Spm om gulvisolering

Hej folkens

Jeg håber, I kan hjælpe mig med et par spørgsmål. Min kæreste og jeg har lige købt hus og er i gang med at renovere stuen, som ligger i en tilbygning fra 1979...

Jeg startede med at pille det gamle gulv af for at få lagt nyt bambusgulv i stedet for, men fandt ud af at gulvet var pilskævt - i den ene ende af stuen steg det ca 2 cm over de sidste halvanden meter. Vi prøvede derfor at fræse noget af gulvet af med en betonfræser, men det rystede bare det øverste lag beton helt i stykker. Vi blev derfor hurtigt enige om at flå hele gulvet op og få lagt gulvvarme i.

Fra bunden består gulvet af 50 cm grus, 10 cm beton, 5 cm rockwool og øverst 5 cm beton - så vidt jeg har forstået er vi nødt til at fjerne de rockwoolen, de to lag beton og grave 20 cm grus op, så vi i alt har 40 cm at arbejde med til 30 cm isolering (flamingo?) og 10 cm beton (med rionet og varmeslanger i) - er det korrekt?

Jeg vil selvfølgelig gerne lave det grundigt, men stadig holde prisen i bund

Så mine spørgsmål er

1: Griber jeg dette rigtigt an?
2: Hvilke materialer vil/kan I anbefale - gerne med henvisninger til billige forhandlere!
3: Nogle regler man skal overholde - er der f.eks. noget af det, jeg IKKE må lave selv?

På forånd tak
Hej folkens Jeg håber, I kan hjælpe mig med et... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis gulvet er meget større end ca 6m2 skal der en shunt på da det ikke vil fordele varmen ordentligt uden , så vil man kunne mærke forskel på gulvet. Og nå du har en shunt på er det ikke så afgørende at ligge det retur ved siden af frem, da temperaturforskellen kun er et par grader når gulvet er varmet op , så hvis du syntes det er nemmere bare at køre slangen op og ned på den lange led af stuen er det super, men det er også fint at gøre som Kewin beskriver, det med at køre ind mod midten med 300 mm imellem og derinde vende rundt og køre ud imellem slangerne, så ligger det "koldt i varmt" men det er som sagt ikke nødvendigt med shunt på. Hvis du vil hæve rionettet kan du bare klippe nogle stumper af din 20mm gulvslange og ligge under rionettet, det er langt den billigste løsning og virker fint, men det er som sagt af andre ikke nødvendigt , men heller ingen skade til.
Angående isolerin er isoleringen kapilarbrydende over 200 mm så med 300 er det ,som beskrevet af Fiahgt , 100 % tip top.

Tak for jeres svar alle sammen.

Der har været lidt stilstand i projektet, så jeg mangler stadig at få fjernet de sidste 10 cm beton. Nåh, men der kom en bekendt forbi i går, som sagde, at jeg i stedet skulle satse på (fra bunden):
- det grus/sand, der allerede ligger der
- 25 cm lega
- et lag plastic
- 15 cm flamingo
- beton med varmeslanger i

i stedet for
- det grus/sand, der allerede ligger der
- et lag plastic
- 30 cm flaming
- beton med varmeslanger i

Nogen for eller imod?

- Anders
Jeg vil da mene at plastic skal op mellem betongulv og bambusgulv. Eller er det mig der er gal på den? I alle tilfælde vil det nok være en god ide at få tørret betondækket godt ud inden der lægges gulv. Jeg ville holde på løsning 2 hvis det var mig. Husk radonspærre langs kanterne.

Venlig hilsen

Jens

Hej

Det er da rigtigt at din kammerats løsning giver den samme isoleringsværdi som 300 mm flamingo, så det er nærmest et temperamentsspørgsmål (husk det skal være coatet leca).

Fugtspærren skal være oppe under trægulvet lige ovenpå betonen, og når den er korrekt monteret ved at blive ført op bag fodlister og klæbet til væggen her, virker den som radonspærre, og du behøver ikke at foretage dig yderligere i den henseende.
Annonce

Hvorfor lega nødder det isolerer ikke lige så godt som flamingo

 

grus

flamingo 300 mm 2x 150 mm i forbandt

beton 10-12 cm

plastik

Tak skal i have - specielt mht at få placeret det plastik rigtigt.

Hans argument for at bruge lega er, at det er billigere... til gengæld skal jeg grave 10 cm mere grus af den nuværende konstruktion, og det synes jeg heller ikke jeg gider for at spare penge (det kan ikke være vildt mange penge, det drejer sig om)

Hej

 

Så vil jeg ligge 400 mm flamingo i de her tider eller 100 mm nødder over gruset også 300 flamingo

Øh, 400 mm - er det ikke ved at være i en tykkelse, hvor det ikke har nogen ekstra effekt så?

De nye ultra lav energi huse ligger på 400 mm, men man kan som sagt  aldrig isolere for meget, det er tilbage betalingstiden der øges unødigt.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis