Varm motor

Jeg har en Audi 80S, 1,8 fra 1988. Mit problem er at motoren bliver for varm (specielt ved blandet kørsel). Dette giver sig til kende ved at den røde alarmlampe begynder at blinke - og motoren begynder at "hunke" (i værste fald sætter motoren ud). Ventilatoren går alt for sent igang (går først i gang når lampen er begyndt at blinke - og motoren er begyndt at "hunke"). Den bruger ikke noget vand.

Da problemet opstod blev køleren udskiftet og en ny termostatføler til ventilatoren blev monteret. Dette hjalp ikke. Jeg udskiftede nu også termostaten i vandpumpen. Det hjalp heller ikke.

Da jeg siden hørte - at der både var en 2 og en 3 benet termostatføler, prøvede jeg endnu engang at skifte termostatføleren. Igen uden resultat.

Jeg har også prøvet helt at afmontere termostaten i vandpumpen - det betød at motoren var længere om at blive varm - men desværre fortsat blev for varm.

Jeg tror ikke at det er ventialtoren der er noget galt med - når jeg kortslutter ledningerne ved vetilatoren - går ventilatoren i gang. Vandet bliver cirkuleret - det kan jeg se oppe i plastikbeholderen ved at der her står en vandstråle.

Jeg tror heller ikke at det er vandpumpen - lamellerne mangler i hvert fald ikke.

Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt - og hvad jeg kan gøre ved det?


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har en Audi 80S, 1,8 fra 1988. Mit problem er... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas.

Du er da perfekt til at finde links!

Selvfølgelig kan det være luft. Det må være "alderen" for tit har jeg lige lirket den øverste slange på køleren, for at få luften ud, men jeg har nu aldrig haft det så grotesk som Brian, det var mere støj fra systemet der generede.

Lad os nu høre resultatet af Brians sidste undersøgelse.

At den starter ventilator efter motoren er stoppet er ikke en fejl men helt som det skal være.

At den ene kølerslange ikke er varm, kan jo også vise, at systemet virker, og det er instrumentet i kabinen der viser forkert.

Det jeg ikke kan få til at harmonere er, at vognen "dunker", for så tyder det jo ikke på en fejlvisning.

Det irriterer mig, at jeg ikke kan regne ud hvad der er galt.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Ok Brian.

Var det min bil og for min regning (det er det ikke), så ville jeg lade den stå i tomgang derhjemme til den begyndte at sætte ud, og så mærke med hånden på køleren, hvis ikke det var oplagt at den var vanvittig varm. Tilsvarende ville jeg prøve alle slangerne.

Jeg ville samtidigt lugte til motorrummet om det lugtede forkert sveden, for det gør det, hvis en motor bliver overvarm, og man er ikke i tvivl hvis vognen holder stille.

Skulle den lugte, så sluk med det samme.

Ellers lad den fortsætte med at varme. Luk for varmecirkulation i kabinen, så går det hurtigere. Koncentrer dig så om hvorvidt ventilatoren starter og slukker med mellemrum.

Er det tilfældet er det en fejl i instrumentet i kabinen, og hunkelyden har ikke noget at gøre med det. Måske andet end at det sker når du har varm motor, og det er så et helt andet spørgsmål.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej.

Fandt lige lidt om en Audi, køling og fejlmuligheder:
"Tilsmudset kølesystem, så der ikke er den rette flowmængde. Mager benzinblanding, der hæver forbrændingstemperaturen. Fejlstillet tænding. Manglende vand. Defekt termostatventil. Defekt toppakning. Og sikkert flere."

Jeg tilslutter mig Jørgen.
"Tilsmudset kølesystem, så der ikke er den rette flowmængde"

Kaffemaskine-afkalker må kunne bruge...(ment lidt for sjov og lidt for alvor)

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 23-01-2003).]
Så er der godt nyt!

Jeg afmonterede idag - den nye termostat. Og vupti - så var der cirkulation - og motoren blev ikke varm. Alle slangerne var efter en længere køretur lunkne - altså var der cirkulation - perfekt(sådan var det ikke - før jeg udskiftede vandpumpen - så måske det har haft en god virkning med en ny pumpe).

Nu har jeg bare et problem tilbage - termostaten åbner ikke af sig selv. Det gør den ikke, fordi der ikke kommer varmt vand ned til vandpumpen. Termostaten virker ellers som den skal - jeg prøvede at koge den i en gryde - og den åbnede sig som den skulle ved 87 grader. Så hvorfor kommer der ikke varmt vand ned til vandpumpen????. Der burde komme varmt vand fra den overløbsslange der gå fra motoren og ned i pumpen - eller den slange der går fra/til kabinen (over vandpumpen). Jeg må prøve at bokse lidt videre med problemet - men nu er problemt dog afgrænset til åben/luk for termostaten (og måske luft i systemet)- og jeg kan nu udelukke forkalkning, toppakning, ventilator, vandpumpe, køler og ventilatorkontakten.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har den samme fejl men min audi 80 1,9tdi
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis