Hjælp til motorolielæk

Jeg har et problem som jeg håber i vil hjælpe mig med...

Lige siden jeg købte min ny scooter fra ny af har den langsomt dryppet motorolie ud fra under variatordækslet.

Motorolien kommer ud ved simmeringen og krumtapsakslen som på billedet:



Den dryppet stille og roligt olie mens jeg køre men ikke når motoren er slukket. hver gang jeg parker scootere kommer der nogle dråber olie ud fra under variatordækslet.

Problemet er så at den butik jeg har købt den hos ikke er istand til at lave den. For det første har de haft samme problem med andre scootere og nu har jeg haft den på værkstedet 2 gange og det eneste jeg har fået ud af det er en masse spild tid og ved sidste besøg glemte de og sætte pakningen på ved variatorskjoldet og nogle gevind var ødelagt fordi skruerne var skruet for hårdt i.
Desuden havde de forsøgt en lappeløsning med flydende pakning og der er intet af det som de har gjort som har hjulpet en skid. Så jeg har ligesom mistet tilliden til at værksteder overhovedet kan lave det.

Så hvis her er nogle der kan give råd til hvordan jeg kan lave dette olielæk så skriv endelig. Simmeringen:

ser ud til at sidde rigtigt i motorblokken:

og det ser ganske fint ud alt sammen så længe motoren ikke køre så drypper der ikke noget olie ud.

Jeg har nogle gæt til hvad der kan være skyld i olielækagen... Enten sidder simmeringen ikke rigtigt. Krumtapakslen kan være skæv så nå motoren kommer op i omdrejningen vil det lave åbning i simmeringen. Når scooteren kommer op i fart kommer der nogle vibrationer.... jeg er ikke 100% sikker på hvad der er skyld i disse vibrationer men det føles som om kileremmen hopper op og ned.
Jeg har et problem som jeg håber i vil hjælpe mig... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg var oppe i butikken idag hvor jeg købte min scooter og spurgte hvorfor de har skiftet min nye motor ud med en gammel.

Jeg sagde jeg gerne ville have min motor tilbage eller have min penge tilbage.
Det ville han ikke.

Så nu vil jeg klage til forbrugerklagenævnet og se hvad jeg får ud af det.

Hej

Ja det lyder til at du er blevet taget godt og grundigt ved næsen.

Hvordan er sagen gået ved forbrugerklagenævnet - eller orkede du ikke kampen?

Du skal ikke genere dig for at svine butikken til, det er bare om at komme igang. Desuden sige til dem, at du agter at blive ved med det - indtil du får den motor du skulle have haft fra ny - nemlig en der ikke drypper olie!

Glem alt om det er 10-40 eller 15-40 olie - har intet med lækage at gøre. Det kan være simmerringen som ikke har den korrekte inder diameter - altså der hvor den slutter omkring krumtappen.

Har i forbindelse med udskiftning af krumtap været ude for at få tilsendt simmeringe som havde en inder diameter som var ca. 1 mm større en den skulle være - resultat - nemlig - olie lækage!

En ting som man skal være opmærksom på - hvis der tunes lidt. OLIEN!

Ikke købe en god bil kvalitetsolie - den er ikke designet til den højere temperatur som scooterens motor kommer op på. Bil olien mister sin bæreevne over 100 grader - Nej en rigtig god kvalitetsolie til 4 takter motorcykler skal anvendes - har brændt lejerne på krumtappen ved den fejltagelse!

Nå men håber du får den motor du fortjener - og lad være med at være den pæne - svin dem til - ud fra det du beskriver - SÅ fortjener de det i den grad!

 

KEEP ON!§

 


Med venlig hilsen

KYMCO-RANDERS

Uha der er sq så mange ting at sige til den sag her.

1) Du har reklamationsret, og dermed SKAL de reparere/skifte/bytte din motor (el. motordele) med spritnye originale, medmindre andet er aftalt med dig, hvilket jeg kan forstå det ikke er. Der er dog bevisbyrden, er den købt for mindre end 6 mdr siden, så skal butikken bevise alt fejlen ikke er tilstede, er det mellem 6 og 24 mdr, så skal du bevise det, og det vil selvfølgelig ikke være noget problem hvis du får motoren igen.

2) Ang skift af motorsider, så er det rigtig rigtig dumt at sige jatak til kun at skifte 1 side. Når knallertfabrikanten godkender en motorblok, så gør de det parvist således at venstre og højreside passer perfekt sammen, således at krumtappen ikke bliver vredet/svedet. Når du skifter den ene blokdel med en anden, så er du ikke sikker på at have den samme match, og det kan i det lange løb betyde at du får et markant slid på dine krumtapslejer, og det kan godt gøre virkelig stor skade.

3) Olien. Som tidl. sagt, brug ikke bilolie. Ikke bare arbejder motorene ved forskellige temperaturer, men også omdrejningstallene er vidt forskellige. En bils alm bykørsel er måske i snit omkring 2500 rpm, hvor knallerten er mere oppe omkring 5-6000rpm, og ja MC olie fra tanken er ganske fint til dette.

Jeg synes virkelig det er synd at man som privatperson viser en virksomhed den tillid at man stoler på at de laver det som du har krav på, og de så bare røvrender dig på den måde der.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også