tørretumbler modtager varme fra brændefyr

Dette er nu ingen spørgsmål. Jeg vil blot fortælle om den tørretumbler jeg har lavet om så den modtager varme fra centralvarme. Jeg har taget et par store radiatorer og et varmelegeme fra en bil. Sat det op bag tumbleren så den kun modtager varmen fra dette arangement. Det elektriske varmelegeme er pillet fra.

 Dette er jo et indgreb i tumbleren og jeg ved godt at det er skingrende ulovligt at lave sådan noget. Men det er sat op som et forsøg og bliver taget fra igen.
 Ellers må man jo tilføre tumbleren varmt luft uden at ændre på noget. Det tror jeg nu nok er lovligt.
 
  Har tit hørt om folk der har tænkt om sådan noget kan lade sig gøre. Det har jeg så fundet ud af at det kan det godt.
 Når vandtemp. er oppe på 90 grader kommer der 78 gr. varmt luft ind i maskinen. Så er 7-8 kg centrifugeret vasketøj tørt på 80-90 minutter. Strømforbrug =300 watt. Mod 4000 watt med el-varmelegeme.

  Det undrer mig bare lidt at de tumblere man kan få nu om stunder. Kun er til El eller gas. = fossile brændstoffer. Da el ofte kommer fra kulkraft værker. Mit træfyr( gasogen kedel) afgiver co2 neutral energi.

  Man burde kunne få tumblere der modtog primært varme fra centralvarme som så blev suppleret med en lille elektrisk varme legeme. 
 Sådan en tørretumbler er godt nok en strømsluger. Og jeg tænker da næsten den bliver flittigt benyttet i de danske hjem.
 
 Nå, selfølgelig bør man hænge tøjet op uden for. Men for mit vedkommende er det lidt svært på denne årstid. Og at hænge tøjet inden døre er jo heller ikke så godt.
 
Nå, måske kan det give lidt stof til eftertanke her i disse klima- debat tider.

 Fortsat god søndag.
Dette er nu ingen spørgsmål. Jeg vil blot fortælle... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Gert

 Jeg kan nu heller ikke se hvad der skulle ske ved det. Har en hane på retur og fremløb som jeg lukker for og jeg trækker stikket ud efter brug. 
  Men forsikringsselskaber har nok en anden syn på det. Det kunne godt være jeg skulle sende dem et par billeder. Tak for det råd.
 mvh
777

Hej..
Jeg er nu heller ikke så sikker på det er ulovligt rent el-teknisk, syntes det er godt tænkt, og det virker jo tilsynelande :-). men kunne godt forestille mig det ikke var lovligt vvs-teknisk...
Men man er sku da også nødt til at lege lidt.. syntes det er flot, og er der nogle der kan få ondt i røven af det, er det ski kun misundelse over de ikke selv har lavet det...................................endnu ;-)

Mvh Jan J
Hej

Nej spændebånd, varmeslange fra en bil er jo ikke ligefrem VA godkendt. Men arrangementet er sat op i en udhus. Og anlægget er med åben eks. Og derfor ikke udsat for mere end 0,4 bar. Så mon ikke det går.

Jeg håber da også bare på at en eller anden fabrikant får sådan en fyr opfundet. Jeg har læst man kan få tumblere med varmepumpe. Så hvorfor ikke centralvarme. Det er vel bare at trække en retur og fremløb fra en radiator lige i nærheden.
Jeg hørte at ovre ved hovedstaden lukkede de varmt vand ud i havet, fordi husene ikke kunne aftage alt den varme fra affaldsforbrændingen. Jeg mener, det må da være noget billigere at benytte det fremfor det dyre el. Selv om det er en kondenserende tumbler, bruger den jo det samme i strøm, men tilfører så varmen til huset, i stedet for at blæse det ud. Og de varmeværker der fyrer med flis må vel også være interressante + dem med biofyr. Der burde da nok være et marked for sådan et produkt.
mvh
777
Imponerende! Så mangler du bare at finde ud af hvordan du styrer termostaten fra Tørretumbleren selv :)

Mvh You Can Do It!

Hvad så Georg Gearløs, du har da gang i de vilde opfindelser:-)) Imponerende. Men du skal nok lige male det hele hvidt før du sender billeder til Bo Bedre:-))
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også