej igen

Det lyder som du har masser erfaring med istandsættelse af forskellige båder og hvordan de sejler i forhold til hinanden. Jeg har selv kun haft båd i 7 år og kun en af slagsen, så min viden alround er noget begrænset. Jeg har gåed vejen fra bitte kylling, der ikke kunne frem og bag på båden og ikke kunne sejle, til rimelig velbefaren fjord sejler, der elsker de fleste af opgaverne ifm, ejerskabet. Båden er mit sommerhus og jeg nyder hvert sekund.
Har du haft nogle nimbusser eller lignende?
vh Karl-Otto

Forskellen på os to, ligger nok i at jeg på det nærmeste er født i en båd. Mine forældre sejlede meget, stort set hver weekend var vi afsted hele sommeren. Jeg havde min egen båd da jeg var 14 år og måtte sejle i hele Svendborg sund fra Iholm og om til Grasten på Thurø. Fra jeg var 18 år. måtte jeg sejle hvorhen jeg ville, det blev til mange ture i det Sydfynske farvand, som 25 årig sejlede jeg til Oslo op langs den Svenske kyst sammen med to andre gutter i en Solus 24 der dog ikke var min egen. Navigationen havde min Far lært mig så jeg hvis det havde været aktuelt kunne jeg have taget en tur over dammen. Jeg har aldrig haft det der nymodens elektronik ombord i mine både. Det vildeste jeg har haft var et ekkolod, og den vildeste båd jeg har haft var en Katamaran, der med lidt god vind kunne trække 17 knob. Jeg har aldrig haft klasse både, mest bevæget mig ved hjælp af Gaffel rig eller Smakke sejl med en enkelt undtagelse eller to.
Og så har jeg jo en bådebygger uddandelse bag mig, det er dog mindst 15 år siden jeg har brugt den. Helbredet ville ikke mere
Jeg er til gengæld født med ski på benene, da jeg stammer fra Tromsø i nord norge og har hele barndom og ungdomsliv, levet i sne og bjærge. Med tindebestigninger, overnatning i sne huler og telt var min weeekend.
Da jeg flyttede til DK for 15 år siden savnede jeg naturen og anskaffede mig båd, jeg fik lært at sejle og navigere og er tilfræds med hvad det byder.
Min far var styrmand på langffart og var sjelden hjemme, så udlængselen og nysgerrigheden blev skabt i unge dage. Han havde en skorgenes 30 fod sjark og Roy den lortebåd der ikke vilde starte. Der var mange fisketure på fjordene i distriktet, med Nisa (marsvin) og ørne som selskab med stor torsk og små sej.
Jo minder er der mange af og nu har jeg en søn på 15 som får minder med sig på sin vej.
Jeg kan se en stor lighed mellem fjæld/ski sport og sejlsport og det er venligheden og hjælpsomheden man viser hinanden på fjæld, fjord og i havneland.
Dit helbred holder da heldigvis til at du kan dele erfaringer og holdninger her på, nymodens computer elektronik siden,
Venlig hilsen og fortsat god påske, Karl-Otto
jeg kan fortælle jer, at dfæl ikke optager glasfiber fartøjer i deres skibsliste, og derfor har jeg meldt mig ud af foreningen efter mange års medlemskab. Vil de ikke have så fin en klassisk sejler med, vil jeg da heller ikke støtte dem.

skiff hauberg

Annonce
Jeg meldte mig ligeledes ud af dfæle da jeg købte nimbuskrydseren, men mon ikke det kunne ske i en nær fremtid at dfæle ville genoverveje medlemskriterierne. Auguststævnet i Svendborg er jo begyndt at åbne op for gæsteklasser hvor glasfiberkonstruktioner har deltaget - og i øvrigt ville det være oplagt om snart nimbus og LA-krydsere blev gæsteklasse ved denne succesfulde klassiske regatta.

Men ellers har jeg det meget uformelt som Karl Otto - foreningstanken handler om vidensdeling og hyggelig udveksling. Det primære er at omsætte tanker til handling og lige nu er jeg i færd de sidste sæsonforberedelser inden søsætning d.4.maj - det er tiltrængt maling af den indvendige kahytglasfiberskal og kølsvin samt agterrummet. Og så er der lidt bøvl med motoren - resten er bare lakering og polering ... og får jeg tid opdaterer jeg havheksen.dk med fotos fra processen :-)

jeg kan kun være enig med dig, jac i, at klubben skal være til gensidig udveksling. Har nogen af jer nimbusejere skiftet skrogennemføringer ? Jeg skiftede til bronce ved søtoilettet, og fandt ud af der var ca 40 l saltvand imellem inder- og yderklædning. lavede med et kopbor to huller på ca 2", og kort efter blev der så tørt. Jeg efterlod det ene hul åbent efter søsætning for, at tjekke for yderligere indtrængen, men der var heldigvis ingen. Lavede også to mindre sporhuller i lastrummet, lige over kølen, hvor skummet stopper, men der var helt tørt. Dejligt skiv, cadeaux til Bjørn Olsen, igen igen.

skiff hauberg

Jeg har Nimbus  nr 78
Og det kunne værer en ide at lave et træf i Stubbekøbing Havn.
i løbet af sommeren.
FOTO: Gammel annonce

Evita

som evita skriver kunne det være en fin ide, at mødes i Stubbekøbing. En oplagt dato ville være pinsen, hvor TS holder deres pinsetræf der; men uheldigvis har jeg netop pådraget mig en diskusprolaps, og selvom jeg træner flittigt - for at komme ud at sejle hurtigst muligt - tvivler jeg på, at kunne nå det. Det kunne være hyggeligt, at se søsterskibene samlede.

skiff hauberg

Æ har ikk mulighed for at deltage i den oplagt fantastiske ide, at holde komsammen i Stubbekøbing.
Jeg har ikke snøvlet mig til at få masten på endnu og skal til Norge i mellemtiden + jeg starter på grundlæggende regnskabskursus i Aalborg den 11 mai. A-Kasse penge og jeg ved ikke hvad.
Strandet med mange unskyldninger, men lad os bare gøre det, så ser vi hvem der kommer.
God vind til alle i de dejlige Danske farvande. Venlig hilsen Karl-Otto
Der er yderligere 63 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også