Fjerne mos/alge belægning på fliserne..

Hej med jer.

Er blevet træt af at kigge på den alge/mos belægning der efterhånden har indtaget en del af min flisebelægning. Hvordan slipper jeg af med den??

På forhånd tak for hjælpen ;-)

MVH Njord
Hej med jer. Er blevet træt af at kigge på den... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Alger, mos og lav kan ikke gro på nye fliser fordi de er alkaliske, ligesom cement. Derfor går der et stykke tid før en ny flisebelægning får et grågrønt lag, som efterlader en svag syre i betonporerne.

Derfor skal man sørge for at stenenes mikrostruktur forbliver basisk.

Altså – hvis man tager ½ -1 kop ætsnatron - kaustisk soda – natriumhydroxid (kært barn har mange navne) og blander i en spand vand og væder fliserne på en tørvejrsdag i marts, bliver flisernes oprindelige Ph. regenereret. Lader man den overskydende lud sive lidt ned imellem stenene, bliver ukrudtsfrø, som har samlet sig der, ludet og mister spireevnen. En andenbehandling bør overvejes omkring høst, hvor de nye ukrudtsfrø farer lystigt omkring og leder efter gode livsbetingelser.

NB: Behandlingen er forebyggende. Diverse mosser dør af luden, men fremspiret frøukrudt og græs gror lystigt videre! En stærkere opløsning bør frarådes, da fliserne kan få et brunligt skær

Selvom en koncentration på én kop kaustisk soda til 10 liter vand, fordelt over fliserne med en kost, må betegnes som rimeligt harmløs da virkningen hurtigt bliver neutraliseret, bør man tage hensyn til eventuelle bare tæer, hunde- og kattepoter.

Husk at tage fodtøjet af inden du går ind.



Mvh. Christian

Det er almindeligt kendt at mælkeproducenterne renser malkeudstyret i lud, og du finder ikke renere beton og fliser end netop der hvor der holdes malkekvæg.

Det er uomtvisteligt at nye fliser og tagsten er alkaliske (basisk) og at alger, mos og lav har svært ved at finde fodfæste i dette miljø, så enten bor du i et aggressivt miljø, - har fået fliser som har ligget en periode i det fri, eller man kunne forestille sig at dine fliser har fået en forebyggende behandling med eddikesyre som er kendt for at svide alger og mos.

Eddikesyre anses mange steder for at være et vidundermiddel til bekæmpelse af alger, men da det netop er en syre og ikke en base, er det som at skyde sig selv i foden.




Mvh. Christian

Jeg bor tæt på grønne områder med høje træer, så der er sikkert forhøjet koncentration af algevækster i området. Stene er leveret direkte fra IBF, så de er med sikkerhed ikke forbehandlet o.a. Grunden skal nok findet i førstnævnte.

Men ville helt sikkert være noget jeg skulle prøve, hvis ikke vi havde 2 hunde og en lille dreng der leger på fliserne.

Når der i perioder ikke er store chancer for poter og bare tæer på fliserne, - og hvis du alligevel venter med at behandle fliserne til sidst på dagen i tørt vejr , - og nøjes med en halv kop kaustisk soda til 10 liter vand, bør der ikke være nogen betænkeligheder.



Mvh. Christian

Annonce
Brug metoden med kautisk soda, det er effiktivt efter nogle dage.
Jeg bruger vandkande med spredebom, kost og nogle gamle træsko.
Jeg gør det omkring påske og igen når høsten er ovre, i år var det midt september.

Hold dyrene og børnene inde/væk. Jeg gør det lige efter spisetid.

Jeg har pæne fliser og i foråretsperioden er der næsten ikke vokset ukrudt frem, der ligger kun spirer og venter på varmen. De overlever ikke denne omgang.

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Hvorfor må der ikke gro alger på fliser?

Accepter dog de alger og spar både energi og miljø

Niels
www.saveniels.dk


 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

De bliver jo glatte, og skvat så ligger du der, med brækket ben, forhåbentlig har du en mobil på dig, der ikke blev knust i faldet, så der er flere hundrede tusinde skatteborger penge sparet.+dit helbred.

Med venlig hilsen

Søren
Når nu man har givet fliserne en omgang med ætsnatron ville det jo være rart med en imprænering som gjorde dem mindre modtagelige overfor mos, lav, snavs osv.

I den forbindelse er jeg faldet over nogle artikler om Murobetonal som jo er en slags vandglas. Efter sådan en behandling er overfladen meget lidt modtagelig overfor vand og snavs, dermed må det det basiske miljø også bevares meget bedre.

Har I erfaring med fliser og Murobetonal?
Metoden med kautisk soda (afløbsrens) kan jeg bekræfte virker (i hvert fald hos os). Gav fliserne forrige år en omgang, og alt de grønne alger og mos der plejer at komme i løbet af vinteren er udeblevet i år :-)

Giver det en tur mere her i påsken. Det skulle være miljøvenligt, har jeg ladet mig fortælle fremfor andre "gifte".

Husk at i ikke bekæmper alger med det. For det må man nemlig kun med godkendte midler til algefjerning. Men i må gerne "vaske" jeres fliser med kautisk soda. Ja sådan er lovgivningen sommetider lidt spøjs.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis