Diameter på vandhane og vaskemaskine tilslutning

Hej

Nu er jeg efterhånden ved at være slemt forvirret, så nu må jeg søge lidt hjælp, og håbe på forståelse for en forvirret mand..

Lidt forhistorie:

Jeg har en fin vaskemaskine, der sidder på en hane med kontraventil og indbygget aquastop på slangen. Det har fungeret fint i længere tid, men selvom der er godt tryk på hanen i væggen, så er det ofte, at al sæben i sæbeskålen ikke kommer med ned i tromlen (sæbeskålen er ren og pæn, bliver ofte renset og der sidder ikke indtørrede klumper, der modvirker..).

Da jeg i sin tid fik sat maskinen op købte jeg en kontraventil i den lokale Bauhaus i Århus - lidt tænkte jeg da over, at det var en kontraventil beregnet til gulvvarme, da det var den eneste kontraventil jeg kunne og jeg nu engang gerne ville have gang i min vaskemaskine.

Nu er det efterhånden ved at være nok, og jeg er mere og mere overbevist om, at det er kontraventilen til gulvvarme, der er synderen - den lader ikke nok vand igennem til at maskinen kan skylle sæben kraftigt nok ned.

Det bringer mig frem til min nuværende situation:

Jeg vil have købt en ballofix med indbygget kontraventil, som så skal monteres på hanen og derpå vandslangen til maskinen.

Dog er jeg på ingen måde sikker på hvilken diameter min vandhane i væggen har i sit gevind, men jeg mener at have læst, at vandslangen på maskinen er med 3/4" gevind.

Men måler jeg gevindet på den brystnippel, der sidder monteret lige nu med en skydelære, så får jeg en diameter på ~25,9mm - og ikke noget i nærheden af 3/4", der jo er 19,05mm.

Den kuglehane jeg har fundet kan ses her, men er min vandhane med 1/2" gevind? Når jeg måler på en tilsvarende vandhane med en skydelære får jeg mellem 20,7mm og 21,6mm (alt efter om det er indvendigt eller udvendigt gevind jeg måler på). Det mål svarer jo på ingen måde overens med 1/2", der er 12,7mm.

Hvem, hvad, hvor og hvorfor?!
  • Hvad gør jeg forkert når jeg måler?
  • Hvor skal man måle for at få den korrekte diameter?
  • Hvorfor passer mine mål på de 2 gevind ikke med "standarder" såsom 1/2" og 3/4"?
(Ok, det er semi-retoriske spørgsmål - jeg har ingen betjeningsproblemer med min skydelære - jeg fatter bare ikke forfor målene ikke hænger bare nogenlunde sammen..)

Nå..

Antaget at min vandhane rent faktisk ER med 1/2" gevind, så er kuglehanen jo fin, og jeg håber herefter, at det næste jeg skal have fat på er en nippelmuffe (og ikke en brystnippel) for at jeg ender med et 3/4" gevind jeg kan sætte vandslangen fast på.

Det medfører så endnu et spørgsmål:

Hvordan kan man være sikker på, at en nippelmuffe såsom denne "vender" rigtigt? Altså at den kan skrues på et 1/2" gevind og give mig et ydre gevind på 3/4", og ikke omvendt?

Vil jeg - hvis jeg køber de 2 produkter jeg har oplyst link til (eller tilsvarende fra en anden forhandler) - opnå hvad jeg vil (altså bedre tryk på vandet i sæbeskålen), eller tager jeg helt fejl?

Jeg vil jo helst undgå at købe noget jeg alligevel ikke kan bruge til noget, og lige nu er jeg forvirret nok til at tro hvad som helst (altså, når et 1/2" gevind måler ~20mm, så er det jeg begynder at ligne et stort spørgsmålstegn - og jeg er ikke VVS mand..)

/Jens
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1 tomme er på 25.4mm. engelske tomme.
1 tomme er på 25.9mm. amerikanske tomme.

så er du rendet ind i millimeter gevind med 20 mm.

og tomme mål. har ofte skæve mål i millimeter.!

 

Hej hans2.hansen

 Det er da godt at du ikke har større projekter du skal beskrive  men jeg syntes at du får lavet et stort problem ud af det.

3/4" RG måler 26,441 udvendigt 1/2" RG måler 20,995 udvendigt

Du har sikker 1/2" udvendigt gevind på din vandhane og 3/4" indvendigt gevind på din tilslutning.

Du kan købe en stophane med indvendigt 1/2" og udvendigt 3/4" og så er alle problemer løst, hvorfor du vil have returventil på ved jeg ikke.

Du er i tvivl om hvordan du sikrer dig at gevindet passer ved nippelmuffer,  første dimension angiver udvendigt gevind og anden dimension angiver indvendigt gevind. Altså 3/4" udvendigt, 1/2" indvendigt

mvh


<p>Peter Madsen</p>
(Forståelses-)-problemet skyldes jo bare, at rør sælges med betegnelser, der angiver det indvendige mål. - Det er jo hullet man bruger! Det kunne jo ikke nytte, at man købte et 3/4'' rør udvendig diameter, der så viser sig kun at have en lysning på 5mm!
Det medfører så også, at når man roder i sin kasse med snittappe, er der væsentlig forskel på en ½'' tap til UNF tommegevind og en ½'' tap til rørgevind!

Iøvrigt skyldes det Henry Ford og Edison, at en standardtomme er defineret som 25,4mm.
De var lidt trætte af de varierende amerikanske tommemål, - man kan jo forestille sig der kunne opstå problemer, når underleverandører ikke bruger samme mål! -

Sandsynligvis har de valgt det mest brugte tommemål og ophævet det til standard, - man ser en parallel i det engelske valg af normalsporvidden for jernbaner.

Men tænk hvor meget lettere det havde været for os, hvis de havde valgt lige 25mm istedet!

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej
Har du set om der sidder filter ved aquastoppet eller et andet sted mellem kontraventilen og maskinen det kunne jo blot være en rensning der skal til.

MVH
Carl    
---------------
Gå tre skridt tilbage og betrakt dit værk, hvis du ikke kan se fejlene nu så er de nok ikke værd at ændre. Be Happy. 
Fandt lige den her omkring gevindstørrelser.


5. Gevindstørrelser
I modsætning til slangestørrelser er et gevinds navn (desværre) ikke et udtryk for gevindets faktiske
diameter. Et 1/2" gevind er altså ikke 1/2" = 12,7mm i diameter, hvilket ofte kan skabe en del forvirring.

I det nedenstående skema kan man se hvilken diameter de forskellige gevind har. Diameteren måles midt på gevindet med et skydelære.

Oversigt over BSP gevinddiametre ifht. type
Gevindtype Diameter (ca.)
M5 5 mm
1/8" 9,7 mm
1/4" 13,1 mm
3/8" 16,6 mm
1/2" 21 mm

Hvis man har en fitting hvor diameteren på gevindet er ca. 13mm, er der altså næsten med sikkerhed tale
om et 1/4" gevind. Hvorvidt det er BSPP eller BSPT (se punkt 3.) kan fastslås ved at måle i begge ender af
gevindet: Hvis det har samme diameter er det BSPP og hvis det er tykkere for oven er det BSPT
Annonce
Skrevet af hans2.hansen den 11-09-2008 08:22

1 tomme er på 25.4mm. engelske tomme.
1 tomme er på 25.9mm. amerikanske tomme.

så er du rendet ind i millimeter gevind med 20 mm.

og tomme mål. har ofte skæve mål i millimeter.!


Jotak - det er jeg fint klar over.. Derfor jeg spurgte - VVS er en af de ting jeg ikke har den store erfaring i

/Jens
Skrevet af PeMa den 11-09-2008 08:43

Hej hans2.hansen

 Det er da godt at du ikke har større projekter du skal beskrive  men jeg syntes at du får lavet et stort problem ud af det.

3/4" RG måler 26,441 udvendigt 1/2" RG måler 20,995 udvendigt

Du har sikker 1/2" udvendigt gevind på din vandhane og 3/4" indvendigt gevind på din tilslutning.

Du kan købe en stophane med indvendigt 1/2" og udvendigt 3/4" og så er alle problemer løst, hvorfor du vil have returventil på ved jeg ikke.

Du er i tvivl om hvordan du sikrer dig at gevindet passer ved nippelmuffer,  første dimension angiver udvendigt gevind og anden dimension angiver indvendigt gevind. Altså 3/4" udvendigt, 1/2" indvendigt

mvh

Det var nu mig, og ikke hans2.hansen, der spørger..

Jeg har nu haft gang i større projekter end det beskrevne - omvendt havde jeg nu siddet og kigget rundt i et par timer, og min frustration var blot steget og steget eftersom det ikke var til at finde noget "VVS for dummies" der forklarede noget helt fra bunden af..

Og ja - alt efter hvad jeg kan slutte mig frem til (uden at være helt sikker) er, at det er 1/2" og 3/4" jeg har, men jeg ville som sagt bare være helt sikker.

Returventil? Huh? Det ord har jeg på intet tidspunkt nævnt - du må vist lige drikke lidt mere kaffe inden du svarer på indlæg om morgenen..

Og tak for informationerne angående nippelmuffer - endnu en ting jeg manglede i min "VVS for dummies"

/Jens
Skrevet af HansW den 11-09-2008 09:35
(Forståelses-)-problemet skyldes jo bare, at rør sælges med betegnelser, der angiver det indvendige mål. - Det er jo hullet man bruger! Det kunne jo ikke nytte, at man købte et 3/4'' rør udvendig diameter, der så viser sig kun at have en lysning på 5mm!
Det medfører så også, at når man roder i sin kasse med snittappe, er der væsentlig forskel på en ½'' tap til UNF tommegevind og en ½'' tap til rørgevind!

Iøvrigt skyldes det Henry Ford og Edison, at en standardtomme er defineret som 25,4mm.
De var lidt trætte af de varierende amerikanske tommemål, - man kan jo forestille sig der kunne opstå problemer, når underleverandører ikke bruger samme mål! -

Sandsynligvis har de valgt det mest brugte tommemål og ophævet det til standard, - man ser en parallel i det engelske valg af normalsporvidden for jernbaner.

Men tænk hvor meget lettere det havde været for os, hvis de havde valgt lige 25mm istedet!

Ahaaa! Der faldt 10-øren. Det giver jo god mening - hvis man altså ved det..

/Jens
Skrevet af car1 den 11-09-2008 12:25
Hej
Har du set om der sidder filter ved aquastoppet eller et andet sted mellem kontraventilen og maskinen det kunne jo blot være en rensning der skal til.
Der sidder ikke noget synligt filter foran aquastoppet, og det ligner ikke noget man skal pille fra hinanden (støbt plastik uden synlige skruer).

Jeg mindes også, at der aldrig har været "tryk" på dyserne i sæbeskålen - kun en let doven rislen, som da får jobbet gjort, men så heller ikke mere..

Vand-dyserne over skålen er med gummi-udgang (eller hvad det nu hedder), som på en bruser, hvor man kan nulre evt. kalk fri - og jeg er ret sikker på, at de er rimelig rene.

/Jens
Skrevet af martinm24 den 11-09-2008 12:34
Fandt lige den her omkring gevindstørrelser.

5. Gevindstørrelser
I modsætning til slangestørrelser er et gevinds navn (desværre) ikke et udtryk for gevindets faktiske
diameter. Et 1/2" gevind er altså ikke 1/2" = 12,7mm i diameter, hvilket ofte kan skabe en del forvirring.

I det nedenstående skema kan man se hvilken diameter de forskellige gevind har. Diameteren måles midt på gevindet med et skydelære.

Oversigt over BSP gevinddiametre ifht. type
Gevindtype Diameter (ca.)
M5 5 mm
1/8" 9,7 mm
1/4" 13,1 mm
3/8" 16,6 mm
1/2" 21 mm

Hvis man har en fitting hvor diameteren på gevindet er ca. 13mm, er der altså næsten med sikkerhed tale
om et 1/4" gevind. Hvorvidt det er BSPP eller BSPT (se punkt 3.) kan fastslås ved at måle i begge ender af
gevindet: Hvis det har samme diameter er det BSPP og hvis det er tykkere for oven er det BSPT
Spændende læsning!
 
Har du evt. et link? Det kan jo ikke skade at lære noget nyt..

/Jens
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis