Opvaskemaskine Varmt eller koldt vand?

Hej!

Jeg er ved at lave køkken... Jeg bor i et etagebyggeri og betaler via fællesudgift for både varmt og koldt vand...

Min nye opvaskemaskine kan kobles til både varmt og koldt vand...

Er der nogen grund til IKKE at koble den til det varme vand??

Hej! Jeg er ved at lave køkken... Jeg bor i et... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Generelt omkring varmt vand, så indeholder det aflejringer fra systemet og potentielle legionella bakterier, som kan have en overførende effekt på det service der vaskes, især når der ikke sker en fysisk aftørring! Det er ikke sikkert det er et problem, men nu nævner jeg det lige – det er blandt andet derfor at varmt vand ikke anvendes til madlavning!

Det er selvfølgelig en fordel at jeres ejendom har cirkulation på det varme vand og derved minimal ventetid for bedre udnyttelse af ressourcen, men dette medfører også en mindre risiko for de ovennævnte bakterier (men modsat effekt på aflejringer), da de typisk ikke kan leve hvor vandet er varmer end 55 grader!

Mht temperatur generelt, så oplever du skoldningsfornemmelse når vandet når 65 grader, hvilket derfor er den maksimale temperatur man dimensionere varmt brugsvand efter. Du kan derfor godt forudsætte, at det er deromkring din varmetilslutning ligger.

En anden betragtning er, at systemet med varmtvandstilslutning udelukkende er fordelagtig, hvis man opnår en større energimæssig besparelse på opvarmning af sit brugsvand! Nu er dette jo inkluderet i dine fællesudgifter, så din fordel er nok mere økonomisk end den er vedvarende!

 Certificeret Statiker

knoxvill: Der står oplysninger igennem hele tråden, der gør at dine kommentarer ikke er korrekte:
-Manden skriver at der er ca. 60cm op til maskinen fra vandrørert hvor der er cirkulation på.
-Det er centralt opvarmet vand (Sikkert fjern-varme) som er inkluderet in hans husleje, hvorfor det er "gratis" for ham om han bruger varmt frem for koldt vand.
-Af samme årsag er det billigere at bruge det varme vand frem for det kolde.
-Det er i 95% af tilfældene billigere at varme vandet op i vandvarmeren, end i op'eren. eneste tilfælde er når der er elektrisk vandvarmer, at det ikke er billigere, med mindre man som du selv er inde på, har for lang afstand fra cirkulations-rør og hen til forbrugeren.

Ingenøren: Varmt vand i leje-bolig SKAL holdes mellem 55 og 60°C, netop grundet de to faktorer du nævner: 1) Bakterier kan ikke overleve over 55°C (Ikke de farlige i hvert faldet) og 2) Mineralerne bliver ikke udskildt i vand-varmeren så længe man er under 60°C. At de har større tilbøjelighed for at udfældes i opvaskeren end med koldt vand, kan jeg ikke se, da det principielt er samme vand, bare ved 2 forskellige temperaturer. Desuden så sørger salt-filteret for, at kalken bliver fjernet fra vandet, før det løber ind i maskinen, og dermed er dét problem løst.

Termograføren: De 9.1 liter er ikke i én køre. det er over 3-5 portioner, eller flere, hvorfor du hurtigt er nede på mindre forbug ad gangen, end der skal til at få vandtemperaturen hævet i røret, og så er man lige vidt.

Tråd-starter (kan ikke lig ehuske nick-name)
Brug det varme vand, da det er inkluderet i dine faste udgifter, så er det billigere i drift for dig, og det skulle give tilsvarende resultat som med koldt vand, bortset fra den forkortede tid.

 

Halløjsa!
Nu er der flere der skriver at varmt vand over 55 gr. tit er mere beskidt og der kan være bakterier i. Det er dog det værste vrøvl jeg længe har hørt. Det anbefales lige netop at det varme vand skal være mindst 55 gr. for at undgå bakteriedannelse, og helst ikke meget højere, da højere temperatur øger kalkudskillelsen, såfremt der altså er kalk i jeres vand. Normalt bruger vi altid et program på opvaskeren der er på minimum 50 gr. da fedt osv. jo bedst fjernes med varmt vand. Så hvis vi antager at du ud af 10 gange opvask, reelt kun på en eller 2 kan nøjes med en lavere temperatur, er der stadig en stor besparelse, hvis vi går ud fra en generel besparelse på ca. 30 %.
Iøvrigt lyder det mærkeligt at vand osv. er med i din husleje, hvis jeg husker rigtig er det for nogle år siden vedtaget en lov om at alle lejere skal afregnes individuelt efter målere.
Temperaturen på det varme vand kan du nemt tjekke med et elektronisk stegetermometer. De kan købes ret billigt,og er rigeligt præcis til formålet.
Husk service skal IKKE skylles af før det kommer i opvaskeren. Det er fedtet der aktiverer de opvaskeaktive stoffer i opvaskemidlet.
Dog er det min erfaring at kan det være en god ide at fjerne Ketchup og æg rester.
Hvis vi går ud fra en besparelse på 30 %, og at en opvarmning med el koster 5 kr., kan dette lille regnestykke stilles op:
Opvarmning med el 5 kr. pr. vask, 300 vask om året= 1500 kr., besparelse 30% af 1500= 500 Kr.


Undskyld 30 % af 1500 Kr. = 450 Kr.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis