Spartling af gipsplade(loft) og efterbehandling

Lidt erfaring og endnu flere spørgsmål!

Jeg grubler over hvad jeg tør gøre ved mit gipsplade loft; maling direkte på plader eller opsætning af filt.
Jeg har søgt her i forumet og forhørt mig hos den lokale farvehandler.
Som jeg har forstået, er filt så tyndt, at det ikke vil reducere den synlige effekt af evt. ujævnheder pga. utilstrækkelig finnish. Og lige med undtagese af kortside samlingerne, der er svagest, er der ikke noget behov for eksra armering/styrke.
Hvis det er korrekt har jeg svært ved at se opsætning af filt som andet end ekstra (svært) arbejde og udgifter. Plus risiko for 'steger' ved filt samlinger.

Så er det lige det med spartling, den skal være super god for at undgå skygger på loftet.
Der har jeg det noget svært med de forskellige produkt betegnelser, og har ikke kunnet finde en forståelig forklaring.
Jeg har primært benyttet Jem&Fix's den billigste (Sandspartel H).
Seneste har jeg benyttet Letspartel fra Danalim. Jeg købte tre spande, med fuldstændig ens påskrift, men indholdet var ikke ens. Indholdet i de to var med fine korn, det tredie helt homogent som JemFix's. Det må næsten være en fejl.
Jeg benytede den homogene Dana Letspartel til 2. gangs spartling oven på Jem&Fix's Sandssparten. Det er noget hø! De hærder uens, hvilket medførte ujævnheder ved den efterfølgende slibning. Nå men så er jeg da den erfaing rigere

Der skal grundes inden maling, det er jeg med på, men hvad med underlaget. Jeg tænker på at malingen måske hærder forskelligt afhængig af strukturen på hhv den pudsede spartling og gipspladernes pap.
Er det nødvendigt at bredspartle loftet for at udgå samlinge bliver synlige?
Bør der anvedes spartelmasse med eller uden korn?

Er der noget forskellen på Sandspartel og Letspartel eller er det bare produkt betegnelser á la Citroen og Pegeout?
Jeg antager, fin, mellem og grov har noget at gøre med størrelse af kornene?


 

Lidt erfaring og endnu flere spørgsmål! Jeg... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Lyder ganske fint det du har lavet:)

Men studser lidt over, du mener vel filt og ikke væv??? Filt er det glatte, væv er som ordet siger væv

Og grovkornet  spartel, første gang... HVad var din mening om der?


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jacko: jo du har ret, det er selvfølgelig filt jeg mener, med grov mener jeg en spartelmasse der er lidt grovere i det, kan ikke forklarer det bedre, den fine jeg købte er lige så luftig som flødeskum, og det var den "grove" ikke den var ligesom fastere i det føltes også tungere.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Point til Orla Nautrup!
Må sige at det var en hurtig og overbevisende dokumentation af egen påstand om at "man" har vedtaget noget :-)

Har altid selv kun taget samlingerne, men skal til at igang igen med vægge og lofter i hele husets grundplan. Men når først samlinger OG alle skruehuller er taget, ja så mangler der egentligt ikke så meget for at det nærmer sig en fuldspartling... så vil da overveje at trække sidste lag på hele fladen denne gang.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også