gået i stå 2. år i træk i sejlrenden i næstved

jeg er den lykkelige ejer af en bandholm 26 med en albin 021 motor.
den har lavet så mange problemer (motoren) at jeg overvejer at lave den om til en sol sengmen jeg besindede mig og søger nu desperat efter hvad der er galt. her er så historien som jeg håber kan give mig et svar fra denne gode side.
motoren starter med det samme og kører upåklageligt jeg lader den køre i ca 1 time og der er ikke problemer,den køler og kan gasse op og ned som da den var ny.jeg beslutter så at sejle den ind til næstved hvor den skal overvintre,sejl turen tar ca. 1 time og starter fint med sol og kaffe jeg er glad og lykkelig, og lader tankerne om sommerens ture passere revy . nu kan jeg se sving broen og glædes over at det kører for mig.Så kommer der en metallisk klik lyd fra motoren og den går lidt ned i omdrejninger jeg blir trist og husker sidste år hvor der pludselig ikke var træk på skruen og vi lå en grå november dag på fjorden uden fremdrift. naturligvis i sejlrendenmotoren klikker nu ca. hvert ½ minut og sejler langsommere og langsommere jeg griber en hammer og slår lidt på kaburatoren måske er det nåleventilen der er problemet jeg har lige skiftet den, men det hjælper ikke motoren klikker videre og hastigheden er nu under 2 knob jeg ber tik de højere magter men motoren klikker videre og ender med at gå i stå selvfølgelig midt i sejlrenden min konklution er at motoren så snart den skal yde noget klikker metallisk og går i stå,håber meget der er en venlig sjæl der kender til dette problem så jeg får min glæde tilbage.
og for god ordens skyld.
det er udskiftet ventilstyr og ventil
ny toppakning
ny broncekaburator
strømfordeler
platiner
tændrør
strømfordelerdæksel
nåleventil(brugt)
 
håber meget på en problemløser som kan hjælpe

slutteligt får jeg kastet anker og en venlig sjæl i en LM motorbåd trækker mig til AB marine hvor jeg overvintrer.
jeg er den lykkelige ejer af en bandholm 26 med en... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kikkede lige lidt i manualen, som siger at, spillet ved indsugningsventilstamme/styr er 0,07mm mens det for udstødningens er næsten dobbelt så stort nemlig 0,12 fordi den bliver varmere/tykkere da udstødningen skal igennem ventilgabet forbi ventilstammen for at komme ud.  Ved dog ikke om man kan montere forkert, da de ikke har samme numre, passer de måske kun et sted.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er jo en gammel motor!
Her i sommers sejlede jeg med en ven i hans spidsgatter mod fyn via Gilleleje. I modvind besluttede vi at sætte motor (Albin o21 benzin!) og i stedet gå til Hundested. Men omkring 10 sømil fra Gilleleje sagde det PUT fra motoren, og den nægtede at starte igen. For sejl gik vi så tilbage til Gilleleje, anløb og tog sagerne i øjesyn. Og ved udtagning af det ene tændrør stod det blanke vand nede i cylinderen. Tydeligvis indtrængen af kølevand i cylinderen pga. mange års rust og drift.
Dommen efter mange overvejelser var klar: Ny motor, valget faldt på en Nanni 10HK diesel - og hvilken forandring!
Bedre sejlegenskaber pga. lettere motor, ingen brandfarlig benzin ombord, rimelig lydsvag og potent motor, meget bedre generator osv. Mange penge selvfølgelig, men som at få en ny båd.
Kan anbefales!

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis