gulvvarme i havestue/udestue

Hej.
Vi har købt et hus med en ca 25 m2 havestue. Den er med thermoglas og 16 thermotag. Vi ønsker at bruge den i længere tid end det er muligt nu uden varme.
Vi ønsker at isolere gulvet ved at grave ud til 250 mm flamingo, derpå skal vi lægge et gulv enten træ eller klinker.
Derfor har vi følgende spørgsmål:

skal vi lave gulvvarme eller radiatorer der er sænket ned i gulvet?

Hvordan vil gulvvarme reagerer med solen der kommer og går og derved får
temperaturen til at ændre sig hele tiden ( kan det følge med)?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe os med råd og vejledning

De bedste hilsner

Kolding

Hej. Vi har købt et hus med en ca 25 m2 havestue.... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan så når solen skinner osv- hvordan reagerer gulvet.

Kan I bruge den hele året?

Hilsen

Kolding


De bedste hilsner

Kolding

Du får det nemt for varmt. Jeg har gulvvarme i min tilbygning, hvor jeg har en terrassedør og ovenlysvindue og når solen skinner så går der flere timer inden gulvvarmen falder i temperatur og så er solen gået ned igen.

Varmerekorden i min vinterhave var 69 grader, en sommerdag for år tilbage hvor alle vinduer/døre var lukkede. Jeg havde termoplader i taget og så ellers vinduer hele vejen rundt. Kun en halvmur på østsiden var ikke vinduer.
Så problemet var at der var for koldt om vinteren og for varmt om sommeren, så jeg rev taget af og lavede det om til fast tag med 20 cm isolering og tagpaptag. Nu er rekorden nede på 38 grader.
Når sommerhuse kan varmes op med varmepumpe, så kan en vinterhave vel også?

man skal lige være opmærksom på at hvis der etableres gulvvarme i en udestue skal udestuen opfylde kravene til varmeisolering for beboelsesrum 

Uanset hvordan man gebærder sig med en udestue, vil man opleve at der bliver ulideligt varmt om sommeren i højt solskin, og helt særligt med klart tag. Min udestue er med overdækket terrasse oven på.

Selv gjorde jeg det, at jeg lavede gulvet lidt som i et badeværelse, kaldet let konstruktion i eksisterende trækonstruktion.
Oven på vist nok 400 mm isolering, lagde jeg nogle specielle flamingoplader med dupper, hvorimellem man kan lægge sine varmerør.
Så udfyldte jeg med sand, lagde 2 lag 20mm fibergips, som blev limet sammen til en vældig stiv samlet plade.
Herpå lagde jeg granitfliser 305 x 305 mm, som jeg fugede med siliconegummi, under indtryk af de mange skeptikere som forudsagde brud og anden dårligdom.
Ikke en eneste flise er imidlertid knækket og i dag er jeg sikker på, at også en alm fuge ville have kunnet holde.
Lokalet er på ca 30 m2 og der har til en fest været 26 mennesker på gulvet på en gang. Det var dets "manddomsprøve", som det bestod

På denne måde undgik jeg den store masse, som et tradionelt betongulv ville medføre.

Gulvet, som er relativt mørkt, bliver her i denne overgangstid varmet en hel del op af solen og kører jeg med cirkulatiuonspumpen uden at fyret i øvrigt kører, fornemmer jeg, at jeg ligefrem har en solvarmeefffekt ud af det, idet der bliver lunt i hele hytten. Døren ud til udestuen står under disse vejrforhold åben, hvilket også velsigner resten af huset med varme.

Om vinteren, hvor vi kører med varme på gulvet, oplever jeg ikke ubehageligheder af gulvet som følge af varmen, idet gulvet pga shunten ikke bliver meget mere end 26-28 grader varmt. Derimod giver de store vinduer godt med varme, når solen skinner på dem, som så igen går videre ind i huset via den åbne mellemdør.

En ting, jeg er vældig fornøjet med, er at vi har døre ud i begge sider af udestuen, så der kan skabes gennemluftning, når det går særlig vildt for sig om sommeren, ligesom vi har hængt nogle lette bomulds-sænke-gardiner op (ved ikke hvad det kaldes ellers) så vi kan skærme for solen, idet det kan være lidt anstrengende at sidde og få solen lige ind i øjnene.

Udenfor har vi så rigtig markise, der virkelig gør godt for indendørstemperaturen, hvis vi har rigtig højsommer.

Da varmen kommer frem til gulvet over gulvniveau, har jeg sat en alm. radiatorventil på, som ved høj rumtemperatur stopper varmeforsyningen. Ved ikke rigtigt om den har nogen særlig betydning, men nu havde jeg den og derfor blev den sat på.

Varmefordelingen er måske ikke 100% som alle vil kræve, men så kunne man måske lægge varmefordelingsplader i. Det gjorde jeg ikke og savner ikke noget.


Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM.
Det lyder da til at det er en løsning der virker.
Har du inegn shunt eller andet der styrer temp. ud over termostaten?
Kan du være der om vinteren også?
Hilsen
Kolding

De bedste hilsner

Kolding

Annonce
Jo, jeg har netop en såkaldt ninishunt på. Ellers kan man ikke sikre sig en gulvtemperatur på 26-28 grader.
Der er mægtig fint om vinteren, dog har jeg kun almindelige termoruder i, hvorfor jeg til til de allerværste vinterstorme har 2 el-paneler til støtte, og så til lige hurtigt at banke temperaturen op, idet jeg kun fyrer op til 16-18 grader, når vi ikke bruger den dagligt.
Lige så snart vi er nogle stykker der ude og med lidt levende lys osv, bliver det hurtigt for varmt med el-panelerne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej igen KTM.

Du bruger den altså hele året - det lyder fint. Hvis vi vil have trægulv på har du nogen erfaringer med det?


De bedste hilsner

Kolding

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis