lægning af gulv direkte på gulvspær?

Jeg har for ikke så længe siden købt mig et kolonihavehus. Jeg vidste da jeg købte det, at der var en del at se til. Men lige her er jeg kommet i et problem. Den tidligere ejer har, så vidt jeg kan se, lagt 8mm laminatgulv direkte på gulvspærene, hvilket betyder at gulvet synker, når man træder på det mellem spærene. (indtil videre er man ikke gået igennem)... Men jeg vil gerne have det lavet, inden man gør det. Så spørgsmålet er bare, hvordan?...

Er det en idé at lægge spånplader på spærene før man igen ligger et tyndt laminatgulv, vil tror det er den billigste løsning.

Eller skal man have fat i selvbærende planker.

Og så sidste spørgsmål, er der ikke en form for regl for, hvad man skal have under det hele, så der ikke trækker fugt op i gulvet, for det ikke bliver for koldt at gå på. osv osv.

Jeg har ikke taget det gamle gulv op endnu, så jeg er på ingen måde sikker, hvad der gemmer sig under det hele... men det er 100% sikkert at det er laminatgulv der ligger på gulvspær.
p.s. der må gerne grines af mine idéer, bare der også kommer lidt hjælp

Mvh. Mark
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en ting er sikkert , laminatgulvet ligger IKKE direkte på bjælkerne , så var du gået igennem
der er sikkert gamle gulvbræder under laminaten
du bliver nød til at tage noget op for at se hvad der er under
er det bjælkerne der synker , skal de rettes op , er det kun fordi der er for langt mellem bjælkene , kan du lægge spånplader ovenpå eller lægge flere bjælker ind

Det passer at de ligger direkte derpå, hvis jeg træder på et bræde, hvilket jo er sket, så flækker kliksystemet i laminatgulvet, og brædet synker 20 cm, så jeg kan se ind under gulvet. der er ca. 1 cm. flamingo eller sådan noget limet på undersiden af laminatgulvet... Men i og for sig er det jo også lige meget... For jeg vil ligge et nyt gulv, har bare ikke nogen idé om, hvordna man gør... har desværre ingen billeder af gulvet, som det ser ud lige nu, men det kan være jeg bliver nødt til at tage derud.

Men bredker, skal man isolerer direkte under gulvet, skal man bruge vindpap? eller skal der bare være ca. 30cm. nedenunder direkte ned til jorden. Ved godt det sidste simpelthen ikke kan være rigtigt... men det er sådan det ser ud til at være lavet.

p.s. det er jo et kolonihavehus, så klamphuggere kan have lavet sådan noget. 

vil skyde på der mellem 80 og 100cm mellem hver bjælke

Ja en ting er sikkert du kan godt brække gulvet op. Så skal du afgøre med dig selv hvor mange penge du vil bruge bagefter på at isolere og på nyt gulv. Er der konstant varme på hele året i huset eller er der ingen varme??

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg bruger generelt ikke varme derude. Og før jeg brækker gulvet op, ville jeg gerne have lavet et overslag på, hvor meget sådan et gulvlægningsprojekt kommer til at koste, så jeg ved om jeg har råd til det eller ej.

Har søgt lidt mere på det, og har blandt andet fundet ud af det hedder strøer i stedet for gulvspær ;)... Men pointen med dette var mere, om der ikke er en god guidline på, hvordan man evt. bygger et gulv op f.eks.

fra bund mod top:

Beton
dampspærre
isolation
strøer
spånplader
gulvpap
TRÆGULV

Det er vigtigt for mig at få at vide, så jeg har en idé om worstcase senario, hvis jeg bare finde beton under trægulvet.
Du skal aldrig bruge spånplader hvor der kan opstå fugt, så hvis det er din løsning så skal der et lag ubrudt plastic neden under.

Alt. kan du bruge noget tagkrydsfiner eller lign. som underlag.

De fåes med fer/not. Du kan jo prøve en enkelt plade og så ligge din laminat på igen (hvis du vil fortsætte med det).

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Jeg har ikke sagt at laminat skal være min løsning.
Jeg prøver også at finde ud af, hvilket alternativ der er at foretrække... laminat + spånplader under eller selvbærendeplanker

Jeg spørger lidt dumt, men hvor kan der opstå fugt? Hvad fanden gør en dampspærre, hvis ikke det spærre for dampen?

Som før nævnt, så er jeg komplet ny i gulvlæggerfaget. Så alt hvad i søde mennesker, der prøver at hjælpe mig, tager for givet, bliver i nødt til at forklare mig.
Hvad skal man have ind i mellem gulvet og betonen, for at gulvet ikke tager mod fugt og for at det bliver ordentligt?

Er det her på den rette vej:

Beton
dampspærre <--- ubrudt plastic i stedet?
isolation
strøer
spånplader
gulvpap
TRÆGULV

Og hvordan vil det se ud, hvis det er med selvbærendeplanker i stedet?

Fejl indlæg


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

f*nden og s*tan, skriv dog pænt din odder !!!.

Tænk på det som en fugttransport stopper. Din beton vil sikkert have jordkontakt eller hvad.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det var nu min egen uvidenhed jeg sagde fanden til, troede navnet fortalte, hvad den gjorde. Så beklager, hvis du tager det ille op.

Men jeg kommer nok ikke nærmere mit svar herinde... Så jeg må gå andre veje. synes min tråd går lidt i den forkerte retning.

søgte bare et svar på, hvilke lag der skal lægges ovenpå beton og så oven på det lag og ovenpå igen, før man kan lægge selve trægulvet. Og også gerne i hvilken tykkelse man eventuelt kan have de forskellige lag i (tænker mest isolering her).

Det med dampspærre eller fugtspærre i dit tilfælde forhindrer fugten til at trække op i træværket. Det med at hvor fugten kommer fra behøves der ikke nævne når det er gulv og formodentlig uden isolering.
Jeg ville brække gulvet op og isolerer så var der en del varme man kunne spare samtidig man kunne bruge huset i længere perioder.
Her er der en link du kan se nogle snit billeder ellers er siden fyldt med gode ideer.
http://www.rockwool.dk/sw64471.asp
Go fornøjelse

p&#160;/p
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis