gået i stå 2. år i træk i sejlrenden i næstved

jeg er den lykkelige ejer af en bandholm 26 med en albin 021 motor.
den har lavet så mange problemer (motoren) at jeg overvejer at lave den om til en sol sengmen jeg besindede mig og søger nu desperat efter hvad der er galt. her er så historien som jeg håber kan give mig et svar fra denne gode side.
motoren starter med det samme og kører upåklageligt jeg lader den køre i ca 1 time og der er ikke problemer,den køler og kan gasse op og ned som da den var ny.jeg beslutter så at sejle den ind til næstved hvor den skal overvintre,sejl turen tar ca. 1 time og starter fint med sol og kaffe jeg er glad og lykkelig, og lader tankerne om sommerens ture passere revy . nu kan jeg se sving broen og glædes over at det kører for mig.Så kommer der en metallisk klik lyd fra motoren og den går lidt ned i omdrejninger jeg blir trist og husker sidste år hvor der pludselig ikke var træk på skruen og vi lå en grå november dag på fjorden uden fremdrift. naturligvis i sejlrendenmotoren klikker nu ca. hvert ½ minut og sejler langsommere og langsommere jeg griber en hammer og slår lidt på kaburatoren måske er det nåleventilen der er problemet jeg har lige skiftet den, men det hjælper ikke motoren klikker videre og hastigheden er nu under 2 knob jeg ber tik de højere magter men motoren klikker videre og ender med at gå i stå selvfølgelig midt i sejlrenden min konklution er at motoren så snart den skal yde noget klikker metallisk og går i stå,håber meget der er en venlig sjæl der kender til dette problem så jeg får min glæde tilbage.
og for god ordens skyld.
det er udskiftet ventilstyr og ventil
ny toppakning
ny broncekaburator
strømfordeler
platiner
tændrør
strømfordelerdæksel
nåleventil(brugt)
 
håber meget på en problemløser som kan hjælpe

slutteligt får jeg kastet anker og en venlig sjæl i en LM motorbåd trækker mig til AB marine hvor jeg overvintrer.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mest indlysende ville være manglende køling, prøvede du at mærke på motoren ? En anden mulighed er en ventil som hænger lidt, så dem ville jeg tjekke inkl. fjedrene. Men da motoren går i stå hælder jeg mere til overophedning . Og klikkeriet kunne stamme fra et opslidt plejlstangsleje, hvilket er resultatet af længere tids kørsel med en overophedet motor, hvor stemplet begynder at gå stramt i cyl.. Jeg har set motorer hvor stemlet kunne bevæge sig 10mm uden at krumtappen fulgte med, og beskrivelsen svarede til din.
Men lad os nu håbe det ikke er sådan.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Er det ét klik hver halve minut??
Blev plejlstangslejer tjekket da i havde toppen af?
Måske du oparbejder et vakuum i tanker og en benzinpumpe bliver træt??
Men ja.. Overophedning koster trækkræft.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg


tak for dit svar og godt nytår jeg er først kommet på nu pga virus i min pc.                          Jeg
har haft motoren startet uden problemer.  og hørt fra mekaniker at det ikke kan være et plejlstangsleje for så ville motoren banke konstant,  og den kørte helt fint. Han mener det er strømfordeleren og den magnet tændning der er skyld i problemet. Han råder til at lave den om til elektrisk tændning." det er meget nemt" siger han. Nu er jeg bare helt på røven for det ved jeg ikke en disse om men du ved måske hvordan håber du kan hjælpe mig, han snakkede on en lerning fra knikser til en tændspole og en kondensator lyder som serpokroatisk i mine ører ved du noget!!!
Godt nytår til dig også.
Man kan jo sige at når motoren KAN køre, som den skal, så må der være en fejl, som opstår af en eller anden grund. Motoren bli'r varmere, olien tyndere og metal udvider sig en smule. 
Vedr. din tænding, så nævner du strømfordeler, så må der være elektrisk tænding, den er født med en magnet. Det kan du se på min side under teknik ( drejbænken ) der er en skitse af din motor.
Jeg ville:
sætte et termometer på for at tjekke temparaturen, som ikke må komme over 60gr.
vælge en motorolie, som beholder sin viscositet over et bredt spectrum.
Med hensyn til klikkeriet, kunne det være en eller flere ventiler, som hænger lidt og måske slipper medens løfteren er i bund. Men da tingene først sker efter lang tids kørsel, ville jeg gætte på utilstrækkelig køling.
Specielt udstødningsventilerne bliver varme og udvider sig lidt og det skal  spillet i styret være lavet til.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
her er en side om Albinmotorer http://www.forsmarin.se/AlbinMotor/index.html

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hvem har skiftet styr og ventiler ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hekla:
 
Kender ikke 21'eren i benzinversion. Vi har en gammel ('72) Albin dieseldunker i vores.

Men her er et par gode adresser til folk, som nok kender lidt til din maskine og ikke er så langt væk:

Ledøje Diesel- & Marineservice
Katrinelystvej 26
4180 Sorø
Tlf.: 57 83 22 00

K. Madsen & Sønner
Lærkevej 14
4300 Holbæk
Tlf.: 59 43 21 05

Og nej, vi får ikke procenter for at reklamere for dem

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg har oplevet på en benzinmotor at tænding stod for sent, med det resultat af udstødningsmanifolden lyste hele motorrummet op så rødglødende var den.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis