Varme problem

Hej

vi har et problem, med at varme vores hus op, som vi går og laver en del ting ved. Så nu kunne vi godt bruge nogle ideer.

Vi købt det for 1år siden, der var rigtig koldt hele sidste vinter max 18grader.

Der var da vi købt det sat et træpille fyr op et år forinden, om det ikke er stort nok kan jeg ikke finde ud af, ved det er 9kw ved eldrift.

Det står i kælder som ikke er opvarmet 100m2

Så har vi en stue etage som også er 100m2

Så har vi en 1. Sal på 80m2 fuld loft højde

Det er en bungalow-villa fra 1939

Ydermuren er lavet af muresten og er 30 cm tyk, om der er isoleret i hulmuren ved jeg ikke, det er muresten i ude-delen af væggen, og så er det også muresten i inde-delen af væggen.

Vi har igen problemer med at få varmt vand (brugsvand) men der kommer ikke nok varme rundt i radiatoren, vi kan sæt fuld tryk på 2-3 radiator og så er der ikke mere at komme efter i resten af huset.

På loftet ligger der ca. 100mm tørv og så en krysfiner-plade, og så ca 100mm rockwool ser ud til at det er granulat,

Det skal dog meget snart laves om så der ikke er tørv mere og heller ikke granulat, men i stedet bliver lagt nogle batts det bliver nok 200mm spær er 200mm så 2 x 100mm

Men hvad skal vi gøre for at få et tilskud til vores fyr? Eller skal det laves helt om? Der kan sættes en akkumuleringstank til fyret.

Men er der nogle som har en god ide til at få varme? Mens jeg skriver dette indlæg er der 16grader alle radiator er dog lukket… og ja jeg har vintertøj på :-)

Vi vil gerne op og have en 21-22grader syntes vi er behaligt :-)

Håber du mange gode ideer, jeg har tænkt på en del ting selv men ved ikke hvad det skal være, har tænkt på en træpilleovn, eller em normal brændeovn (så skal der laves en ny skorsten), luftvarmepumpe, osv.

Men kom gerne med jeres ideer og tips og råd…

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
9 Kw lyder som lige i underkanten , især hvis det er tvivlsomt isoleret. Det skulle nok være omkring 15-18 kw med 280 m2 opvarmet
Skrevet af Smeden Nordfyn den 20-09-2008 16:40
9 Kw lyder som lige i underkanten , især hvis det er tvivlsomt isoleret. Det skulle nok være omkring 15-18 kw med 280 m2 opvarmet
Tro også det er for lille ved ikke hvorfor de syntes det var sjovt at sætte det ind... så nu er det bare om der er nogle der har en ide til noget tilskud???

Jeg havde også det bøvl herhjemme sidste vinter. Jeg kunne kun få ordentlig varme på 1 salen. Radiatorene nedenunder var kun varme i toppen. Det viste sig der var noget galt med cirkulationspumpen, selv om den tilsyneladende kørte fint. Satte en ny pumpe på og problemet var løst. Det er da nok ikke sikker, det er det, der er problemet hos dig.

Jeg syntes da nok at din kedel burde være stort nok. Jeg mener, det virker tåbeligt at få en kedel, der er for lille til huset. Tror du da den er mindre end 9 kw?? Er der ikke et skilt på kedlen der angiver kw ??
Du bliver nok nød til lige at få en vvs mand til at besigtige dit anlæg. Det der er da næsten ikke til at leve med. Så kan en timeløn til en vvsmand være godt givet ud. Er der en fejl et sted, finder han den hurtigt.

Med venlig hilsen
777
jeg kan ikke komme ind og kigge til kedelen den er inde i fyret, men har fundet det i papiren at den er på 9kw. jeg har skifte cirkulationspump det blev gjort sidste år til jul... jeg har haft en vvsmand til at gå det hele igemmen og han kan ikke finde fejlen, han tro det er for lille og at huset er for dårligt isoleret, han mener der skal et nyt fyr ind eller noget tilskud til varme
Hvad går kedlen op på i temp. Jeg havde en Baxi 1,5 pillefyr. Den satte jeg til 80 grader. Kedlen har godt af en høj temp.
med venlig hilsen
777
Annonce
Som smeden og andre er inde på, så er der for lidt effekt på kedlen for at varmed dit areal/rumfang op. Man har nogle tommelfingerregler som siger 30w/m2 hvis der er tale om vel-isoleret hus, 70w/m2 hvis der er tale om et nogenlunde isoleret og 100+w/m2 hvis der er tale om et decideret dårligt isoleret hus. Ud fra beskrivelsen af dine forhold, bør dimensioneringen være et sted mellem de 2 største værdier minimum 13 -14 kw effekt fra kedlen.

Et enklet tilskudsanlæg kunne være en varmepumpe på 4 - 6 kw, alt andet lige bliver en sådan løsning dyrere for dig i længden, frem for at tage tyren ved hornene og købe en større keddel, en keddel til dine behov vil kunne fåes til ca. 10.000,- og opad hertil kommer montage og diverse stumper - så det kan også løbe op.
prøv at poste mærke og type dvs nøjagtig hviket fyr det er
det er mulig vis nok i under kanten men er ret sikker på at det 95% af tiden er stort nok HVIS DET KUN ER 9 KW
og vis det var galt hele siste vinter skal det justeres for det var ikke en kold vinter
det er bare ligesom der er noget der ikke passer sammen hværken pillebrænderer eller kedler med en max efækt på 9 kw er noget der er allimendligt og har aldrig set en " ægte stoker" med så lav efækt så medmindre det er noget hjemmebyg er der noget der ikke stemmer
" ved det er 9kw ved eldrift" hvad mener du med det ?

hvor stort er pille forbruget ?
er det kedlen eller brændren der er på 9kw eller er det en "ægte stoker"
og vvs manden er det en der ved noget om pillebrændrer ?


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Her er der 2 link til hvad det er der er sat op.
http://www.varmebaronen.se/html/joker.html
http://www.varmebaronen.se/html/pelletsbrannare.html

Det var stort set galt hele sidste vinter, og pt 15grader dog er alt også slukket.

Sidste år blev der ca. brugt 16kg om dagen og der var ikke over 20grader. det lå ca på 18grader og der var kun 2-3 radiator der kunne køre på en gang...
Jeg ved godt du ikke har installeret pillefyret 3pac. Men et pillefyr skal plejes som et lille barn. Det skal mades,plejes og skiftes. Grunden til at jeg spørger om "setpunktet" er hvis det er for lavt, sparker du jo ikke ret mange grader ind i dine radiatorer. Jeg syntes du skal kikke ind på stokerproforum. De kan hjælpe dig.
Der er nogle flinke folk derinde, der kan virkelig mange tricks med stoker/pillefyre. Jeg har en mistanke om at dit pillefyr ikke står rigtigt. Men nu må vi se.
med venlig hilsen
777
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis