Varm motor

Jeg har en Audi 80S, 1,8 fra 1988. Mit problem er at motoren bliver for varm (specielt ved blandet kørsel). Dette giver sig til kende ved at den røde alarmlampe begynder at blinke - og motoren begynder at "hunke" (i værste fald sætter motoren ud). Ventilatoren går alt for sent igang (går først i gang når lampen er begyndt at blinke - og motoren er begyndt at "hunke"). Den bruger ikke noget vand.

Da problemet opstod blev køleren udskiftet og en ny termostatføler til ventilatoren blev monteret. Dette hjalp ikke. Jeg udskiftede nu også termostaten i vandpumpen. Det hjalp heller ikke.

Da jeg siden hørte - at der både var en 2 og en 3 benet termostatføler, prøvede jeg endnu engang at skifte termostatføleren. Igen uden resultat.

Jeg har også prøvet helt at afmontere termostaten i vandpumpen - det betød at motoren var længere om at blive varm - men desværre fortsat blev for varm.

Jeg tror ikke at det er ventialtoren der er noget galt med - når jeg kortslutter ledningerne ved vetilatoren - går ventilatoren i gang. Vandet bliver cirkuleret - det kan jeg se oppe i plastikbeholderen ved at der her står en vandstråle.

Jeg tror heller ikke at det er vandpumpen - lamellerne mangler i hvert fald ikke.

Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt - og hvad jeg kan gøre ved det?


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bruger vi udelukkelsesmetoden kan termostaten udelukkes. At køre uden, hjælper jo ikke og er gift for en motor om vinteren.

At ventilatoren ikke starter forstår jeg ikke. Er du sikker på den er forbundet rigtigt og er til din bil?. Det ville nok være det første jeg ville undersøge.

Min første indskydelse var, at din vogn er forkalket, for kan vandet ikke komme hurtigt nok igennem blokken, opdager ventilatoren jo ikke der er for varmt "derinde". Så hvar den kørt 2-300.000 km?

Skulle det være tilfældet, skal du nok snakke med et cylinderfirma, der kan afkalke den. Så er de kanaler vandet løber
i lukket mere eller mindre i. Har du set en motor adskilt, kan du se ganske små kanaler vandet løber i for at afkøle den, og når man tænker på sin kaffemaskine der skal afkalkes flere gange om året, forstår man problemet med at komme kalkholdigt vand i et kølersystem.

Så bruger du postevand til køleren? Du skal nemlig bruge kølervæske også om sommeren.

Der er ikke logik i, at montere en Kenlowe ventilator, som er fremragende til special-biler der er tunet voldsomt og har alt for meget varme, for det bør ikke være nødvendigt til alm. biler.

Når den "hunter" koger vandet så?. Det lyder ikke til det, da den ikke bruger vand.

Så jeg tror at min teori om forkalkning på grund af måske et tidligere stort vandforbrug på grund af måske en defekt slange, som man har klaret med at putte postevand på i stedet for at løse problemet er årsagen.

Det passer fint, hvis du har købt den som en ældre dame med måske 100 t.km på tælleren ellers ikke.

Lad os høre om, når nu har løst problemet.

Held og lykke med en ellers dejlig bil.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Kom lige i tanke om - ved du om vandpumpen virker korrekt - det kunne jo tænkes, at den ikke sender vandet hurtigt nok rundt, så det står og varmer alt for meget op inde i motoren, inden det når frem til køleren.

Det bør du nok også lige få set på. Om man kan måle det ved jeg ærlig talt ikke.

Du skal få gjort noget ved det hurtigt, ellers koster det rigtigt meget, for først ryger topstykket og så resten.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Den har kørt ca. 100.000 km. Jeg har selv haft den de sidste 5 år - og har ikke haft behov for at hælde vand/kølervæske på.

Jeg var igen idag lige ud og prøve at starte den. Den øverste tykke slange der går fra motoren og op i køleren bliver meget varm (og jeg kan høre at vandet koger inden i slangen)- men de 3 slanger der sidder nede på vandpumpen bliver næste ikke varme (ej heller termostatføleren). Så umiddelbart virker det som om at der ikke er cirkulation i systemet. Den lille plastikbeholder - modtager en lille vandstråle.

Før køleren blev skiftet - afkalkede jeg den med noget afkalker jeg købte på en tankstation - men det hjalp som sagt ikke.

Hvad kan der være galt?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kan det så ikke kun være vandpumpen, der ikke trykker vandet igennem korrekt?

Jeg var ellers ret overbevist om forkalkningen, men det kan det så ikke være, når den kun har gået 100 t.km. og du ikke har fyldt vand på.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Når ventilatoren går igang, har du så mærket på køleren om den er MEGET varm og de slanger der normalt er mindre varme også er meget varme?

Når ventilatoren går i gang er det så efter bykørsel eller på langtur? Kan det ske kort tid efter du er startet eller altid når den har kørt i lang tid?

Det er lidt spredt fægtning dette her.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Ventilatoren går først i gang når motoren har været varm meget længe (langture. Og som regel efter at motoren er stoppet.

Det er kun den øverste tykke slange der bliver varm (den der går fra motoren og ud i køleren). De øvrige slangr (dem der går fra vandpumpen og ind i motoren) bliver slet ikke varm - og altså heller ikke ventilatorføleren (der sidder i bunden af køleren). Umiddelbart virker det som om at vandet ikke cirkulerer overhovedet. Kan der måske står noget luft i systemet - der skal luftes ud? jeg kan ikke sen nogen udluftningsventil.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.

Prøv lige at checke det der står på denne side. Det meste har Jørgen allerede sagt.

Det er især det omkring udluftning.
http://netrep.dk/koeler1.htm
Det er lidt "basic" men der kan jo stå et åar "guldkorn".

Forøvrigt er http://netrep.dk/ en meget godside.

Mvh
ThomasB
Jeg må ud og undersøge om der skulle sidde nogle udluftningskanaler - og om den nye termostat virker som den skal.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis