Indbygnings-LED-spots i loftsisolering

Hejsa

Loftshøjden i vores hus er meget lav, så der er ikke plads til halogen-spots oppe mellem etage-adskildelsen.

Findes der LED-spots man må installere i sådanne tilfælde? Vi er blevet så glade for at have spots i køkkenet..

Lyset fra dioderne skal naturligvis også være i orden..

Følgende er mine egne forslag, men jeg aner ikke om de må installeres direkte i isolering..
http://www.led-online.dk/shop/productinfo.asp?id=S%C6T+6x20%2D120DIM
http://scanlys.dk/product.asp?product=233
http://www.trenden.dk/pi/Indbygningsspot_Highpower_3_3_Watt_TR_K05_1849_.aspx

Hejsa Loftshøjden i vores hus er meget lav, så... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Først - tak for svarene..
Jeg er stadig ikke helt med på reglerne - er det tilladt at installere alle de foreslåede spots direkte i isoleringen?

- og er der en måde man kan sammenligne hvor godt lyset er, før man køber?

Svaret kort. NEJ

Kan må ikke selv sætte labels på med mindre watt tal, jeg har for et par år siden snakked med sikkerhedsstyrelsen om dette. Så ændre man et produkt, hvis en senere bruger søger oplysninger på produktet, vil han finde producentens vejledning.

Hvis du ikke har plads nok til at lave instalationen lovlig i forhold til halogen belysning ville jeg ikke gøre det. Du kan få led spots som nærmer sig grundbelysning, og ved at sætte få ekstra op vil det kunnne virke, men her er der sankke om GU10 eller MR16 typer.

Jeg ville nok kigge efter andre muligheder, eller en kombination.

/Brian 

 

Jeg tog fejl, undskyld. Zink_brian har ret, man må ikke ændre på mærkningen.

Der er mulighed for at vælge indbygningsspot beregnet for 20W halogen. Disse vil typisk have en indbygningshøjde på omkring 8cm. I denne kan du så bruge en 200 lumen LED spot pære på 4W, og du vil have samme lys som hvis det var 35W halogen. Hvis der ikke er plads til de 8 cm, så er dette selvfølgelig ikke en farbar vej.
Hvis du er i tvivl om lysets kvalitet fra LED spotpærerne, så bestil et udvalg og benyt returretten hvis du ikke er tilfreds.

En mulighed vil så være deciderede LED indbygningsspot, som også kan skaffes.

Med venlig hilsen
Nicolaj
www.aaplus.dk


<p>Mvh<br /> Nicolaj<br /> <a target="_blank" href="http://www.aaplus.dk">www.aaplus.dk</a></p>
Skrevet af www.spotvvs.dk den 04-11-2008 00:36

Jeg er ikke i tvivl om at man kan få LED pærer der kan lyse rigtigt meget, det jeg snakker om er kvaliteten af lyset, jeg vil ikke syntes det vil være så fedt at lave julemiddagen i diodebelysning. Jeg er sikker på at flæskestegen og anden vil ligne noget der er blevet langtidskogt

Jeg ved godt at diverse butikker praler af at deres nye diodepærer giver det samme lys som en halogenpære, og at de kan bruges alle steder uden du kan se forskæl. Jeg har aldrig set en af disse vidunderpærer, men jeg tror ikke den holder. I et køkken og  et badeværelse skal man have ordenligt lys, og her kan du ikke bruge dioder, selvfølgelig kan man godt suplere, eller have enkelte lamper med dioder, men ikke som den primære lyskilde



Hej Klaus,
Jeg vil påstå det ikke er pral, og du skal være velkommen til at afprøve nogle LED spots. Udviklingen på dette område går utroligt hurtigt, og dioderne er af en helt anden kvalitet end den var for blot et år siden. Det er rigtigt, at meget af det l... man ser i byggemarkeder mv. giver meget dårligt lys. Det der kendetegner godt lys er Ra værdien, som angiver hvor godt farver gengives. Hvor sollys har en Ra værdi på 100%, så er glødepærens (herunder halogen) på 95-99% mens sparepærer og lysstofrør ligger omkring 70%. Moderne LED ligger mellem 80 og 93% og er dermed sparepærerne overlegne, og nærmer sig glødepærerne. Det er Ra værdien der afgør hvordan flæskestegen og anden vil se ud.
Selve farven på lyset er en anden sag. Her taler man om grader Kelvin, hvor det vi kalder varm hvid (lyset fra en udæmpet glødepære) typisk ligger omkring 2700-2900 grader. Læs evt. lidt mere her

Med venlig hilsen
Nicolaj
www.aaplus.dk

<p>Mvh<br /> Nicolaj<br /> <a target="_blank" href="http://www.aaplus.dk">www.aaplus.dk</a></p>

Hej.

Måske Nicolai skulle sende en vareprøve til Klaus, så kan vi undgå de lange debatindlæg omkring holdninger på siden, og de kan overbevise hinanden omkring produkternes fortræffeligheder.
Jeg vil i hvert fald gerne have en uvildig mening inden jeg stopper 100-200 kr. i halen på en pære....



VH
Ole

Annonce
Jeg har det fint med at flere forhandlere har svaret på mit spørgsmål. De ved vel trods alt lidt om det.

Hvad er forskellen på at sætte LED-"pærer" i halogen-indbygningsspots og så "deciderede" LED-indbygningsspots?
Skrevet af engberg den 04-11-2008 09:50
Jeg har det fint med at flere forhandlere har svaret på mit spørgsmål. De ved vel trods alt lidt om det.

Hvad er forskellen på at sætte LED-"pærer" i halogen-indbygningsspots og så "deciderede" LED-indbygningsspots?
Forskellen er at du kan få downlights med f.eks. GU10 eller MR16 sokkel, her kan du så få en LED pære der passer i, eller du kan bruge halogen pærer

Diciderede LED indbygnings spots er spots hvor dioderne er indbygget i, du kan således ikke udskifte til en halogen pære

God ide bankmand :)

Jeg vil da gerne teste et par af den nye genneration LED belysning, så kan jeg da se om mortens aftens anden ser lækker ud

Venlig hilsen

Klaus

Ole og Klaus,

Jeg kan ikke være mere enig. Det er derfor jeg uafladeligt opfordrer til at man bestiller, afprøver og leverer tilbage hvis man er utilfreds. Grunden til at jeg opfordrer til det er dels at opfattelsen af lys er meget subjektiv, og dels at vi får under 1% retur på denne konto (så jeg taber ikke noget, og kunden taber kun forsendelsen). Det er på kort sigt en stor investering, men på den lange bane, så er selve prisen på pæren mindre end for halogen, da den erstatter mindst 10 af slagsen (10 * 25,- = 250,-). Hertil kommer så el-besparelsen på næsten 90%.

Mvh
Nicolaj
www.aaplus.dk


<p>Mvh<br /> Nicolaj<br /> <a target="_blank" href="http://www.aaplus.dk">www.aaplus.dk</a></p>
aaplus. Kan ikke se seenariet jeg stiller op er forkert. Det er da worstcase at lave en installation med en type der er til GU10 50W, men jeg sætter kun 2,2 W diodepærer i fordi der ellers er for meget varme. Det går da helt galt når en ny ejer putter den pære i som spotten er bygget til. Men der kommer nok snart nogle der er født med dioder, og som der kun må benyttes til dioder. Så er alt snak om varmeudvikling ude af billedet.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg fandt aldrig helt ud af om man selv må sætte LED op eller om der skal en fagmand til...
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis