Erfaringer med mundtlige aftaler

Hej Min ekskone har indgået en mundtlig aftale om levering af nogle skabe. Hun siger, at hun har aftalt en pris omkring 10.000, men leverandøren påstår nu, at de har aftalt 18.000 kr. Det er noget som er bestilt og leveret for over 1½ år siden, men jeg har først lige modtaget regningen fra leverandøren, som ovenikøbet imellemtiden har lukket sit firma. Jeg arbejdede selv i udlandet i leveringsperioden, og vi gik fra hinanden da jeg kom hjem. Derfor har jeg ikke haft styr på, pris og betaling. Troede det var betalt, da jeg efterfølgende har talt en del gange med leverandøren, uden at han har nævnt en manglende betaling. Det var lidt baggrund. Hvad er Jeres erfaringer med mundtlige aftaler? Hvem får ret? Og hvordan får man retten på sin side? Håber nogle kan give et godt råd, eller har nogle erfaringer på dette område. En mundtlig aftale er ligeså gældende som en skriftlig, men blot sværere at bevise. Det ved jeg godt. Men hvad gør jeg nu? På forhånd tak
Hej Min ekskone har indgået en mundtlig aftale om... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Den eneste der kan disponere i det bo, er kuratoren.

Det den konkursramte sælger der gør, er meget, meget forbudt, og er starfbart.
I kan roligt anmelde ham til Politi og Skat for forsøg på bedrageri og momssvindel.
Risikoen for at kurator vil gøre mere over for Jer, er mindre end sandsynligt, idet sagen er lukket og slukket, iflg dine oplysninger, og man åbner ikke bare et konkursbo igen uden videre.

Hvis nogen skal have noget, er det bobestyreren på boets vegne, også mht. skabet rent fysisk.

Prøv at forelægge ham mit forslag og så se løjer!!

Han kan rende og hønse!!


Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis det er tvangsopløst af Skat, er forholdet næsten det samme. Så er det lukket pga skatte- og momsrestance. Det kan også være tvangsopløst af selskabsstyrelsen og så er det, almindeligvis, som følge af manglende regnskaber, som igen skyldes konkurslignende tilstande.

Prøv at undersøg, hvilket CVR-nummer fakturaen er påført, og se om det er det lukkede firmas nr. Er det tilfældet, er han ude på dybt vand = forsøg på momssvindel m.m.

Når du har rede på disse ting, er det meget lettere for dig at forholde dig til sagen.

Jeg ville stadig ignorere ham, og lade ham komme med yderligere udspil.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der var intet CVR nummer på den tilsendte faktura. Men den var sendt på hans tidligere firmas brevpapir.
Som jeg ser det....

Firmaet eksisterer ikke mere, og hvis man er kynisk kan man ignorere regningen.
På den anden side - manden/firmaet HAR haft en udgift til skabene og skal man være fair og udvise lidt samvittighed, må der være 2 muligheder.

1.
Hvis du ikke ønsker skabene, kan han afhente dem = sagen afsluttet.

2.
Hvis du ønsker at beholde skabene og være fair, skal det være til den pris DU mener er den rigtige (max. 10.000).
Der er jo ingen af jer, der kan bevise hvem der har ret og din påstand er lige så god som hans.
Jeg skriver max. 10.000 fordi han helt sikkert ikke har tænkt sig at oplyse skat om indtægten, hvilket han ville være nødsaget til såfremt firmaet stadig eksisterede.

Så altså - lad ham afhente skabene - eller tilbyd ham, hvad du synes de er værd.
Hvis han ikke vil gå med til nogen af delene - så glem at han sendte regningen.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Hvis I mener det var en del af den oprindlige aftale at skabene også skulle opsættes, da er det jo rimeligt at tilbyde ham:
A) At han kan hente skabene
B) At han kan få de 10.000kr I mener aftalen lyder på når skabene ER installeret.

Hvis det ikke er en del af aftalen at skabene skal installeres (eller du er ligeglad og sagtens kan selv) så er det vel rimeligt at betale de 10.000 kr. Om der så er momssvindel involveret eller ej, og jo dig uvedkommende.

Hvis det skulle komme til en retssag, så står du meget bedre hvis du har vist du er villig til at betale hvad der er rimeligt, (f.eks. 5000 kr ved levering af skabe, med løfte om de rest. 5000 kr efter installering).

Hvis han begynder at true dig med Ribers (man ved aldrig) så tag det roligt. Bare ring til ribers, så sender de dig en formular og du kan lægge en blokade ind. Så skal han fremvise en fogederklæring, eller et underskrevet gældsbevis før han kan melde dig til ribers.

Mvh You Can Do It!

Hej igen

Det var også de to løsningsforslag jeg kan se. Jeg har tilbudt ham, at han kan tage skabet tilbage. Vi vil ikke betale mere end de 10.

Tak for tippet omkring Ribers, det er rart at have det i baghovedet.

Jeg ønsker også kun at være fair, men vil også gerne behandles fair. Jeg vil selvfølgelig ikke beholde skabene uden betaling, men det skal gøres på en ordentlig måde.
Det er jo ikke så godt for ham. Så vil han altså sikre sig lidt sorte penge!!
Prøv at foreslå ham, at lade en advokat se på sagerne!! :)
Jeg kender jo hverken dig eller sagen, men tag mine betragtninger som ammunition for dig imod ham!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Var det et "enkeltmandsfirma" eller et ApS?

Hvis det var et enkeltmandsfirma har manden principielt krav på sine penge, men han kan ikke overholde faktureringsbestemmelserne når han er afmeldt. Du vil få en ufuldstændig faktura. Og han kan ikke afregne momsen af fakturaen, og han har sikker også tænkt sig at snyde med skatten.

Og hvad med sådan noget som "garanti" når firmaet er ophørt? Principielt har du krav på garanti, men det lyder ikke alt for tillidsvækkende.

Hvis det var et Aps, så er firmaet jo opløst nu ifølge det oplyste og du skal ikke betale en krone til ham.

Derimod kan skifteretten genoptage opløsningssagen, hvis der pludselig kommer penge, fx. dine! Jeg tror til gengæld ikke skifteretten er interesseret i at få dine skabe retur!

Ved den skifteret hvor han drev virksomhed kan du få oplyst, om selskabet er opløst, efter hvilken paragraf i konkussloven det er sket og hvem der evt. var likvidator/kurator.


Træd ikke på mine ledninger :o)

Hejsa

 

Det er firmaet du har købt af, ikke ejeren. Du skylder ikke en krone. Vil han inddrive de penge skal han dokumentere under hans SE.Nr hvilket han jo ikke har længere.


<p><strong>Michael Stralner</strong> <strong>Salesmanager Flise Frank ApS Støvring </strong><strong><a href="http://www.Flisefrank.dk">www.Flisefrank.dk</a></strong></p> <p>&#160;</p> <p>&#160;</p>
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis