varmeveksler virker ikke optimalt

Jeg har en varmeveksler mellem mit centralvarme anlæg, og min akkumuleringstank. For hvert system sidder der en grundfos UPS pumpe og kører. Begge er sat til hastighed 2. Vandet fra akkutanken ligger mellem 60 og 80 grader. Men det varmer ikke vandet fra centralvarmesystemet ordenligt op. Det bliver kun sådan halv lunkent. Hvad er der galt, og hvad kan man gøre???
Jeg har en varmeveksler mellem mit centralvarme... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tror pumperne køre for hurtigt. Du skal jo have noget afkøling på vandet fra akku tanken.Hvis du køre frem med 80 grader og ud med 70 afgiver den ikke særligt meget varme til centralvarme kredsen.
Hvis du køre frem med 80 og retur til akkutanken med 40 afgiver du mange flere kalorier til centralvarmen.
Optilmalt vil være, i hvert fald på varmeflader i ventilation, vil være at køre retur til akkutanken men ca. 30 grader, således du overføre energi indholdet i de 50 vandet taber.
Jeg ville forsøge med en retur termostat på returen til tanken.
Skrevet af cln den 24-09-2008 17:50
Tror pumperne køre for hurtigt. Du skal jo have noget afkøling på vandet fra akku tanken.Hvis du køre frem med 80 grader og ud med 70 afgiver den ikke særligt meget varme til centralvarme kredsen.
Hvis du køre frem med 80 og retur til akkutanken med 40 afgiver du mange flere kalorier til centralvarmen.
Optilmalt vil være, i hvert fald på varmeflader i ventilation, vil være at køre retur til akkutanken men ca. 30 grader, således du overføre energi indholdet i de 50 vandet taber.
Jeg ville forsøge med en retur termostat på returen til tanken.

Jeg kører 80C ind fra akku tanken, og retur til akkutanken er ca 30C

Så jeg har ikke det problem du beskriver ovenfor.

Hmm, hvad så med hastigheden på centralvarmevandet?
Den "når" jo ikke at være længe nok i veksleren til at blive varmet ordentligt. Ellers kunne et forslag være at sætte en større veksler op.
rens snavssammler og chek om din pumpe kører
det kan godt værre det lyder som den kører selvom den ikke gør det

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

Skrevet af cln den 24-09-2008 17:50
Tror pumperne køre for hurtigt. Du skal jo have noget afkøling på vandet fra akku tanken.Hvis du køre frem med 80 grader og ud med 70 afgiver den ikke særligt meget varme til centralvarme kredsen.
Hvis du køre frem med 80 og retur til akkutanken med 40 afgiver du mange flere kalorier til centralvarmen.
Optilmalt vil være, i hvert fald på varmeflader i ventilation, vil være at køre retur til akkutanken men ca. 30 grader, således du overføre energi indholdet i de 50 vandet taber.
Jeg ville forsøge med en retur termostat på returen til tanken.
Hmm det er da i princippet ligegyldigt , bare der kommer den varme til som skal overføres, bliver vandet på den anden side ikke opvarmet , er det da "overførslen" der ikke virker, man kan i princippet ikke køre for hurtigt på varmesiden, kun på modtage siden, men selvfølgekig skal pumpen køre så lansomt som muligt og stadigt føre varme nok til , men kun for at spare energi til pumpen samt slid på veksler og diverse

Annonce
Har haft snavssamleren ud på akkusiden. Dette er en meget let operation da jeg har sørget for der er to haner på akkutanken som kan lukkes, dvs der ikke skal tømmes vand. På centralvarmesiden er det lidt anderledes da der ikke er nogen haner, så der skal alt vandet tømmes hvis den snavssamler skal ud.

Anyways, den på akkutank siden var godt klistret til med noget sort snask, ved dog ikke lige hvad det er???

Så må vi se om det hjælper på det. Det giver jo også fint mening, hvis den er stoppet, så løber vandet på centralvarme siden meget hurtigere end på akkutanksiden, og dermed bliver det ikke varmet op.

Hvis der var snavs i snavssamleren på centralvarme siden, så burde vandet jo blive varmet godt op, da det så løber rigtig langsomt gennem veksleren???
Ja , men så kan du ikke få varmen rundt i huset da der er for meget modstand/ for lidt flow

Hmm. Du må undskylde, men jeg kan ikke lade være.
Men, hvis din åbne eks.beh. er højere end dine radiatorer på første sal. Og hvis du ellers har en god brændekedel med akkutank og ellers er glad for at fyre med træ.
Kan du så ikke bare skrotte den gaskedel,varmeveksler,den ene c.varmepumpe, trykeksbeh ?
Med venlig hilsen
777
Skrevet af 777 den 25-09-2008 00:25
Hmm. Du må undskylde, men jeg kan ikke lade være.
Men, hvis din åbne eks.beh. er højere end dine radiatorer på første sal. Og hvis du ellers har en god brændekedel med akkutank og ellers er glad for at fyre med træ.
Kan du så ikke bare skrotte den gaskedel,varmeveksler,den ene c.varmepumpe, trykeksbeh ?
Med venlig hilsen
777


Jo i teorien kunne jeg godt. Det er bla. også en af grundende til at jeg har valgt at placere den åbne eks beholder så højt. Men pt vil jeg ikke skrotte gassen. Systemet er bygget op med et relæ som har en føler i tanken. Når tanken når under 60 C i toppen, så tænder den for gaskedlen og lukker en magnetventil til vvb.

Og omvendt når den når over 60C.

Der er selvfølgelig et rimelig stort tab i den veksler og ekstra udgifter til den ekstra pumpe osv. Og du har fuldstændig ret i at skrotte gassen. Men det er nu også rart om sommeren at kunne køre på gas til vvb. Det koster alligevel ikke andet end 0,5 M3 om dagen, og det er det ikke værd at fyre træ for.
Det er helt i orden, Dreamer.

 Jeg fyrer nu kun op i akku-tanken engang om ugen i sommertiden. Har en tænd/sluk ur på centralvarme pumpen. Efter en time er der varmt vand nok i vvbeh. til et døgn.
mvh
777
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis