Stålspær

Hej er helt ny på forum

Mit problem er at jeg skal igang med en ny garage på 8x11 m og spær skal være i stål
da jeg vil have fri højde i garagen, fuld muret og tegl tag (altså tungt tag) . spørgsmålet er så hvilke dim skal spærene have og var der muligvis nogen der ligger inde med tegninger på sådanne, har mulighed for at få en til at lave dem.

Mvh  Kito

Hej er helt ny på forum Mit problem er at jeg... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nogen der fandt ud af hvem eller hvor der kan findes beregninger på stålspær?

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Jeg sidder også og undrer mig lidt - hvorfor stål?
Der er rigtig mange fordele ved en træløsning og næste lige så mange ulemper ved en stålløsning, men jeg er nok også lidt miljøskadet.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Fordele ved en træløsning, lad mig endelig høre.
Jeg har ikke det store kendskab, men vil da mene at stål ikke har mange bagdele i forhold til træ.

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Skrevet af KLAMPhugger på 24 apr 2010 11:47
Bla. brand er en væsentlig faktor hvor det vil tage timer eller dage at brænde igennem en limtræsbjælke før den mister sin bæreevne, hvorimod et stålspær vil skvatte sammen i løbet af ganske få minutter ved høj temperatur.
Og så er der logistikken - et træspær kan produceres lokalt, ofte direkte på pladsen for blot at nævne nogle få åbenlyse fordele.

Så der er efter min mening meget, meget få objektive saglige begrundelser for at anvende stål i dette tilfælde - og dem som evt. måtte findes vil jeg gerne høre om.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Måske drejer vi denne tråd "af led" men jeg fortsætter.

Ved en brand vil jeg nu ikke bekymre mig voldsomt om det kan holde eller ej, det må være forsikringens problem.
Jeg kan dog ikke se hvordan jeg med træ vil kunne lave et (i mit tilfælde) spænd på 8,5m med fuld højde i værkstedet?

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Annonce
Denne tråd er ca. 2 år gammel, så du overtræder næppe trådstarters intrigetet
"Ved en brand vil jeg nu ikke bekymre mig voldsomt om det kan holde eller ej, det må være forsikringens problem. "

Nu findes der firmaer hvis forsikringspræmie fastlægges efter kvaliteten af deres arbejde, så det i det sig selv foreskriver en træløsning.
Hvad er det ikke som du rent statisk har forstået?

"Lad falde hvad ikke kan stå"

træ kan da sagtens spænde 8,5 meter uden de store problemer

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jeg vender tilbage når jeg har fundet ud af mere, du kan evt følge med i min tråd hér.
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/157355/afv/topic

Det er muligt at det kan laves i træ, men mine planer er at få 100% højde i værkstedet da jeg skal have autolift osv.
Muligvis kan det lade sig gøre, jeg kan når jeg få tid lige smide en tegning op af mine planer indtil videre (i min egen tråd)
Det er jo klart at jeg vil vælge træ hvis det er billigere og kan det samme, ingen tvivl!!

Ang. forsikring, så kunne jeg ikke forestille mig at det skulle blive et problem hvis man bygger i stålspær.

Jeg fastholder dog min kærlighed til stål, tror ikke på at jeg i mine planer kan bygge i træ.
Fortsat god weekend :-)
Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Jeg bygger selv min kommende hal i træ, både fordi jeg kan lave det hele selv, men også fordi jeg på den måde kunne spare penge på materialerne.

Jeg skal ikke have let tag på i form af eternit eller stålplader men vil have et holdbart tegltag på, og ved at bygge en 12 x 25m hal i træ frem for stål, kunne jeg faktisk spare godt 70.000,- excl. moms ved at bygge i limtræ og spærtræ frem for stålspær med åse og bjælkespær.
Ups, det passer ikke.

Prisforskellen var ved en 12 x 50 meter stor hal altså ca. 600m2 , og ikke 12 x 25 meter ca. 300m2.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også