Brug af tågelygter om dagen

I lang tid har jeg troet at tågelygter var noget man ikke måtet bruge om
dagen medmindre det var tåget eller på anden måde svært at se ordentligt
foran sig. Der er dog mange der bruger tågelygterne stort set hele dagen
lang uanset vejrforholdene.

Men så læste jeg det her:

fra http://www.autocity.dk/motorkontor/flov.htm:

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys)
anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder
dette dog kun, såfremt motorredskabet
er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes
tågeforlygter eller særligt kørelys.

Ifølge den kan man altså bruge tågeforlygter uden for lygtetændingstiden
i stedet for nærlys. Eller er det kun gældende hvis man kører med
motorredskab? Det kan jo tolkes på begge måder.

Samtidig står der:

Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan
i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må
ikke anvendes til andet formål end det,
hvortil lygten er bestemt.

Hvad skal man så tro på/rette sig efter?

- Brian

I lang tid har jeg troet at tågelygter var noget... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra autoole

Her må han så selv have fiflet noget sammen, da der jo kun må være een tågebaglygte.


Er du sikker på det? Det kan jeg nemlig ikke finde i detailforskrifter for køretøjer. Tværtimod står der dette:

(2) Såfremt der kun er én tågebaglygte, skal denne være anbragt i midten eller til

venstre herfor.



Bemærk der står såfremt der kun er en, dvs det forudsætter der godt kan være to og der står ikke noget specifikt om der kun må være en i dette afsnit.

Skal dog også blankt erkende at jeg ikke har læst alle 192 sider lige nu og her.

Find det her:
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf

EDIT: på side 76 i ovenstående nederst står der i afsnittet 6.03.021 Personbil M1

b) En eller to tågebaglygter.

/Cata

Hej

Hvis du vidste hvor mange kørelygter der er tilsluttet ulovligt - nemlig uden at de bageste markeringslys er tændt ville du forstå hvorfor jeg skrev det,samtidig er mange af dem tilsluttet så de ikke slukker når andet lys tændes-Om tågebaglygter - der kan være en men der må være 2 - hvis kun en så anbragt i midten eller fra midten og ud mod venstre side af vognen - hvis 2 så skal de være symetrisk anbragt.Loven tillader også at tågebaglygterne kan være tilsluttet så de også fungerer som stoplys, sammen med de oprindelige.
Hilsen "Autoelektrikeren"

"AUTOELEKTRIKEREN"
Citat fra polobjørn

Hej

Hvis du vidste hvor mange kørelygter der er tilsluttet ulovligt

Men det ved jeg ikke,der går år imellem at jeg ser sådan noget isenkram,det hører sig vel mest til på gamle biler,nymodsne egner sig sjældent til montering af sådan noget lort og veteranbiler behøver ikke at køre med lys ved højlys dag.
René
Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

Hvis der er nærlys på bilen må du ikke bruge tågelygter om dagen med mindre der er tåget. Der står de KAN anvendes i stedet for de forskrevene lygter og det er dem bilen er født med.rolleyes
Køre man med tågelygter tændt om dagen og politimanden skønder der ikke er brug for det får du/i en lille bøde.

Noget andet er Jer der har dem på Hvad med lige at få den indstillet 8 ud af 10 biler der står de ikke rigtig de blænder os andre.

Men skal i køre med tågelygter om dagen så gå ind og købe jer et par briller istedet.
På biler i dag har man altid nærlys og det skal man så bruge og det gælder for kørelys ikke tågelygter de gælder ikke for kørelys.

Det var den besked jeg fik fra politiet i Viborg i dag!!!! smile
-----

L.Sindalsen

Mariagerfjord

 

 

Citat fra Lynge Sindalsen

Det var den besked jeg fik fra politiet i Viborg i dag!!!! smile
-----

Nu ligger landet sådan,at politiet hverken er lovgivendene eller dømmendene.
Færdselsloven gælder i Danmark,Grønland og færørerne jeg kan ikke finde noget skriftligt om at Viborg er undtaget fra dansk lov.
Hvis du ved højlys dag kan føle dig blændet af et sæt tågelygter der skal overholde de samme krav om justering som nærlyset skal så vil jeg anbefale dig at kontakte nærmeste øjenlægebiggrin
René
Annonce
Hej
Allerførst er der noget jeg skal have opdateret, så undskyld at jeg kom med urigtige oplysninger.
Dernæst må jeg også sende et kæmpe ønske vedrørende justering af lygter.
Der er gratis lygtekontrol hvert år, og for bare nogle få år siden holdt folk i kø for at få deres lygter kontrolleret, men i dag kommer der næsten ingen.
Mange kører desuden rundt med pærer der sidder forkert.
Dette var lige et lille sidespring til tågelygter.
Mvk autoole
For det første, lad mig undres over at en 7 år gammel tråd vækkes til live igen.

For det andet: læs lovteksten i det første indlæg. Der tales om "tågelygter" samt "tågeFORlygter", mao: "tågelygter" sidder bag på bilen.

Bent.
Citat fra autoole

Hej
Allerførst er der noget jeg skal have opdateret, så undskyld at jeg kom med urigtige oplysninger.
Dernæst må jeg også sende et kæmpe ønske vedrørende justering af lygter.
Der er gratis lygtekontrol hvert år, og for bare nogle få år siden holdt folk i kø for at få deres lygter kontrolleret, men i dag kommer der næsten ingen.
Mange kører desuden rundt med pærer der sidder forkert.
Dette var lige et lille sidespring til tågelygter.
Mvk autoole


Bare af ren nysgerrighed, hvornår afholdes der lygtekontrol? Jeg er nybillist og synes ikke jeg har set det nogen steder.

 

Christian

Hej igen
Kampagnen slåes heller ikke så stort op mere, men, "og så er jeg lidt på den, da der ikke må reklameres på LDS".
Men lad os sige i september og oktober måned.
Og til bent, jeg har ikke læst 7 år tilbage, og er derfor ikke klar over at tråden har kørt før.
Men aligevel ser der ud til at være en vis usikkerhed ikkkk ????
Mvh autoole
Hej alle sammen
Tågelygter kan anvendes som kørelys - se bekentgørelse om færdsel se paragraf 33 A der står det klart og tydeligt

Hilsen "Autoelektrikeren"

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis