byggetilladelse fra teknisk forvaltning...

Hej.

Er der nogen som ved om man skal have godkendelse fra teknisk forvaltning hvis man skal lave badeværelse om?

Bøgen
Hej. Er der nogen som ved om man skal have... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skal man så heller ikke oplyse teknisk forvaltning, om at man flytter om på sine installationer under forudsætning af, at man ikke flytter selve afløbet ud i kloakken, samt man ikke ændrer på mængden af installationer?

Det er lidt forvirrende, hvad man egentlig skal. Nogen som har et link til vejledninger på nettet?
Tek. forv. skal vide hvad der ligger i jorden, herunder hvis du laver ændringer, rep. på et eksisterende anlæg.

Du kan fx ikke renovere/udskifte en større del af et privat spildevandsanlæg uden at ansøge om en ny spildevandstilladelse.

Samtidig også hvis du laver større ændringer i boligen, bygger til, udnytter 1. sal osv. skal der ansøges.

Der er meget lovgivning på området og dermed kan det være meget svært at overskue. Derfor er forvaltningerne også indelt i flere små enheder, der specalisere sig i et fagområde. En god idé er derfor at spørge om vejledning til et projekt inden man påbegynder det. I værste fald kan du risikere at skulle pille det ned/grave det op, fordi det ikke lever op til gældende lovgivning.

Vedr. kloak fremgår det af bekendtgørelse om spildevandstilladelser - hertil er der tilknyttet anden lovgivning, men ALT kloakarbejde må kun udføres af autoriseret kloakmester (autorisationsloven). Disse samt for andre faggrupper kan ses på www.sik.dk

Vælger man at etablere noget hvor der skal foreligger en tilladelse, men man har "glemt" at søge skal det lovliggøres. Dette kan ske på 2 måder og valget er op til ejendommens ejer hvilken der vælges:

1) Administativ lovliggørelse - der ansøges om det allerede etablerede og ansøgningen behandles som om at anlægget ikke var etableret.

2) Fysisk lovliggørelse - det etablerede fjernes.

Kan der ved 1) ikke gives tilladelse skal det rettes til så det er lovligt, ellers gælder 2)

Håber det gav svar på spørgsmålet

 

 

 

Jeg har lige skrevet til teknisk forvaltning i min kommune, og spurgt om jeg skulle have tilladelser eller registere mit arbejde. Svaret var, at arbejdet skulle udføres af autoriseret VVS, ellers skulle jeg ikke oplyse kommunen om noget som helst.

Jeg kan oplyse, at jeg er tilsluttet offentlig kloaksystem.
Lovgivning er også anderledes for tilslutning til offentlig kloak i forhold til udenfor offentlig kloak (åben land), hvilket jeg har refereret til.

For det åbne land skal du have en tilladelse til alt hvad du etablere i jorden - derfor har jeg skrevet som jeg har. Det påviler dog enhver kloakmester at kunne dokumentere, hvilket arbejde han har udført uanset sted.

Nedgravning af diverse fremgår af § 19 i miljøbeskyttelsesloven. Den dækker også over olietanke o.l.

For god ordens skyld, skal det nævnes at det jeg skriver er på INGEN måde et udtyk for at lege politimand. Hvad folk gør er op til dem selv, men  ved at vide så meget så muligt om lovgivning kontra konsekvenser kan det bedste valg træffes. Jeg holder mig fx under klip-grænsen når jeg kører i bilen :-)

De bedste weekend hilsner fra Mulle

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis