Lugt-gener fra septiktank.

Hej.
Jeg har desperat brug for noget hjælp til at komme videre med mit problem.

For 1½ år siden købte min kæreste og jeg et hus på landet fra 1897. Vi har som mange andre huse på landet en septiktank, hvor alt vores vand fra badeværelset løber ud i. Disse kloakrør løber også ud under bryggerset inden det havner i septiktanken.

Desværre oplever vi af og til at det lige pludselig stinker af kloak/septiktank i badeværelset og bryggerset (det forsvinder som regel efter et par dage). Vi har haft de lokale kloak-eksperter ude flere gange og de kan ikke hjælpe os mere. De har tjekket alle vandlåse i badeværelset og bryggerset og haft et kamera ind fra septiktanken og ind under huset for at se om der skulle være hul på noget af kloakrørene, som i øvrigt er af PVC, men de kunne ikke se noget. Endelig har de også udført en røg-test for at se om der skulle være nogle utætheder nogle stæder, men det gav heller ingen resultat.

Hvad gør man så ? Hvis eksperterne ikke kan gøre mere, hvad så ? Det kan da ikke være rigtigt at man bare skal leve med det. Der står ingen bemærkninger i tilstandsrapporten omkring bad/toilet og bryggers.

Hvis det stod til mig skulle alt gulv brækkes op ud til septiktanken, så man kunne komme ned til kloakrørene og se hvordan det ud og så skulle det hele laves ordenligt, men burde det ikke være en forsikringssag endten ejerskifteforsikring eller vores egen forsikring?

Ved sgu ikke hvad jeg skal stille op...
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan skyldes at når du trækker ud i toilettet danner sig vacum på bagsiden af dit udskyl, som så tømmer vandlåsene i gulv og evt. andre toiletter. Er det sådan kan fænomenet afhjælpes med en "snøfteventil" eller anden form for udluftning, efter den fjerneste vandlås. Er dit hus i flere etager bør der være ført en udluftning op på taget.

Hilsen
Allan

Hvordan ser en sådan "snøfteventil" ud ? Når du snakker om den fjerneste vandlås, er det så den vandlås der sidder længst væk fra septiktanken ?

Det mærkelige er, at der kan gå lang tid, hvor det ikke lugter og så lige pludselig begynder det at lugte i op til et par dage.

Hvilken instans kunne man ellers få til at komme ud og kigge på det ? Den lokale kloakmester er løbet tør for idéer...

Hej Thomas

En snøfteventil er en ventil til at sætte på faldstamme der sørger for at der kan komme luft bag en evt. prop i afløbet der virker som stempel der laver vacum i afløbet. Du kan kontrollere om teorien er korrekt ved straks når du registrerer lugten, da at fylde vand i alle dine vandlåse, også dem i gulve, håndvaske og toilette o.s.v. Luft ud når dette er gjort. Forsvinder lugten er det en indikator af at en eller flere af dine vandlåse er blevet tømt af et vacum.

Løber din kloark videre til en offentlig kloark ?

Hilsen
Allan

Nej den løber ud i en septic tank.

Kunne du ikke bare etablere en udluftning helst over tag, men en udluftning ved septic taknken kan også gøre det, dette er dog ikke lige så hensigtsmæssigt da du kan få lugtgener udenfor i nærheden af septictanken. Så hvis du kan føre udluftningen op over taget på huset, ville det være bedst.

 

Venlig hilsen

 

Klaus

Annonce
Har du konstateret om gulvafløb eller lokummer står med for lav vandstand, når problemet er der?
Specielt med gulvvarme, synes jeg sjældent benyttede gulvafløb har det med at tørre ud, med de triste følgevirkninger. (Har selv flere installationer, der sjældent bruges, og må derfor af og til spæde disse med vand!)

Hvis din septictank er lukket meget tæt til, f.eks. for at undgå lugtgener ude ved den, kan den sende dunster tilbage til gulvafløb m.m. hvis den gærer særlig meget, eller regnvand ligefrem kan løbe ind f.eks. via sivedræn.
Har oplevet dette ifm et sommerhus med septictank og sivebrønd, og generne forsvandt da jeg fjernede tætningen over septictanken.
Jo mere fuld, denne septictank var, jo flere gener havde vi.

Det Allan tænker på, er afløbet fra septictanken. Løber det til en sivebrønd eller sivedræn, eller til off. kloak?

Jeg tror slet ikke på at dusterne kommer gennem gulvet, hvorfor det vil være meget stort spild af penge, gener og arbejde at bryde gulv m.m. op.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hejsa,

Jeg har haft et lignende problem med min septitank. Vi havde lugtgener med jævne mellemrum fra toiletter og fra køkken.  Samtidigt. boblelede det i toileterne (luft)når der var kraftigt regnfald. udover dette, havde vi af og til problemer når vi trak ud i toiletterne, hvor vandet steg op et øjeblik, inden det så løb ud. Jeg havde en teori om at det var trykforskelle i afløbsrørene, og koblede et 50 mm plastic rør ind på afløbsrøret mellem vandlåsene og septitanken. Dette rør førte jeg ud i det fri via en taghætte. Siden dette tiltag har vi ikke haft lugtgener, og vores toiletter har fungeret efter hensigten. Om det er lovligt skal jeg ikke kunne sige, men det har virket upåklageligt. Det kunne jo være at vi havde e kloakmester herinde der havde en mere professionel løsning på problemet ?

 

Elfreak:

Det du har lavet er en udluftning over tag, det er den helt rigtige måde at løse problemet på

Venlig hilsen

Klaus
Tak for den gode respons. Det kunne vist godt tyde på, at det er sådan et udluftningsrør jeg skal have monteret, men hvem kan gøre det og hvad vil det mon koste ?
Har du set om din septictank er lukket, som jeg beskrev, vores var i sommerhuset?
Er den lukket helt af, kunne du i en priode åbne den, så evt. tryk kunne forsvinde.
Hjælper det, kunne en udluftning på septictanken være løsningen. Det er dog lettere end at skulle ned i kloakrørene og montere et udluftningsrør der, og føre det op over tag.
Der er ingen der kan sige noget om, hvad det vil koste, idet det helt og holdent beror på forholdene i dit hus. Det er ikke materialerne, der vil vælte budgettet.
Man kan få toiletter med indbygget snøfteventil, men det er kun til brug i de tilfælde, hvor udskylningen suger vandlåse tomme for vand. Hvis det er opstigende tryk, hjælper de ikke.
Håber for dig at du hurtigt finder en løsning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis