tørretumbler modtager varme fra brændefyr

Dette er nu ingen spørgsmål. Jeg vil blot fortælle om den tørretumbler jeg har lavet om så den modtager varme fra centralvarme. Jeg har taget et par store radiatorer og et varmelegeme fra en bil. Sat det op bag tumbleren så den kun modtager varmen fra dette arangement. Det elektriske varmelegeme er pillet fra.

 Dette er jo et indgreb i tumbleren og jeg ved godt at det er skingrende ulovligt at lave sådan noget. Men det er sat op som et forsøg og bliver taget fra igen.
 Ellers må man jo tilføre tumbleren varmt luft uden at ændre på noget. Det tror jeg nu nok er lovligt.
 
  Har tit hørt om folk der har tænkt om sådan noget kan lade sig gøre. Det har jeg så fundet ud af at det kan det godt.
 Når vandtemp. er oppe på 90 grader kommer der 78 gr. varmt luft ind i maskinen. Så er 7-8 kg centrifugeret vasketøj tørt på 80-90 minutter. Strømforbrug =300 watt. Mod 4000 watt med el-varmelegeme.

  Det undrer mig bare lidt at de tumblere man kan få nu om stunder. Kun er til El eller gas. = fossile brændstoffer. Da el ofte kommer fra kulkraft værker. Mit træfyr( gasogen kedel) afgiver co2 neutral energi.

  Man burde kunne få tumblere der modtog primært varme fra centralvarme som så blev suppleret med en lille elektrisk varme legeme. 
 Sådan en tørretumbler er godt nok en strømsluger. Og jeg tænker da næsten den bliver flittigt benyttet i de danske hjem.
 
 Nå, selfølgelig bør man hænge tøjet op uden for. Men for mit vedkommende er det lidt svært på denne årstid. Og at hænge tøjet inden døre er jo heller ikke så godt.
 
Nå, måske kan det give lidt stof til eftertanke her i disse klima- debat tider.

 Fortsat god søndag.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var da en genial ide!

Pga netop det store strømforbrug, vil min kone ikke have en tørretumbler. Jeg ved heller ikke præcist, hvordan en sådan fætter tager tørreluften ind, men det må da være til at sætte en bilkøler an, tilslutte centralvarmevandet til den, og så bygge en tragt hen til maskinens luftindtag og på den måde opvarme tørreluften.

Lidt i samme stil har jeg lavet mig en nærmest gratis kalorifere i mit værksted ud af en gammel bilkøler, som muligvis kan ses på vedhæftede billede.
Den kan opvarme værkstedet på 110 m2 til ca. 15 grader i disse dage på laveste blæsertrin og med en kedeltemperatur på 55-60 grader. Jeg har 15 meter fjernvarmeledning over til indretningen fra fyret og der er formentlig også noget ledningstab.

Konklusionen set gennem mine briller er at når jeg kan varme så meget op med en gammel køler fra en Ford Sierra, så kan en endog noget mindre køler da sagtens trække en tørretumbler.

PS. Jeg fyrer med træpiller

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM
Det er smart fundet på den hjemmelavede kaliofære. Det vil jeg også have lavet. Troede ikke den kunne varme så meget op.
Jeg har gået og tænkt lidt over, hvordan man kan lave tumbleren. Jeg er kommet frem til at man kan sætte den ind i en lufttæt kasse/skab. Sætte tætningsbånd på lågen.  Aftræksrøret kan man fuge omkring med lidt silicone, imellem slange og kasse. Så tager man en bilkøler og piller blæseren af. (tørretumbleren suger jo selv) saver en firkantet hul i kassen der har samme str. som køleren. enten på siden eller bagpå. Monter køleren så den slutter tæt til(evt. med silicone) Så tvinger man tumbleren til at suge luft ind igennem køleren. Du kan nok suge samme luft temp. ud af sådan en. Som det vand der er i den. Den varmeapparat jeg har brugt er jo ikke mere end 19x19 cm. Der er en bilkølers overflade jo mange gange større. De to radiatorer jeg har sat til. hæver ikke temp. mere end 10 grader i forhold til hvis jeg kun bruger varmeapparatet.
 Måske kan man isolere kassen.

Men om det er lovligt at lave. Det ved jeg ikke. Jeg tænker på brandfaren, hvis man sætter den ind i en kasse. Men på den anden side. så står tumbleren jo tit imellem skabs elementer og under en køkkenbords plade. Det er jo også lavet i træ.
mvh
777
Brandfaren er ikke noget større problem, idet vandet aldrig vil kunne komme op på mere end max 100%.

Kan du ikke finde, hvor den tager luften ind?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er nogle luft sprækker bag på maskinen, foroven. Det er der luften suges ind. Inde i maskinen suges luften nedenfra ind i tromlen.
 mvh
 777

Har også tænkt i de baner, men jeg havde tænkt mig at bygge varmefladen fra varmeapperatet i en bil ind i tumbler kabbinettet, den afgiver også ret meget varme og fylder ikke ret meget. Har desuden også tænkt på et tørreskab til det våde overtøj, sko og støvler, skulle bygges i et højskab med indsugningshuller i sokkel , en feks. kobberspiral i bunden af skabet og en fugtstyret ventilator der trækker luft fra oven i skabet og ud.
Annonce
Måske man kunne komme til at indbygge en bilkøler i selve kabinettet, så man slap for yderligere kasser osv.

Med venlig hilsen
ktm

 

Lidt billeder af det jeg har lavet. Har dog sat 2 radiatorer op istedet for den lavkonvektor. Så jeg nu har 13 m2 radiator overflade. og luft temp. kommer op på 78 grader når kedelvanden runder de 90 gr.Men det er jo ulovligt det jeg har lavet , med at sætte en slange bag i tumbleren og fjerne el varmelegemet. Det er fyfy. Derfor skal jeg have det pillet fra igen.
 Sjovt nok det er ulovligt. Brande i tørretumblere skyldes ofte den elektriske varmelegeme. men den har jeg jo fjernet. Men man må ikke lave indgreb i elektriske apparater. Det er noget med forsikringen. Den dækker ikke.

Nå, det er jo også et eksperiment.

 Men hold op hvor kan det tørre tøj.

 Kan man ikke sætte en magnetventil til. Så det hele lukker når strømmen går.
Hvorfor er du så sikker på, at det er ulovligt at pille varmelegemet ud af tørretumblere?

Uden at skulle klåge for meget, mener jeg dog, der kan være et lille problem med at varme luften alt for voldsomt. Er der ikke noget med at visse typer tøj ikke kan klare alt for meget varme?

Mindes noget om dengang jeg skulle forsøge at vaske klæder. Strømperne kom til at passe en baby i stedet for mine str. 44 + en sær farvning af undertøj og skjorter. Spørg for en sikkerheds skyld en kvinde om råd i disse sager.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Det var nu en elektriker der, godt og grundigt, gav mig en påtale. Han mente dog ikke det var ulovligt at tilføre tumbleren varmt luft. Men det jeg har lavet ved at skære hul bagved og fjerne el-legemet, kaldte han en konstruktions ændring. Og det er forbudt. Det var noget med at hvis der gik brand i tumbleren og forsikringsselskabet fandt ud af det der. Så havde jeg et alvorligt problem.

Jeg har brugt det i 3 uger nu. Og konen er meget tilfreds. Man kan vel skrue ned for varmen. tænker jeg næsten. Hvis der er striktrøjer med. De kan vist godt krympe lidt. Ellers må man jo sortere lidt i det.
Jeg nyder bare at kunne tørre tøj næsten gratis. Med fem børn går der en del maskinfulde til. Og jeg er træt af at skulle hænge tøj op og tage tøj ned. Så må man jo være lidt kreaktiv.
Tror nu nok, det med en kasse og en køler fra en bil er vejen frem.
mvh
777
jeg vil da mene at du mindsker brandfaren med din opstilling, og det med at det er ulovligt kan jeg slet ikke forestille mig, tror nærmere din trikker har ondt i r**** over at han nu ikke kan sælge dig et nyt varmelegeme ;)

og hvis du er i tvivl med din forsikring så nap et par billeder til dem og spørg om der er dækning i tilfælde af en evnt skade.

mht magnetventil. så ville jeg nok vælge en ventil som dem man bruger til gulvvarme, den er noget langsommere om at lukke, men beregnet til varme, og så kan du jo evnt kombinere den med en "rum" føler så temperaturen i tumbleren kan styres :)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også