Rationel vinduer

Jeg har købt rationel vinduer til mit nye hus og har fået dårlige erfaringer.
der mangler udfræsning til låse , bundstykker der er flækket ved døre , døre der ikke k
kan lukkes eller låses jeg sendte servicerapport for 5 uger siden.
er der andre der har tænkt på at købe rationel vinduer så find et alternativt produkt.

Jeg har købt rationel vinduer til mit nye hus og... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rationell er da den største skuffelse til prisen.
Engang var rationell gode vinduer men det er da for længst overstået.
Endnu et eksempel på deres ublu priser i forhold til kvali
Vi har fået leveret vinduer fra Rationel for nogle måneder siden og før det købte vi nogle af Jysk Vindueskompagni (jvk.dk), og der er virkelig stor forskel på kvalitet (og service!).
Rationel vinduerne er meget flottere udført og i bedre kvalitet.
Vi skal til at bestille dør nu og det bliver også en rationel (model Patus).
Jeg har nogle vinduer fra Rationel de har siddet i ca. 2 år og harpiksen er ved at slå igennem flere steder både inde og ude. Dette er det eneste jeg finder negativt ved Rationels vinduer. Jeg kan godt li deres design og har kigget i deres nye katalog og de er et af de få vindues producenter som kan lave vinduer med 3 lag glas. hos mange af de andre producenter skal det special laves. desuden tror jeg at de har stor succes fordi de laver et produktkatalog hvor man hurtigt kan finde ud af hvad det vindue man ønsker kommer til at koste i vejledende priser. Det bør mange af de andre producenter lære af. rigtig mange firmaer kunne gøre det langt nemmere for forbrugeren men det er ikke sikkert de vil tjene penge!!!


Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Skiftede for 3 år siden alle vinduer og døre i hele hytten til rationel og jeg må sige at jeg er yderst tilfreds med både kvalitet og service. Der var dog to bondehus vinduer hvor der var nogle små kosmetiske fejl i vinduesrammerne. Jeg meddelte dette til tømmerhandlen og 3 dage efter blev jeg kontaktet at rationel som ville sende en mand ud og kontrollere vinduerne. Han kom til aftalt tid få dage efter og gav mig ret i at fejlene var helt uacceptable (Til trods for at fejlene kun kunne ses helt tæt på fra en stige) De ville straks producere 2 nye rammer. ca 7-8 dage efter blev jeg kontaktet af montøren, som ville aftale en ny tid så han kunne komme og hænge de to nye på. Jeg mente dog at de bare kunne sende dem med fragtmanden da jeg ikke mente at det var nødvendigt at han skulle køre 180 km hver vej for at bruge 2 min på at hænge 2 vinduesrammer på hængslerne. Og vupti 2 dage efter havde jeg mine 2 nye rammer som var i absolut topklasse.

Se det er det jeg vil kalde for kundeservice.
Hmmmmm jeg ved godt, at jeg sandsynligvis ikke bliver alt for populær i dette fora, men dissekerer man indlæggende er er der ikke særligt mange parametre der indgår i hverken den positive eller negative kritik.
Jeg kan godt forstå at mange ikke bryder sig om udtrædninger, men i praksis sker det når der er tale om trævinduer. Der hvor problemerne opstår, er derimod, når sælgerne/producenterne lover alt for meget enten for direkte at manipulere/lyve eller i mangel af reelt kendskab til produktet. -Og set i det lys er det jo forkasteligt at love at der ikke sker udtrædninger eller at udtrædningerne maksimalt har et eller andet maxantal pr. måleenhed eller at de fx maksimalt kan have en eller anden størrelse. Langt værre står det til med stort set hele den DANSKE del af vinduesbrtanchen, når man dykker lidt ned i den tekniske del. Til dato har jeg ikke oplevet nogen som VIL opgive en garanteret minimumstemperaturværdi på deres produkter. Dette er et stort problem idet det netop på en ret simpel måde, vil kunne sætte næsten alle forbrugere uden dybere kendskab til den fagtekniske del af produktet, istand til at konstatere om det det overholder visse dele af det lovede. En temperaturprofil er principiel god nok, problemet med dem jeg kender til er imidlertid at de IKKE passer og i øvrigt kan tolkes indenfor et temperaturspektrum. Har man denne værdi kan man/teknikere relativt simpelt fortælle kunden om der er risiko/garanti for dug/kondensation og man kan så få en snak om man skal vælge et bedre produkt med en højere garanteret minimumstemperaturværdi eller om man istedet vil investere i ventilation. ventilation kan laves på mange måder, men vælger man noget at det lidt mere fancy, så kommer man let af med 50.000 - 100.000 kr blot for anlæg inkl. montering men hertil skal man jo så huske at det dels skal vedligeholdes og at det jo ikke holder evigt.
Det næste er U-værdierne. Disse er ofte ret vanskelige at forholde sig til som alm. forbruger og det udnytter producenterne så efter min mening på det groveste, men sådan er der jo så meget.
Lysindfaldet er vi jo også nogle der går noget op i, og det er efter min mening derfor også en parameter man bør kigge på.
Annonce
Jeg er ikke helt med på folks syn på Rationel vinduer mht. kvalitet og service. Umiddelbart er Rationel ikke dyrere end så mange andre ganske almindelige kvalitetsvinduer, deres design og finish kan man umuligt klage over. Det er da helt bestemt et flot vindue i høj kvalitet. Prøv og mærk hængsler, kig på finish i maling, afslutning og generelt helhedsindtrykket af vinduet. Rationel har haft problemer med knastudtræk ligesom alle andre har, og de bruger nu fingerskaret træ uden knaster. Jeg har kun oplevet at skulle bruge deres service en gang, og jeg har intet at klage over. Jeg har dog efterhånden både solgt og monteret end del vinduer, også fra Rationel.

http://www.lyrk.dk
Vi har fået monteret Rationel i hele huset, og jeg syntes ikke kvaliteten er noget at råbe hurra for.
Der er måske forskel på måden det ses på. Der er dem som monterer dem fra ny, og kun ser dem medens de er nye. Men der er også dem som skal leve med dem hver dag. Vores er 4 år gamle og alle vinduer og døre skal nu males om pga udtrækninger. Mager skruer er røde af rust og de små grå gummilister på ydersiden falder konstant af. Næsten alle elementer har kutterslag mærker, og vi fik intet ud af Rationel da det hele var nyt.

Ikke tilfreds, men kender derimod heller ikke andre mærkers kvalitet. Vinduerne fungerer rigtig godt rent funktionsmæssigt.

Skrevet af tmeldgaard på 22 okt 2008 08:11
Altid godt med folk som har skrevet 2 indlæg og som i mindst det ene rakker et eller andet firma ned.

Det kunne måske tænkes at være monteringen der haltede eller?

Har et enkelt vindue fra Rationel og der er intet at komme efter.

Hvad har din linie 1 et med sagen at gøre? Det var da noget underligt noget at skrive.
hej
Jeg har også rationel døre vinduer.
Skiftede den første dør for ca. 2 år siden, og efterfølgende har jeg skiftet vinduer og en stor skydedør.
På rationels nye vinduer og døre, er de begyndt at skære alle knaster ud/fra. så det problem med knast udtræk vil ikke ske mere.
Jeg fik af vide, den eneste metode til at fjerne disse er at duppe, ikke gnide, duppe en klud med sprit på denne knast så skulle det forsvinde, for en tid!!
Men de nye modeller har jeg ikke det problem med :-)
MVH

MVH

Drdante

Normalt er der ikke noget i vejen med Rationel døre/vinduer - kunne godt tyde på at det var
montøren som have gjordt et dårlig arbejde - da du også nævner at bundkar er revnede, og det
gør man normalt opmærksom på ved modtagelsen af produktet

MVH

Robert Poulsen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også