Kikke eller kigge

jeg er engang blevet irettesat fordi jeg stavede kikke eller kigge forkert.
Hvad er det mest rigtige??
I nudansk ordbog står der:
kigge el. kikke [ZkigS] verb. -r, -de, -t 1. kigge {på/..} ng(t) rette blikket i en bestemt retning = SE d kig på mig ·  de kiggede længe på hinanden ·  den sag må vi hellere kigge på ·  kigge stjerner ·  kigge ind ad vinduet ·  kigge op i luften ·  han kiggede ud gennem døren 2. kigge ind aflægge besøg d kik ind hos os til en kop kaffe engang i næste uge!

Der ser det ud som om man kan begge dele men at kigge er det mest brugte?
Hvordan staver i "at se"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja kigge er nok det mest anvendte i dag. Det til trods hedder dit hjælpeinstrument til fjernsyn jo en kikkert og ikke en kiggert .

Før omk. 1900 brugte man i øvrigt ofte kun enkelt konsonant, som i "Maria stod udenfor ved Graven, og græd; og som hun græd, kigede hun ind i Graven. Joh.20.11."

Sjovt nok vil du i en nudansk ordbog fra 1950'erne formodentlig se, at kikke anses for den mest almindelige skrivemåde.
tak... det var dejligt at få kigget nærmere på kikke. og et godt og brugbart svar.

Svendborg

Jeg måtte lige gruble lidt over den... Men som altid, når jeg er i tvivl, skriver jeg en sætning med ordet i. Og så fandt jeg ud af at det staves med g'er i mine notater.

Spøjs lille tanke som kan få flere mennesker til at sidde og stirre ud i luften en øjeblik.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Og blev vi så klogere? :-)
Et af vort sprogs utalrige finurligheder!

Med venlig hilsen
ktm

Ligesom de tre ord der giver samme mening, hvad enten de læses forfra eller bagfra: kajak - mellem - væv.
Annonce
Det er dog for det meste kun Synnejyder der får noget ud af denne linie:
A-Æ-Å-A-Ø-U-I-A-Å !
Jamen så kom dog ind igen! :)

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af Håndværkeren den 29-08-2008 09:04
Ligesom de tre ord der giver samme mening, hvad enten de læses forfra eller bagfra: kajak - mellem - væv.
otto - regninger
Negerkys bliver til et sykregen som man i gamle dage kaldte et sporvognsudtryk...

Svendborg

Jamen så hermed også et palindrom:

En sneskovl i tre dele, dertil voksen sne

Og så var der den første sætning, som opfinderen Valdemar Poulsen indtalte på sin ståltråds-(bånd)optager: En af dem der red med fane.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis