varmeveksler virker ikke optimalt

Jeg har en varmeveksler mellem mit centralvarme anlæg, og min akkumuleringstank. For hvert system sidder der en grundfos UPS pumpe og kører. Begge er sat til hastighed 2. Vandet fra akkutanken ligger mellem 60 og 80 grader. Men det varmer ikke vandet fra centralvarmesystemet ordenligt op. Det bliver kun sådan halv lunkent. Hvad er der galt, og hvad kan man gøre???
Jeg har en varmeveksler mellem mit centralvarme... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Genail ide 777!!

Jeg har tit spekuleret på hvordan jeg kunne bruge tanken om sommeren, et ur er selvfølgelig løsningen :D

I første omgang bliver det så et ur som styrer pumperne på veksleren. på sigt ryger veksleren ud og så bliver det en løsning magen til din :D
Hej, har stadig ikke fået løst mit problem.

Er lidt i tvivl om

1. hvordan tjekker jeg om det er pumpen som er defekt? Altså hvis den ikke kan pumpe nok vand ind i veksleren, så er det klart det ik virker. Men how do I check that?

2. Hvordan renser jeg veksleren??? Det er en APV U241R skal jeg bare skrue det hele fra hinanden, og så skylle den godt igennem med vand? eller skal der noget syre/afkalker til???? oder was?
Min pumpe fra akkutanken sidder EFTER varmeveksleren. Det vil sige den skal suge det varme vand igennem veksleren.

Kan dette være et problem???

Jeg har prøvet at blæse igennem veksleren med munden, det er godt nok stramt!! skal det være det???

altså der kommer da luft ud på den anden side.... men ikke ligesom hvis det var et alm rør!
Hvis veksleren er tom for vand skal du nemt kunne puste igennem den uden ret meget modstand, hvis du ikke kan det er den tilstoppet, som det nu også godt kunne tyde på. Det du kan gøre er at prøve at skylle baglæns igennem med en slange, hvis du ikke kan få skidtet ud på den måde , så kan din lokale smed måske, men tror det næsten vlle være ligeså blligt for dig at købe en ny veksler da de ikke er så dyre. Kalk skal du ikke være nervøs for , da det jo er centralvarme og der ikke rgtig er kalk i det vand. men lad os høre om det hjælper at skylle den ud , men husk det skal være baglæns igennem.
en ny veksler koster 3500,-
jeg ved ikke hvorvidt dette er billigere end at få en vvs mand ud og kigge på den.

Jeg har prøvet at skylle den baglæns igennem, smat flyttet pumpen om på den anden side, så den presser vandet ind i veksleren, istedet for at suge det igennem. Det synes ikke at have nogen synderlig forskel.
Jeg laver en mere fuldstændig test i aften.

Hvis det ikke virker, så må jeg invisterer i en ny veksler.

Det rør som sidder lige inden indgangen, er FULDSTÆNDIG rustet. på ydersiden altså, og på indersiden skaller det også helt af. Så det er nok små stykker herfra som har sat sig i veksleren. Forstår dog ikke hvordan et rør kan ruste SÅ meget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis