Opvaskemaskine Varmt eller koldt vand?

Hej!

Jeg er ved at lave køkken... Jeg bor i et etagebyggeri og betaler via fællesudgift for både varmt og koldt vand...

Min nye opvaskemaskine kan kobles til både varmt og koldt vand...

Er der nogen grund til IKKE at koble den til det varme vand??

Hej! Jeg er ved at lave køkken... Jeg bor i et... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan holde hænderne derunder men ikke længe og det brænder... Men så vit jeg ved så gør det noget naller at holde hænderne i 50 grader varmt vand?

Jeg har kalibreret min bruser og det gør sgu naller når jeg stiller temperaturen på 40 grader :D
Ved nærmere tjek i manualen må den tage vand på 90 grader ind i op til 5 min... Min tager på grundigste trin vand ind i max 2 min... så det kan da ikke være anderledes end der skal varmt vand på :) Ved konstant vandindtagning på den type slange (Den blir sikkert brugt til andre ting) må vandet max være 25 grader...

Hej Rustkongen

Hvilke specifikationer er der på din maskine - måske jeg kan hjælpe dig med hvad modellen hedder - hvis det har interesse. AEG har skiftet navnene ud på alle deres vaskemaskiner.

Er det en 7 eller 8 kg maskine? Og hvor stor centrif.hast?

Mvh. Esben Gadsbøll
www.WhiteAway.Com
Den hedder præcist AEG Favorit 88010 VI
Jeg vil anbefale dig at sætte den til varmt vand. Det skyldes at varmt vand som regel altid er mere "beskidt" en koldt vand. plus at hvis varmt vands tempeatruren er for høj kan det bevirke at der kommer bakterier i. Sæt du den hellere til koldt vand og lade varme legmet i opaskerne klare resten, hvilket jeg også er sikker på er billiger i længden

<p>Bare spørg</p>
Annonce
Kan ikke lade være med at blande mig.. Har været vvs mand i 13 år, og har aldrig før fået besked eller hørt om at koble en opvaskemaskine til det varme vand.! varmt vand er mellem 55 og 60 grader. det vil sige de programmer som opvaskeren kan klare under 50 grader er spildt. så der spare du ingen ting? din vandvarmer eller lign har jo brugt energien på at varme det op til 55-60 grader i forevejen!! hvorfor ikke bare få koldt vand ind i din opvasker som man normalt nu gør. der kommer jo koldt vand ind i din vandvarmer når du tænder for det varme vand, dvs entent tænder du varmelegmet i opvaskeren eller i vandvarmeren?????? kan godt være jeg er helt galt på den, kom gerne med en modforklaring på det?
Jeg har en ASKO Vølund opvaskemaskine, og her er er direkte citat fra deres webside:


Det unikke ved ECO-opvaskemaskinerne er, at de også kan tilsluttes det varme vand i stedet for det kolde. På den måde kan du bruge det varme vand, som allerede findes i hjemmet. Maskinen skal ikke bruge el på at varme vandet op, men sluttes direkte til det varme vand, du får fra fjernvarme, solvarme eller andre miljøvenlige kilder. På normalprogrammet (EU test-program) sparer man ca. 32 pct. på elforbruget i forhold til en A-mærket opvaskemaskine. Ved brug af andre programmer er besparelsen højere.

Til ECO-opvaskemaskinerne anbefales tilgangsvand med en temperatur på ca. 60 °C. Sætter man maskinen på et program, som kræver en højere temperatur, varmer maskinen selv vandet op. ECO-opvaskemaskinerne er desuden supereffektive og sparer helt op til 21 minutter pr. opvask. På budgettet betyder det en årlig besparelse på op mod 490 kr. ved en daglig opvask på grydeprogrammet.

Vh
Termograføren
www.dansk-termografering.dk

Knoxwille: har man solvarme eller f.eks. pillefyr, er det jo noget billigere at bruge varmt vand, end at varme vandet op med en elvarmer i en opvaskemaskine

Mvh

Morten

tjaaaa det er måske rigtigt. men det er meget meget få som har det. men så kommer jeg med noget andet. en opvaskemaskine fylder maskinen med vand som ikke er varmet op hvis strengen er længere en 6 meter...og det er koldt.. så skal du have cirkulation på varmt vand
Skrevet af knoxwille på 10 jan 2012 22:33
tjaaaa det er måske rigtigt. men det er meget meget få som har det. men så kommer jeg med noget andet. en opvaskemaskine fylder maskinen med vand som ikke er varmet op hvis strengen er længere en 6 meter...og det er koldt.. så skal du have cirkulation på varmt vand

Den fangede jeg ikke? Det er klart de første par liter vil være nedkølede (med mindre man lige har brugt håndvaskarmaturet, og afhængigt af strengens længde), men min opvasker bruger f.eks. 9.1 liter på en vask, og der vil det meste af vandet jo være oppe i temperatur. Dog kan man sige, at det er "spild" af varmt vand når maskinen skyller af, for jeg mener at opvaskere skyller af i koldt vand?

Vh
Termograføren
www.dansk-termografering.dk

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis