Jord i Stikpropper ?

Hej,

Jeg har lige moderniseret køkken og i den forbindelse fået installeret HPFI og 230 vac med jord i alle kontakter. Så langt så godt - alt er herligt.

Nu skal jeg tilslutte mine hårde hvidevare og her ser jeg at der IKKE er jord i de 230 stikproper, men derimod et hul, som ligner at man kan indsætte et jordben i dette, og dermed opnå den ønskede jording.

Jeg har blot aldrig set eller modtaget et sådan jordben ifm indkøb af nye hårde hvidevare i butikkerne og vil således gerne høre, hvad er lov og ret, ifm man køber nyt og opdager at der ikke er jord i stikket.

 - Skal der f.eks. udleveres et jordben ?
 - Kan man betragte f.eks. et køleskab solgt med 2 ben og hul til jordben som værende solgt med jord ?
 - er det op til slutbrugeren selv at gøre opmærksom på dette overfor en butik ?
 - er det op til slutbrugeren selv at montere jord på f.eks. et køleskab som er helt nyt og hvis ja, hvad sker der så med garantien, når man nu selv har monteret et stik og dermed ændret i køleskabet ?

Jeg finder mig selv pludselig meget vildråd. Gør jeg ikke noget, så har jeg det lovelige Jord i mine kontakter men jeg vil stort set aldrig kunne købe noget med jord og jordben, så hvad er det værd.

Håber I kan give mig svar på rette vej. Jeg har søgt på Nettet, men ikke fundet noget endnu.

Mvh
Martin

Hej, Jeg har lige moderniseret køkken og i den... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lune Lund og andre:

Jeg HAR nu fået fat på den pågældende El-installatør, som sagde at han havde disse tysk til dansk jord-adaptere og han sagde, at han ville bestille dem hjem til mig på tirsdag. Jeg vil komme tilbage til dette forum tirsdag nat, når jeg kommer hjem fra arbejde og når jeg har fået dem i hånden og derfor prøvet dem af om de passer og derfor for at fortælle om det VIRKELIGT er de rigtige, men det siger han at det er og han verificerede at det var tysk stikprop ind i adapteren og som så kom ud med det danske tre-bens stik i den anden ende, så den skulle altså være god nok, men for en sikkerheds skyld, så vil jeg lige verificere det fuldstændigt, inden jeg giver navnet på installatøren videre, hvis andre skulle være interesseret, for denne adapter er altså IKKE nem at få fat på, kan jeg godt love!!!.

Yahooooooooooooooooooo!!!!

Mv.h. den ikke længere så desparate.

Nja Klaus,

 

Han søger en adapter som har jordforbindelser i siderne og IKKE med et 3. ben


LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej Klaus:

Det er helt korrekt hvad Lune Lund siger og som er afbilledet på Lune Lunds tegninger og billeder foroven, men lad os nu se på tirsdag om ikke den pågældende El-installatør, som jeg har kontakt med, kommer med den rigtige version og så skal jeg nok fortælle hvem han er, men vil ikke gøre det, før jeg ved med sikkerhed, at det er den HELT rigtige type, sådan så jeg ikke vildleder dette forums læsere unødvendigt (hvis altså nogle skulle have interesse eller brug for en sådan adapter).

M.v.h. Stax.

Annonce

Den slags stikdåser med jord-"lister" i siderne kan ofte findes på kræmmermarkeder, hvor de sælger alskens ukurante ting og sager.

Jeg har selv sikret mig et par 4-stik dåser, som jeg bruger i hobbyrummet istedet for at skifte stik på diverse bænksliber, søjleboremaskine osv.

 


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Og hvis du ikke gider at gå rundt på diverse markeder, så kan du blot købe dem i Tyskland, for der anvendes de i sagens natur overalt.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej HansW:

Jooo, det kan man måske nok finde, men nu er det ikke lige stikdåser jeg leder efter, for det hjælper mig lige fedt, da det er en omformer eller adapter jeg har brug for, hvor du kan indsætte en tysk jordprop med disse famøse jord-skinner i den ene ende og som så munder ud i et dansk 3-bens-jordstik i den anden ende, så selv hvis jeg kunne finde den slags stikdåser på et kræmmermarked, så ville det ikke hjælpe noget af to årsager. For det første ville en sådan stik-dåse, jo nok også have en tysk stikprop med jord-skinner påmonteret fra fabrikken, som så skal sættes i væggen, men det er jo lige præcis de slags stik jeg allerede har og selvom de sagtens passer i en dansk stikkontakt, så får jordskinnerne jo altså stadig ikke kontakt med det normale danske 3'die halvmåne formet jordbens-hul, som er i en normal dansk jord-stikkontakt og det er jo lige præcis en sådan omformer jeg leder efter. For det andet, så selv om den pågældende stik-dåse skulle have fået eftermonteret et dansk jordbens-stik, så hjælper det egentligt også lige fedt, for hele årsagen til at jeg jo har investeret i de dyre net-kabler (7000 kr.) var jo netop for at forbedre lyden i mit Hi-Fi-anlæg og da hjælper det jo ligefedt hvis jeg da tilslutter anlægget til en netledning til 50 kr. Selvfølgelig ville anlægget godt nok have fået jord, det er rigtigt, men jeg ville ikke kunne udnytte den store 7000 kr. investering jeg jo formålmæssigt allerede har investeret i, for at forbedre lyden.

Ellers tak for indlægget.

M.v.h. Stax.
Hej Efry:

Ja stik-propper med tysk jord, det er jeg helt sikker på at der findes masser af i Tyskland, men det er bare ikke det jeg leder efter, men en adapter, hvor du isætter et tysk jord-stik med skinner i den ene ende og som så munder ud i et dansk 3-bens jord-stik i den anden ende og DET tror jeg IKKE du finder i Tyskland OVERHOVEDET, for hvad skulle de dog bruge en sådan adapter til??? Hvis man ikke engang kan finde en sådan i Danmark (undtagen den ene El-installatør, som jeg har kontakt til og som forhåbentlig kan skaffe mig den rigtige version på tirsdag), som jo er der man skal bruge en sådan, hvis man har en tysk stik-prop som jeg har, ja hvor skulle man så finde den, for en sådan adapter er jo netop lavet til at kunne isættes i en dansk stikprop og det er jo ikke noget nogen andre landsmænd kan bruge til noget, være det sig fra Tyskland eller andre steder!!!

M.v.h. Stax.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis