Nødgenerator - opbevaring, tilslutning mm

Hej.

Min kone og jeg er lykkelige ejere af et hus i Sverige. Vi bor dog så langt ude på landet at der ret ofte er udfald i strømmen. Da vi er på samme station som en eller anden militær antenne bliver diverse strømsvigt for det meste ordnet på relativt kort tid, hvor stearinlys og gasblus nemt kan erstatte strøm til kaffebrygning, madlavning osv. i perioder på en 3-4 timer.
Men et par enkelte gange har strømsvigtet varet mere end 10 timer, da storm har gjort det umuligt for reperatørerne at færdes omkring el-stationen, da faren for væltende træer har været for stor. Det er belastende, specielt fordi vandforsyningen i vores hus er fra eget vandværk, og så morsomt er det heller ikke at skulle rende udenfor til regnvandstønden for at hente vand til toiletskyl.

Derfor vil jeg nu købe en nødgenerator. Harald Nyborgs 2000 watt anlæg skulle kunne trække både vandpumpe, TV, internet og lys på én gang. http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6849&Grp=&n=10 .

Mit spørgsmål går på hvordan man opbevarer sådan en maskine. Jeg går ikke ud fra at den har et decideret udstødningsrør, som man kan føre ud af vores kældervindue, så den kan stå indenfor. Men kan sådan en generator holde til at stå udenfor i al slags vejr?
Havde tænkt at stille den under et lille halvtag udenfor, og så bare trække nogle kabler hen til henholdsvis vandpumpe, og det udtag i stuen hvor de andre ting er tilsluttet.
På den måde kan jeg på 3 minutter bytte stik om. Jeg er nemlig ikke interesseret i at skulle slæbe den 40 kg tunge generator frem hver gang strømmen forsvinder, og så pakke den sammen igen.

Jeg ved godt at man kan få anlæg der automatisk slår til når strømmen forsvinder, men de er langt dyrere end de 2.000,- kr HN generatoren koster.

Er der nogen der har et bedre (billigt) forslag, eller som har erfaringer de vil dele?

Med venlig hilsen
Peter

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..
Syntes da det lyder helt fint det du vil lave.. Måske ville jeg ofre 200kr mere og så købe en sækkevogn, montere generatoren derpå, så er det da lidt lettere at flytte den.. Jeg ville ikke have den placeret udenfor hele tiden.. det sker jo ikke så ofte endda..

Mvh Jan J
Den er luftkølet så den udvikler meget varme, især hvis den skal arbejde i 10 timer.
Hvis du vil lave udstødning gennem en slange og gennem en væg så skal slangen være så kort og tyk som mulig.
Jeg prøvede engang at bygge en generator ind i en ret stor kasse og sætte 2 stk 12v blæsere ind i den ene ende så luften blev blæst ind for neden og den varme luft så skulle komme ud gennem nogle store huller for oven. Men efter bare 10 min drift var der så varmt at den slukkede ned.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

De kan være noget kunstige at starte, efter f.eks. ½ års stilstand.
Sørg for at have en dåse dieselstart, som du kan pifte den op med. Så går det meget lettere.
Sørg ligeledes for at skifte din benzinbeholdning ud, da rådden benzin ikke fremmer startvilligheden.

Som Jan J skriver, køb en sækkevogn, hvis du ikke vil løbe med den i hånden.
Medens den arbejder ser jeg ikke noget problem i at den står ude i elementerne. Jeg havde min stående udenfor under orkanen i 1999 i et døgns tid, og der var ingen problemer. Den larmer dog ret meget.
Sørg for at kunne forhindre den i at "løbe" sin vej. Den hopper og vibrerer ret meget, og til sidst river den ledningen ud på sin færd hen over gårdspladsen! :)

Min kone var inde på, at det var noget fjollet legetøj, da jeg købte den for snart mange år siden. Efter 3/12 1999 har der kun været lovord over den lille maskine, der nu ikke længere betegnes som pjat. Efter vi har fået lagt luftledningerne i jorden, er det yderst sjældet at den bruges længere, men den er stadig rigtig god at have.
Der er noget særligt over, som den eneste i miles omkreds, at have sit lys tændt! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg havde en honda 4-takt generator på samme størrelse og den startede altid uanset hvor koldt og vådt den stod.
Hvis det er en benzin så køb startgas til en benzin og ikke til diesel. I bådustryrsforretninger kan du købe noget at hælde i benzinen så du forlænger levetiden og så har den bedst med at stå med fuld tank.
Et andet godt råd er at starte den jævnligt - hver anden uge - så olie og sådan lige kommer rundt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Hej igen, og tak for svarene.

Jeg er ikke så bekymret for om jeg kan starte den selvom den er fugtig. Har både havetraktor, plæneklipper, motorsav, buskrydder, scooter og 4 påhængsmotorerl, så har vist de additiver der skal til for at få startet en benzinmotor. Jeg plejer at tømme tankene på alle maskinerne en gang hver anden måned, og fylde benzinen på bilerne, og give maskinerne en hurtigt opstart med en fuld tank frisk benzin (og bilen er ligeglad med at der kommer et par liter blandingsbenzin i de øvrige 70 liter).
Problemet med nødsstrømsanlæggene er jo at man ikke kan forberede den på at stå stille (plejer at sprøjte marine 2-taktersolie i påhængsmotorernes luftindtag indtil det kvæler motoren, for at vinterpreparere dem til at stå stille i 5-6 måneder), men generatoren skal jo kunne bruges med kort varsel i stormvejr.
Tror derfor jeg vil tage alle jeres råd til efterretning. Har et lille kældervindue (20x30 cm). Jeg vil lave en lille tilbygning til huset ved at konstruere en halvstor isoleret kasse i forlængelse af vinduet, med en åben side ind mod kældervinduet, der sidder fast på huset med et par kroge. Så bliver maskinen hold rimeligt tør og varm, og kassen vil kunne tages af på få sekunder.

Der står i manualen til mange nødstrømsanlæg at de ikke må bruges til at forsyne elektronik. Er det pga udsving i spændingen? Hvor store kan de eventuelle udsving være?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Skrevet af thejokers den 05-11-2008 13:12
Hej igen, og tak for svarene.

Der står i manualen til mange nødstrømsanlæg at de ikke må bruges til at forsyne elektronik. Er det pga udsving i spændingen? Hvor store kan de eventuelle udsving være?

Det er både spænding og frekvens der kan svinge, dette sker bla. når en stor belastning starter og stopper.

Hvor store udsvingende er kommer and på regulatoren, er den hurtig bliver de små.

Hvis du vil have den til at trække noget elektronik kan du sætte en omformer på der eks. laver 12V DC, og der efter en 12-230V inverter, for så får de en stabil forsyning. Skal den være super stabil sætter du en akkumolator på og skifter omformeren ud med en lader.
Du skal bare være opmærksom på at der vil være et ret stort tab ved at gøre det på denne måde.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Du mister altså kun ca. 10-20% af din strøm ved at bruge et batteri og en inverter. Og jeg syntes det er det hele værd at man bare lige kan gå ud og tænde for nødstrømmen og så virker ALT. Jeg behøver ikke at undvære hverken PC eller TV. Det er jo trods alt så sjældent igen at man faktisk BRUGER anlægget, så hvis det koster en ekstra liter benzin om året, så syntes jeg ikke det er en stor udgoft for den smule ekstra komfort.
Ok - bare lige for at omsummere, og komme nogle links på. Det jeg har brug for er:

Et nødstrømsanlæg: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6849&Grp=&n=10
En batterilader: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&Grp=&n=10
En inverter/omformer: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3442&Grp=&n=10
Et batteri: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6612&Grp=&n=10

Er ikke så stærk i at regne på strøm, men hvor mange watt ville jeg så kunne regne med, at kunne trække ud af inverteren?
Der er et 12v udtag på det beskrevne nødstrømsanlæg, så kunne man ikke springe akkumulator (batteri) og lader over? Skal man til at investere i et vedligeholdelsesfrit brugsbatteri for ikke at skulle gå og holde øje med bilbatteriet, der heller ikke er så fedt at have stående indenfor, så løber det pludseligt op.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Lige et ekstraspørgsmål. De fleste hobby billadere lader op med højest 15 amp. Det gør så at man max kan trække 180 watt fra batteriet, hvis det ikke skal aflades. Eller tager jeg fejl?

Et almindeligt bilbatteri på 60Ah vil så ifølge hvad kan regne ud supplere et apparat på 720 watt i en time. Har man ca 100 watt lys, en pc på 300 watt og et tv på 100 watt kørende, så vil der jo ikke gå mere end 2 timer før systemet ikke kan følge med.

Dvs at skal jeg bare have nogenlunde glæde af systemet, så skal man have en lader der kan lade med 30 amp, og de er da vist ikke helt billige?

Jeg er som sagt åben for at jeg har misforstået noget. Så belæring er velkommen.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis