Hjælp til motorolielæk

Jeg har et problem som jeg håber i vil hjælpe mig med...

Lige siden jeg købte min ny scooter fra ny af har den langsomt dryppet motorolie ud fra under variatordækslet.

Motorolien kommer ud ved simmeringen og krumtapsakslen som på billedet:



Den dryppet stille og roligt olie mens jeg køre men ikke når motoren er slukket. hver gang jeg parker scootere kommer der nogle dråber olie ud fra under variatordækslet.

Problemet er så at den butik jeg har købt den hos ikke er istand til at lave den. For det første har de haft samme problem med andre scootere og nu har jeg haft den på værkstedet 2 gange og det eneste jeg har fået ud af det er en masse spild tid og ved sidste besøg glemte de og sætte pakningen på ved variatorskjoldet og nogle gevind var ødelagt fordi skruerne var skruet for hårdt i.
Desuden havde de forsøgt en lappeløsning med flydende pakning og der er intet af det som de har gjort som har hjulpet en skid. Så jeg har ligesom mistet tilliden til at værksteder overhovedet kan lave det.

Så hvis her er nogle der kan give råd til hvordan jeg kan lave dette olielæk så skriv endelig. Simmeringen:

ser ud til at sidde rigtigt i motorblokken:

og det ser ganske fint ud alt sammen så længe motoren ikke køre så drypper der ikke noget olie ud.

Jeg har nogle gæt til hvad der kan være skyld i olielækagen... Enten sidder simmeringen ikke rigtigt. Krumtapakslen kan være skæv så nå motoren kommer op i omdrejningen vil det lave åbning i simmeringen. Når scooteren kommer op i fart kommer der nogle vibrationer.... jeg er ikke 100% sikker på hvad der er skyld i disse vibrationer men det føles som om kileremmen hopper op og ned.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke hjælpe dig, men

1) knallerttypen, så andre ikke køber een magen til.

2) Hvor ligger det dårlige værksted, jeg ville ikke finde mig i ødelagte gevind. Hvis ikke de udbedrer det så hæng dem ud offentligt, med mindre det er T Hansen, det hjælper nok ikke, de er hængt ud så mange gange i forvejen, her hjælper det kun hvis de kommer på TV har man indtryk af.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej..
Sikker på du kører med det rigtige motor olie.??? måske lidt tyndt .. (??)
Kan også være din olie bliver for varm (tynd), hvis du har en fejl i motoren.. ??
Men disse råd er selvf taget efter at aksel er lige og simmerring er ok. !!!

Mvh Jan J
Altså jeg bruger 10W-40 olie ligesom der står i manualen. (selvom der både står 15w-40 og 10w-40)
Tja olien virker da tyndt men det skal den vel være.
Er det ikke lige meget hvilket mærke jeg vælger af olie så længe det er 10W-40 ?
Jeg har prøvet mindst 3 forskellige mærker og allesammen var 10w-40.
Jeg kan da godt prøve 15w-40 men jeg tvivler på der skulle være nogle forskel men et forsøg værd.

Det er forresten en Kymco Super 8 50ccm 30km/t, jeg er glad for den hvis bare ikke den dryppede olie.
Nu vil jeg jo ikke hænge nogen ud eller svine nogle til eller noget men det er pp cykler i amagercenteret ved københavn. Jeg er bare lidt ærgelig over jeg har spildt en masse tid på ingen ting og at de ikke har rettet fejlen.

Jeg er mest interesseret i at finde ud af hvordan jeg retter fejlen selv.

endten er der en rids på akslen

eller er det pakdåsen der er gal med (dårligt kvalitet.!

de sorte er bedder i kvalitet.!?!

læberne på pak dåsen skal vænde ind mod krumtappen.!

men såvidt jeg kan se på bildedet at dåsen vænder rigtit.

Har lige værer oppe i butikken hvor jeg købte scooteren.
Mekanikeren sagde de ville skifte hele motoren...
Hele motoren blev så til venstre side af motoreblokken og ny krumtap.
Venstre side af motorblokken er bare det allermest besværlige at skifte på en scooter så vidst jeg hved... så det bliver spændende og se hvordan det kommer til at gå.
Fik af vide de har bestilt delene så de skulle komme i næste uge.
Annonce
For folk der har prøvet det før er det intet problem. Når man kender sine modeller og har noget ordentligt værktøj går det faktisk rigtig hurtig.

Jeg taler af mange års knallert og MC erfaring.

Men du kan jo være ligeglad så længe de tager dig seriøst. Ærgeligt at du skal undvære dyret imens.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nu har jeg afleveret scooter til værkstedet igen.... så nu venter jeg bare på de ringer imorgen.
Det bliver spændende og se hvad de har fundet ud af og hvor mange ting de har skiftet.
Nå så har jeg hentet scooteren som jo skulle laves fordi den dryppede motorolie på garantien.
Jeg blev ringet op og fik afvide at nu var min scooter klar og den havde fået dele fra en ny renoveret motor som kun havde kørt 600 km.
Fik en snak med mekanikeren om hvorfor de har puttet brugte reservedele på min scooter... han sagde at der var det som han havde fået sendt.
Jeg spurgte også om hvad dele der var blevet skiftet.
Han sagde kun det var den venstre del af motorblokken.
Vi fik en længere snak om at jeg syns det var for dårligt at putte noget brugt på når det er en ny scooter og reklamation.

Nå jeg fik den og hørte hjem og den kunne da køre.
Nå men så senere på aftenen ville jeg ud og tage variatorskjoldet af for at skifte gliderør og checke om olien stadig kom ud ved simmeringen.
Den gode nyhed var at simmeringen aldrig har set tørre ud så der er helt klart ikke noget olielæk så hurra kunne man havde lyst til at sige.... ja altså lige indtil man opdager hvad der eller er sket....

Fejl 1: et gevind i motorblokken er ødelagt (der blev sjovt nok også ødelagt et andet gevind på den orginale motorblok som sad i og der blev jeg jo lovet at jeg fik en ny motor... tsk)
Fejl 2: Hov det er da vist ikke min kilerem eller er det. jeg syns den ser mere slidt ud end den plejer.
Fejl 3: Hmmm den der krumtapaksel ser da også anderledes ud. jeg spurgte ellers direkte om han havde skiftet krumtappen hvor han sagde nej.
Fejl 3: Er det overhovedet min kobling det der... næ det tror jeg sku ikke det er.
Fejl 4: Hvad fanden det da heller ikke min starterkreds... nope
Fejl 5: Hvad helvede er nu det... dagen før jeg afleverede min scooter til rep havde jeg lige taget baghjul af for at smøre bagbremse og slibe bakkerne lidt så de eventuelt greb bedre fat.... men hvad nu det for noget lort bremsearmen har engang være sort malet hvis det ikke var fordi halvdelen af malingen er faldet af og resten er rusten... og hvad fanden er det jeg har lige gjort det fint og smurt det hele også ligner det noget fra en 3år gammel scooter der aldrig er blevet gjort noget ved.
Fejl 6: Hov det sku da ikke mit støtteben heller det der...

På vej hjem holder jeg for rødt.... motoren går ud.
2 minutter senere går motoren ud mens jeg kører lige ud på den.
Jeg ved godt hvad det skyldes. det er fordi stikket fra generatoren ikke har god forbindelse til et af benene selvom stikket sidder rigtigt sammen.
Men det sjove er at jeg sagde til mekanikeren at der havde været problem med det stik for noget tid siden men jeg jo selv har lavet det.... så siger han at det problem har jeg ikke mere...
Ja tak det problem havde jeg ikke lige indtil jeg afleveret den til jer. Men fuck det, det er bare sjovt han netop siger at jeg ikke skulle have det problem mere også kommer det tilbage den dag.

Nå men den kan godt køre hvis man slukket forlyset så jeg kører hjem uden lys.
Jeg skal prøve og skille den ad imorgen og se hvor mange fejl jeg kan finde når jeg kan se motoren. Hvem ved, der er sikkert blevet puttet et gammelt tændrør i og en gammel generator.

Fuck hvor er jeg skuffet over den butik/værksted.

Kom gerne med nogle kommentar ;) er jeg bare uheldig eller hvad fanden sker der
Har du tjekket stelnummeret?
Er det overhovedet din egen scooter du har fået igen?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Haha ja det kunne man godt tro med alle de ændringer. Ja altså det meste er min jeg kan jo kende den og har en speciel topboks osv osv det er også derfor jeg kan se at f.eks støttebenet ikke er mit fordi jeg ved hvordan mit så ud og der var ikke sådan et hak i og den var slidt anderledes der hvor man tråder på støttebenet.

Jeg skrev til importøren Nelleman og Drewsen og de skriver tilbage at det er er normalt for dem at skifte dele på en ny scooter med brugte dele sålænge den ikke forringes væsentligt... Altså hvis man køber en ny scooter og dagen efter falder hjulet af så prøve lige og spørg folk om det er okay at de får et brugt hjul sat på.... jeg tror ik lige folk vil have noget der er brugt når de lige har betalt ny prisen.

De skrev også er at lyder usævanligt hvis værkstedet har fjernet dele uden at jeg har vidste noget om det... og jeg sprøger jo direkte ham som har lavet det også fortælle han at det kun er venstre motorblok... hvad fanden får han ud af at lyve jeg checker sku da hvad der er lavet som om jeg ikke finde ud af det alligevel.

Jeg ved da godt hvorfor alle de dele ikke er mine... det jo fordi de sidder fast på motoren så istedet for at tage alle mine dele af motorblokken så har han bare skiftet motor blok og alt det som sad på den brugt motorblok er kommer med over.... og det er ikke så lidt. han sagde han havde beholdt min cylinder og topstykke.... så det betyder åbentbart han har ..... fuck man nu bliver jeg endnu mere sur han har sku da ikke en skid skiftet kuglelejer eller noget han har jo slet ikke haft skilt motorblokken ad.
Pik og patter mand for en gang lort jeg er blevet taget i røven, jeg syns sku da nok motoren lød anderledes men tænkte det var fordi den han havde haft den skildt af og måske ikke justeret 100% som før men så er det jo slet ikke en skid af den motor som er min snart... med mindre han talte sandt om cylinderen og topstykke men.... mon dog jeg kan kende dem fra hinanden. jeg må prøve og skilde den af og se hvor meget jeg er blevet løjet til.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også