Sætningsskader og forsikring

Hejsa

I vores store udhus har vi en del rum, vaskerum, værksted mm og der er samtlige indevægge ved at forsvinde ned i undergrunden. Hen over efteråret her er det bare gået stærkt - meget stærkt så vi skal snart handle og gøre noget !
Alle vægge bærer desuden et beton dæk(bauma dæk hedder det vist) til en 1 sal med gamle kalekammer værelser mm.

Bygningen er fra 1951 og tag og ydermur er i perfekt stand, så det er simpelthen blot de indvendige skillerum der er bygget op på forkert sokkel - eller hvertfald en sokkel der har udtjent sin pligt på denne planet.

Har banket op og kigget et par steder og umiddelbart er det simpelthen en sokkel af mursten som er ved at være smuldret væk !

Uden at i kender min forsikrings police, hvorledes plejer det så at være med en sådan skade ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænk hvis man kunne forsikre sig imod regnvejr eller at ens cykkel punkterer.
Det er naturligvis ikke en skade du kan laste din forsikring med, da det ikke er en pludselig opstået skade men tidens tand. Så du må have muldvarpe skindet frem i lyset.
Det er også det jeg regnede med....

Den laver vi nyt en dag - senere :D
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ved ikke hvor længe du har haft ejendommen men er der ikke mulighed for at det kan dækkes af en ejerskifteforsikring.

Hvis der ikke er er det desværre nok for sent at komme efter bygherren. Men det er da en problemstillling du nok skal lidt mere seriøst end du regner med, det kommer hurtigt til at koste kassen hvis du ikke får gjort noget ved det i tide. Ellers risikerer du jo at dækket og andre bygningsdele tager skade, og når det først begynder at gie sig går det altså mange gange hurtigt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

.. og det er også ret ofte at udhuse og eksterne bygninger ikke er forsikret på samme måde som hovedhuset.

mvh

<p>Peter Madsen</p>
Hvis du har en tilstandsrapport for bygningen, burde ejerskiften dække. Det kommer også an på byggereglerne på opførselstidspunktet.
Annonce
Jeg forstår ikke den tankegang der bliver fremvist her ! Hvorfor tror i at forsikringer er så dyrer  Hvis alle bare vil tørre deres problemer af på forsikringen, hvem kommer så til at betale i sidste ende, ja det gør DU
Førhen byggede man på den omtalte måde, og det er huskøberen der burde være bekendt med det inden han køber huset, at huse fra den tidalder har "sjove" konstruktioner hvor det ikke kan ses
Hvilken tankegang er det lige du tænker på
Som jeg skriver  - "det kommer an på byggereglerne på opførselstidspunktet" . Derudover, hvis man betaler for en forsikring, har man også ret til at bruge den  
Få en taksator til at se på det.

Som jeg tidligere har skrevet er forsikringer til pludselige opståede skader, en hver taksator vil omgående dømme omtalte skade for tidens tand.
Og hvad betaler du i forhold til at en sådan "skade" skulle gælde ? Hvis vi alle forsøgte os med den slags tankegang, ville forsikringer blive dyrere end huslejen efterhånden, og hvem er interesseret i det.
Forsikringer er også til for at dække byggesjusk af tidligere ejere/bygherrer, men igen alt efter hvordan reglerne var på opførselstidspunktet. Selvfølgelig skal man bruge sin forsikring hvis den dækker skaden. Men uden at lave snyd selvfølgelig.
Jeg har en kammerat som købte en nedlagt landbrugsejendom med små 100 år på bagen. Da ha nbegyndte at renoverer den, fandt han ud af at den ene gavl ikke var fæstnet ordentlig til resten af huset og at der var en indmuret træstolpe som "ikke arbejdede sammen med resten af huset". Dette stod ikke i tilstandsrapporten, og blev derfor delvist dækket af den.

mvh jan

Kender ikke til reglerne - men ved min tidligere nabo fik understøbt et hushjørne på forsikringens vegne. Det var vist noget med "pludselig ændring i grundsvandshøjde" - så det er da værd for dig at undersøge!

Det "smarte" var, at det blev klaret på en dag - der blev pumpet noget "betonmasse" 3-4 meter ned (han har kælder).  Måske en lignende løsning kan laves for dig?

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis