Indbygnings-LED-spots i loftsisolering

Hejsa

Loftshøjden i vores hus er meget lav, så der er ikke plads til halogen-spots oppe mellem etage-adskildelsen.

Findes der LED-spots man må installere i sådanne tilfælde? Vi er blevet så glade for at have spots i køkkenet..

Lyset fra dioderne skal naturligvis også være i orden..

Følgende er mine egne forslag, men jeg aner ikke om de må installeres direkte i isolering..
http://www.led-online.dk/shop/productinfo.asp?id=S%C6T+6x20%2D120DIM
http://scanlys.dk/product.asp?product=233
http://www.trenden.dk/pi/Indbygningsspot_Highpower_3_3_Watt_TR_K05_1849_.aspx

Hejsa Loftshøjden i vores hus er meget lav, så... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fin tråd

Har problemer med mine halogenspots under køkkenskabene - soklerne til halogenpærerne er vist lidt " brændte " efter 5 år og trænger til udskiftning ( de går nogle gange uprovokeret ud - uden pæren er sprunget - lidt lirkning og den virker nogle dage igen )

Nu har jeg bestilt LED-bånd hos aaplus i stedet - så må vi se om det bliver godt - men det tror jeg  - jeg skal nok huske at sætte dem på en metalliste ( alu ) for varmeafledning.

Jeg regner med at jeg kan bruge de 12 V elektroniske trafoer, der sidder til halogenerne til LED - båndene - det er der vel ikke noget i vejen for ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej,
Aluliste behøver du strengt taget kun hvis det er den helt kraftige type på 750lm/m.
Du kan muligvis benytte den eksisterende trafo, der er dog et par ting du skal være opmærksom på:
1. de fleste trafoer har et minimumsforbrug på 20-30W, og det kommer du ikke i nærheden af med båndet. Derfor er det ikke sikkert at det vil lyse.
2. Da det sandsynligvis er 12V AC, altså vekselstrøm, det du får ud, vil båndet blinke med 50Hz. De fleste lægger ikke mærke til det, men for nogle er det generende.

Jeg er sikker på du bliver tilfreds. Ved at bruge bånd får du et jævnt oplyst bord næsten uden skygger hvilket giver et rigtigt godt arbejdslys. Du sparer en hel del strøm i forhold til dine halogen, samtidig med at du får en væsentlig bedre farvegengivelse end hvis du havde brugt sparepærer eller lysstofrør.

Hilsen Nicolaj

Med venlig hilsen
AAPlus ApS

Tak for svar.

Nu må jeg så se med de trafoer - ellers må jeg købe nogle andre eller shunte, så jeg trækker nok strøm - den kan anvendes til 10 w - med sikkerhed - det er sådan den virker, når den ene halogen er i " udu " .

Hvis " blinkeriet " bliver generende laver jeg bare en simpel ensretning med en ensretterbro og en kondensator.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis du benytter 1 af de trafoer til at trække hele båndet går det sikkert fint.
God fornøjelse med det
Nicolaj

Med venlig hilsen
AAPlus ApS

Jeg syntes jeg har set spots til direkte indbygning i isoleringen.?
Jeg syntes også at de ligesom var konstrueret med en sikkerhedsdåse. De fylte dog en del bagud/op
men jeg kan tage fejl

PC.

Annonce
Er det direkte i isolering er det bedst at benytte dåser af denne type: http://www.aaplus.dk/shop/spot-f-hat-256p.html
Den fylder 130mm i højden, og sikrer at der sluttes tæt mod dampspærren. Dette armatur monteres nedefra og kan benyttes med 230W LED spot eller op til 20W halogen.
Nogle steder er dampspærre monteres i omtrent 50mm afstand. I det tilfælde bliver det lidt besværligt at få plads til denne type, og samtidig få det til at slutte tæt. Der er da mulighed for at benytte en 12V indbygningsspot som denne: http://www.aaplus.dk/shop/downlight-ac-12v-247p.html som har en indbygningshøjde på kun 41mm. Den findes også i en 230V udgave, men da må man bruge safeboks for at overholde stærkstrømsreglementet som stadig ikke følger med udviklingen af LED lyskilder.
Mvh Nicolaj

Med venlig hilsen
AAPlus ApS

Skrevet af AAPlus.dk på 04 nov 2010 15:58
Hvis du benytter 1 af de trafoer til at trække hele båndet går det sikkert fint.
God fornøjelse med det
Nicolaj
Tak

Jeg har bestilt 1,5 m i dag - den skal så deles i 85 cm og 65 cm - det går nok

Men det finder jeg jo ud af når det dukker op - hvornår mon det bliver

PS. Stærkstrømsreglementet hedder det ikke mere - Lavspændingsdirektivet er det nu.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Bestillingen er gået ind inden 15 så der er en god chance for at du har det i morgen

Med venlig hilsen
AAPlus ApS

Eisoe: Det hedder Stærkstrømsbekendtgørelsen... Lavspændingsdirektivet er noget helt andet.

AAPlus: Hvor i Stærkstrømsbekendtgørelsen står der at der skal anvendes safebokse?
Skrevet af steinaa på 04 nov 2010 22:47
Eisoe: Det hedder Stærkstrømsbekendtgørelsen... Lavspændingsdirektivet er noget helt andet.

AAPlus: Hvor i Stærkstrømsbekendtgørelsen står der at der skal anvendes safebokse?

Tjah......

Stærkstrømsbekendtgørelsen gælder installationer - det gamle afsnit 6.

Lavspændingsdirektivet gælder materiel - og det er vel det vi taler om.

Men begge dele skal opfyldes - jeg tror aaplus mener lavspændingsdirektivet for hans produkter ikke er fulgt med


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis