Lugt-gener fra septiktank.

Hej.
Jeg har desperat brug for noget hjælp til at komme videre med mit problem.

For 1½ år siden købte min kæreste og jeg et hus på landet fra 1897. Vi har som mange andre huse på landet en septiktank, hvor alt vores vand fra badeværelset løber ud i. Disse kloakrør løber også ud under bryggerset inden det havner i septiktanken.

Desværre oplever vi af og til at det lige pludselig stinker af kloak/septiktank i badeværelset og bryggerset (det forsvinder som regel efter et par dage). Vi har haft de lokale kloak-eksperter ude flere gange og de kan ikke hjælpe os mere. De har tjekket alle vandlåse i badeværelset og bryggerset og haft et kamera ind fra septiktanken og ind under huset for at se om der skulle være hul på noget af kloakrørene, som i øvrigt er af PVC, men de kunne ikke se noget. Endelig har de også udført en røg-test for at se om der skulle være nogle utætheder nogle stæder, men det gav heller ingen resultat.

Hvad gør man så ? Hvis eksperterne ikke kan gøre mere, hvad så ? Det kan da ikke være rigtigt at man bare skal leve med det. Der står ingen bemærkninger i tilstandsrapporten omkring bad/toilet og bryggers.

Hvis det stod til mig skulle alt gulv brækkes op ud til septiktanken, så man kunne komme ned til kloakrørene og se hvordan det ud og så skulle det hele laves ordenligt, men burde det ikke være en forsikringssag endten ejerskifteforsikring eller vores egen forsikring?

Ved sgu ikke hvad jeg skal stille op...
Hej. Jeg har desperat brug for noget hjælp til at... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Min septictank har et tungt betondæksel på, men man kan lugte septictanken uden for, så det tyder jo på at den ikke lukker helt tæt. Men det gør jo så ikke noget, hvis det bare er udenfor det lugter.

Vil et toilet med snøfteventil have samme effekt som det der udluftningsrør ?

Så ville det nemmeste vel være at skifte toilettet ?!
Det kommer jo an på, hvor problemet ligger.
Hvis problemet er at skyl hiver vand ud af vandlåsene, så ja, men hvis det skyldes opstigende "gasser" fra en for tæt septictank, så nej.
Jeg ville linde lidt på betondækslet i en periode og se om det fjerner genen, før jeg ville gøre noget andet.
Har du fundet ud af, hvor afløbet fra septictanken fører hen?

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja. Afløbet fra septictanken leder over i en sivbrønd.

Jeg prøver det med dækslet i første omgang og ser om det hjælper.
Ændrer situationen sig, når septictanken står med lidt åbning af dækslet, kan ulykkeligheden skyldes at din sivebrønd er "mættet" med fast slam og ikke kan tillade mere nedsivning.
Var der afløb til off. kloak, ville dette forhold ikke kunne opstå.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det har ikke hjulpet at lette dækslet da der er kommet lugtgener igen, men det virker som om det hjælper at hælde vand i diverse vandlåse når problemet opstår. I dag opdagede jeg også at vandstanden var faldet betydeligt i toilettet.

1. Jeg forstår stadig ikke hvordan det kan lugte i bryggerset også (se tegning).

2. Selv når alle vandlåse er påfyldt vand, kommer der stadig lugtgener nede ved gulvet ved væggen ind til badeværelset (se tegning).

Link til tegning :

http://www.geocities.com/pelshue75/vand.jpg


Det skal lige siges, at jeg ikke er 100% procens sikker på hvordan rørene præcis ligger i jorden, men det er helt sikkert, at alt vand fra badeværelset ryger direkte ud i septictanken og vand fra gulvafløb i bryggers og køkkenhåndvask ryger direkte i sivbrønden.
Den med lugten fra det afblændede afløb, skyldes at det ikke er lukket effektivt nok. Min erfaring er at man skal lukke af med relativt bløde, men meget tætsluttende tætninger, for at der ikke skal komme stank op. Du kan ikke bare lukke med noget beton ned i røret.

Men ellers tyder det iflg. dine sidste beskrivelser på, at vandet bliver trukket ud af vandlåsene og så er vi tilbage i det med snøfteventiler som en mulig løsning.

Er du sikker på at dine vandlåse i bryggerset er tætte og langt nok nede. Jeg var i en periode plaget af netop stank i vores bryggers. Da jeg endelig fik taget mig sammen til at undersøge sagen nærmere viste det sig at vandlåsen ikke var skubbet ned under niveauet for sideindløb fra en udslagsvask. Da det var bragt i orden, var genen væk.

Vi har 4 badeværelser og da vi kun er 2, får vi ikke brugt alle 4 hver dag. Derfor må jeg jævnligt fylde vandlåse efter, idet vandet slet og ret fordamper, især ifm gulvvarme. Jeg er begyndt at hælde lidt madolie ned i vandlåsene når de er fyldt kun ca. 80% op. Det formindsker fordampningen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Har du et bud på hvorfor det kan lugte ned ved gulvet i værelset ved siden af badeværelset. Kan det hænge sammen med det afløb, der ikke bliver brugt inde i badeværelset ?
Det er lidt mystisk og man finder vel ikke ud af det før man graver op og ser hvordan det ser ud, men hvem skal betale det ?
Næh, ikke ud over, at det gamle afløb ikke er lukket ordentligt og at stanken trækker ind gennem væggen/fundementet/gulvet.
Men enig, man må nok ned og se, hvordan det er lavet. Det kan godt give en nogle kedelige oplevelser. I alle tilfælde er det ikke til at leve med.
Hvis det skulle gøres helt rigtigt, burde en sådan blind ende pilles helt af, idet den jo er et herligt opholdssted for rotter, som evt. kan gnave sig vej ind under gulve osv. Måske????
Har i min tid set mange triste kloakløsninger også fra proffers side.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis