Jord i Stikpropper ?

Hej,

Jeg har lige moderniseret køkken og i den forbindelse fået installeret HPFI og 230 vac med jord i alle kontakter. Så langt så godt - alt er herligt.

Nu skal jeg tilslutte mine hårde hvidevare og her ser jeg at der IKKE er jord i de 230 stikproper, men derimod et hul, som ligner at man kan indsætte et jordben i dette, og dermed opnå den ønskede jording.

Jeg har blot aldrig set eller modtaget et sådan jordben ifm indkøb af nye hårde hvidevare i butikkerne og vil således gerne høre, hvad er lov og ret, ifm man køber nyt og opdager at der ikke er jord i stikket.

 - Skal der f.eks. udleveres et jordben ?
 - Kan man betragte f.eks. et køleskab solgt med 2 ben og hul til jordben som værende solgt med jord ?
 - er det op til slutbrugeren selv at gøre opmærksom på dette overfor en butik ?
 - er det op til slutbrugeren selv at montere jord på f.eks. et køleskab som er helt nyt og hvis ja, hvad sker der så med garantien, når man nu selv har monteret et stik og dermed ændret i køleskabet ?

Jeg finder mig selv pludselig meget vildråd. Gør jeg ikke noget, så har jeg det lovelige Jord i mine kontakter men jeg vil stort set aldrig kunne købe noget med jord og jordben, så hvad er det værd.

Håber I kan give mig svar på rette vej. Jeg har søgt på Nettet, men ikke fundet noget endnu.

Mvh
Martin

Hej, Jeg har lige moderniseret køkken og i den... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej HansW igen:

Tak for oplyningen og det var et rigtigt godt bud, men som jeg kan se, så hjælper disse adaptorer heller ikke noget, også selvom de er fra vores naboland Sverige så vidt jeg kan se, for selvom disse stik godt nok har skinner, så er det ikke de samme skinner som på den tyske version. Men selvom man skulle kunne "presse" det tyske stik nedover, så munder den (så vidt jeg kan se) stadig ikke ud i den anden ende med det famøse danske halvmåne-formede 3'die jordbens-stik i den anden ende og så er vi lige vidt.

Tusind tak for indlægget alligevel.

M.v.h. Stax.
For nu at kigge på problemet fra den anden ende:
Har du nogen troværdig teknisk dokumentation på dine dyre mirakelledninger?
Uanset hvor tykke ledningerne ser ud, så har du sikkert almindelig 1,5 kvadrat i væggen som os andre.
Man har jo set mange "spændende" ting på den front gennem tiderne!

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?

uha uha HansW - det er farligt at bevæge sig ind på det område.

De "audiofile" KAN høre forskel, og du kan IKKE få ret i andet, tro mig


LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Det var nu kun stikdåsen, som jeg mente du skulle købe, og det var underforstået, at du selv skulle montere en dansk stikprop.

Det er for mig lidt uklart, hvad du egentligt ønsker. Du omtaler i dit første indlæg '7 styk, samt dertilhørende Netstiksdåse på 6 stik'.

Betyder det, at du sætter den omtalte netstikdåse i stikkontakten og fra dåsen forbinder dine kabler til udstyret eller har du fået monteret et antal danske kontakter i væggen, hvorfra du herefter forbinder hvert enkelt kabel?

Jeg går ud fra, at du har fået tilladelse til at udføre nulling i din lejlighed, men det betyder jo blot såvidt jeg kan se at nul-lederen er forbundet til beskyttelseslederen et eller andet sted i huset.

Det der må interessere dig er vel, at potentialet på jordlederne er ens for alle kabler og ikke så meget om det nu også er potentialet, som ville være til stede på en ægte jordleder. DC-mæssigt vil potentialet på hvert af kablernes jordledere være afhængigt af, hvor mange steder der er en kontakt eller nitning mellem to kabler. Anvender du adaptorer for hver ledning vil du altaå få flere steder, hvor der er en overgangsmodstand mellem to metaller, end hvis du anvender en tysk stikdåse (eller den du måske allerede har købt) med plads til alle dine kabler. AC-mæssigt må det være vigtigt, at der er så direkte en vej mellem de to beskyttelsesledere som muligt og at vejen indeholder så få snoninger som muligt, for hver enkelt 'krølle' på en ledning giver anledning til en induktiv impedans. AC-mæssigt kan du også glemme alt om det potentiale du har på stikkontakternes jordben, for det er forbundet gennem en sandsynligvis ret lang ledning til nullingspunktet og udviser derfor en stor induktiv modstand.

Er alle dine kabler forbundet via en fælles stikdåse, så kan du glemme alt om overgangsmodstande fra kontakten til det stik, som du sætter ind, og så blot lave din egen adaper som forslået af bl. a. mbilgrav.
Annonce
Kære Allesammen:

Den pågældende El-Installatør havde heller ikke den rigtige adapter, så jeg tager min netledning op til min Hi-Fi reparatør, for han har måske en løning.

Til Efry: Hvis du læser mine første indlæg og de svar der kommer, specielt fra Lune Lund, da skulle det være klart hvad jeg ønsker eller rettere ønskede, for min Hi-Fi reparatør siger, at med de forstærkere jeg har, så vil de tynde ledninger inde i en sådan adapter ikke være strømførende nok til at kunne levere den nødvendige strøm til forstærkerene og at han har en løsning med nogle specielle tykke stikpropper, som man kan bruge. Så det med adapteren er ikke længere interessant, men ellers tusind tusind tak for jeres indlæg.

M.v.h. Stax.
Jeg vil jo nok hævde at hvis du bruger sådan en fætter her:

http://www.campingshop.dk/produkt/schuko-gummi-hunstik-m/jord.aspx

og monterer et stump 2,5 kvadrat ledning over til et standard dansk hanstik med jord så skulle det fungere fint. De stik er beregnet til 2,5 kvadrat da det er camping udstyr for 2,5 kvadrat er et lovkrav.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis