Kikke eller kigge

jeg er engang blevet irettesat fordi jeg stavede kikke eller kigge forkert.
Hvad er det mest rigtige??
I nudansk ordbog står der:
kigge el. kikke [ZkigS] verb. -r, -de, -t 1. kigge {på/..} ng(t) rette blikket i en bestemt retning = SE d kig på mig ·  de kiggede længe på hinanden ·  den sag må vi hellere kigge på ·  kigge stjerner ·  kigge ind ad vinduet ·  kigge op i luften ·  han kiggede ud gennem døren 2. kigge ind aflægge besøg d kik ind hos os til en kop kaffe engang i næste uge!

Der ser det ud som om man kan begge dele men at kigge er det mest brugte?
Hvordan staver i "at se"
 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg er engang blevet irettesat fordi jeg stavede... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars.

Det var et sjovt palindrom du skrev, desværre går den ikke med En sneskovl i tre dele, dertil voksen sne, da der mangler resten af "dele" men ellers var den vældig sjov.

Winners never quit - Quitters never win.

Jeg fatter hat.. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 22 jun 2011 22:23
Jeg fatter hat.. ??


Panindromer er ord, tal eller sætninger, der staves ens forfra og bagfra, f.eks RADAR.

Radar er ikke kun palindrom, men også et akonym. Det er ord, der er dannet af forbogstaver fra andre ord. RADAR kommer af Radio Direction And Ranging (radio retning og afstand).

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 kasmus43  juni 23 8:16
En sneskovl i tre dele = 18 bogstaver dertil voksen sne = 15 bogstaver. De tre bogstaver der mangler er "ele" fra ordet dele.
Hvordan fanden får du det til at gå op?
Hvis du ikke fatter det nu, så er du sgu dummere end en sneskovl om sommeren.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Kære Kasmus. Et palindrom staves ens forfra og bagfra, men orddelingen er forskellig. Så det giver ikke mening at tælle bogstaver i de første fem ord og sammenligne med hvor mange bogstaver, der er i de sidste tre ord.

Hvis det er det lille læsekomma, der forvirrer dig, så vil jeg gerne hjælpe, da jeg kan se, at du har taget dig tid til at oprette en profil alene for at kommentere dette flere år gamle indlæg.

Rettet version: "En sneskovl i tre dele dertil voksen sne"

PS. Din måde at kommunikere på taler for en vis umodenhed. Hvis du vil deltage aktivt på LDS bør du nok lægge stilen om, da det ikke bliver vel modtaget.

Annonce
Det er ikke orddelingen der forvirrer mig, men din manglende intelligens når du ikke kan tælle bogstaver, kan du ikke se at en sætning på 18 bogstaver skal indeholde 18 bogstaver uanset fordelingen af indeholdende ord?

Winners never quit - Quitters never win.

Skrevet af Lars ON på 23 jun 2011 10:03
kasmus43juni 23 8:16
En sneskovl i tre dele = 18 bogstaver dertil voksen sne = 15 bogstaver. De tre bogstaver der mangler er "ele" fra ordet dele.
Hvordan fanden får du det til at gå op?
Hvis du ikke fatter det nu, så er du sgu dummere end en sneskovl om sommeren.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Kære Kasmus. Et palindrom staves ens forfra og bagfra, men orddelingen er forskellig. Så det giver ikke mening at tælle bogstaver i de første fem ord og sammenligne med hvor mange bogstaver, der er i de sidste tre ord.

Hvis det er det lille læsekomma, der forvirrer dig, så vil jeg gerne hjælpe, da jeg kan se, at du har taget dig tid til at oprette en profil alene for at kommentere dette flere år gamle indlæg.

Rettet version: "En sneskovl i tre d"ele" dertil voksen sne"

PS. Din måde at kommunikere på taler for en vis umodenhed. Hvis du vil deltage aktivt på LDS bør du nok lægge stilen om, da det ikke bliver vel modtaget.

Hvor gemmer du disse tre "ele" bogstaver i den næste sætning?

At man opretter en profil og kommenterer noget der er flere år gammel, er vel ikke ensbetydende med at man kun har tænkt sig at kommentere dette ene emne?


Winners never quit - Quitters never win.

Over hækken er et hyggeligt forum, som når naboer står og snakker... over hækken. Ville vi stå og tale til vores nabo på denne uhøflige måde i virkeligheden, eller er det kun her i Cyber-anonymiteten vi opfører os sådan? Er det sådan vi vil vise vores børn et godt eksempel?
Lad os lige få en ordentlig tone igen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ja ja Kasmus, mon ikke du selv har erkendt, at du har ramt ved siden af, og nu bare prøver med påståelighed for at se hvor langt du kan trække den.

Men for nu at skære det ud, er sætningen herunder stavet forfra og bagfra, med den oprindelige orddeling bevaret. Hvert andet ord er fremhævet for at hjælpe.

Påstanden om, at der forsvinder tre bogstaver ved at man staver bagfra kan jeg desværre ikke gennemskue.

en sneskovl i tre dele dertil voksen sne
ens neskov litred eled ert i lvoksens ne.
Helt ærlig Lars.

Er vi enige om at.

En sneskovl i tre dele

Bliver vendt og stavet bagfra så der fremkommer

Dertil voksen sne

Og således mangler der da tre bogstaver, nemlig "ele" fra ordet dele.

Er det så svært at forstå?

Winners never quit - Quitters never win.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis