byggetilladelse fra teknisk forvaltning...

Hej.

Er der nogen som ved om man skal have godkendelse fra teknisk forvaltning hvis man skal lave badeværelse om?

Bøgen
Hej. Er der nogen som ved om man skal have... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skal det tinglyses?

Hvad nu hvis man beholder samme antal vaske, toiletter, afløb til brus m.v.. Blot med en anden placering.
Hvad koster tinglysningen og hvor lang tid skal man regne med at det tager før man får det tinglyst? Skal det tinglyses før man går igang eller når det er færdigt?
Det skal bare tinglyses når man er færdig. Det koster normalt en tur til teknisk forvaltning for at hente de eksisterende oplysninger, herefter et par markeringer på tegningen over ændringerne, og siden skal den aut. kloakmester så kvittere for at ændringen er ok, og så er der vist nok også et lille gebyr for selve tinglysningen, men den varierer lidt fra kommune til kommune. Jeg betalte ca. 11-1200,- i Gladsaxe kommune til en kloakmester fra Vanløse der ordnede det hele for mig. Plus naturligvis også en vis sum for arbejdet, du kan nok spare lidt hvis du selv henter tegningerne fra teknisk forvaltning.
Hej Twist

Det lyder som noget vrøvl når du skriver om tinglysning vedrørende kloakker, da det er noget der kun foretages i specielle tilfælde.

Normalt skal der blot indsendes en tegning til teknisk forvaltning af en aut. kloakmester.
Annonce
Tja.... Så kald det hvad du vil: "indsendelse til teknisk forvaltning og senere registring" kalder de altså for en tinglysning hvor jeg kommer fra. Det er ikke mig der opfinder begrebet. Snak evt. med teknisk forvaltning eller en kloakmester. Det er den måde kommuner (ihvertfald alle dem jeg har boet i) registerer tilgangene til det offentlige kloaksystem. Og det er IKKE noget man må undlade uanset hvor i landet man bor, og det er IKKE noget der er gratis da de fleste kloakmestre gerne vil betales for deres arbejde.
Tja.... Så kald det hvad du vil: "indsendelse til teknisk forvaltning og senere registring" kalder de altså for en tinglysning hvor jeg kommer fra. Det er ikke mig der opfinder begrebet. Snak evt. med teknisk forvaltning eller en kloakmester. Det er den måde kommuner (ihvertfald alle dem jeg har boet i) registerer tilgangene til det offentlige kloaksystem. Og det er IKKE noget man må undlade uanset hvor i landet man bor, og det er IKKE noget der er gratis da de fleste kloakmestre gerne vil betales for deres arbejde.


Orla Nautrup har ret.
Kloakforhold registreres blot hos kommunen. I sjældne tilfælde tinglyses kloaken. Det sker hvis din kloak fx ligger på anden mands jord, eller anden mand har kloakledning tværs ind over din grund.

Eksempel:
Du ejer en lille grund og vil gerne etablere dit spildevandsanlæg på naboens grund pga. pladsmangel. Dig og din nabo er supervenner og drikker gerne en øl sammen. En dag bliver i uvenner og kloaken er IKKE tinglyst, så din nabo kan bede dig om at grave dit anlæg op og det skal du gøre. Hvis du nu havde tinglyst det har du retten til at have det på hans jord og han kan intet stille op. Du har dermed rettens ord på at du har retten til at have det liggende på hans jord.

En tinglysning er dermed noget om at have ejendomretten eller retten til noget. Dvs. at man ejer det der ligger på anden mands jord eller/og har retten til at have det til at ligge på hans jord.

Så at man i de kommuner du har boet i har brugt det udtryk om registrering, er det forkert at kalde det for tinglysning, og jeg tvivler også stærkt på at det er en ansat du har hørt bruge udtrykket om en "simpel" registrering. Tinglysning koster penge, men det er for lysningen, dvs. behandling ved retsindstands og indskrivning i tingbogen (som i dag også kan tilgås via nettet).

 

 

 

Ok, du kalder det tomater, jeg kalder det æbler, det ændrer ikke på faktum.... Du må STADIG ikke ændre på dine kloakforhold uden at få en aut. kloakmester til at indsende oplysninger om dine kloakeringsforhold, hvad enten du vil kalde det en registereing eller en tinglysning.

Hej Twist

Det er ikke så ligegyldigt som du vil gøre det til, for hvis det er en tinglysning er det på dommerkontoret det foregår, og registrering af kloakforhold foregår normalt ved den lokale tekniske forvaltning.

Det kan godt være du mener dette er ligegyldigt, men husk at der sidder en masse og læser hvad vi skriver, og det forpligter til at kun udtale sig om noget man ved noget om.

Og jeg sidder netop på teknisk forvaltning og der er ingen krav til tinglysning ved normal kloakeringsarbejde, herunder nyetablering :-)

 

 

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis