Forbinde to styk, 120mm x 120mm, valnoed trae baelker

Hej,

Jeg vil gerne forbinde 3 styke, 120mm x 120mm, valnoed trae. 
Deres laengde er 45cm & 162cm & 45cm.

Her er et kort tegning 
  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|                              |
|                              |

Jeg skal lave to styk af overstaaende struktur til en seng. 
Stykerne (og derved fobindelsene) skal ogsaa kunne modstaa haeftig transport.

Jeg ville helst forbinde via at fraese finger forbindelse, jeg tror det bliver ret staerkt, hvis muligt, - men stykkerne er saa tyke at jeg tvivler at der er en vaerkttoej til det (som jeg har raad til ...  :-)  ) (kommentar hertil er velkommen). 

Jeg vil ikke bruge externe metal vinkler eller lignende.

Haaber paa nogen vil svar med links & oplysninger om teknikken & vaerktoej (hvilke & hvor kan de koebes) om hvordan jeg kan lave forbindelsen, bl.a. med de to teknikker forneden som jeg linker paa.   

De to metoder jeg har taenkt paa er (kender kun ordene paa engelsk, hjaelp med oversaetelse til dansk er (meget) velkommen!)
"Dowel join"
&
"Mortise and tenon join"

Linkene har ogsaa med billederne som kan vise hvad jeg mener.   Jeg har ogsaa lagt billederne paa denn traad paa ovenstaaende paa de to forbindelsesarter.

De flest eksempler jeg har set paa nettet viser teknikken med vaerktoej paa snaevre plader (1.5 - 3 cm tyk). 

Intet paa noget som er 12cm x 12cm.

Haaber paa jeres svar med kommentarer paa hvor staerk er hver typ for forbindelse.   Saerlig omkring hvordan & hvilke vaerktoej er der som kan goere forbindelseren bliver "glat" praecis & 90 grader.  

Sidst spm er om hvorvidt kan det betale sig at bruge rustfristaal eller blot staal til "Dowel Join"...?

Jeg vil klart oeve lidt, men det bliver valnoed trae som jeg vil forbinde, & fejltagelserne kan vaer noget dyrt :-)

Hvis der er andre traad i denne forum med svar paa mine fospoergsel her, vil jeg unskylde & maaske blot bed om linkene dertil.

vh
Paul S.

Hej, Jeg vil gerne forbinde 3 styke, 120mm x... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Nu er der altså også noget der heder hammer og stemmejern. Til dimensioner som dem der er tale om her, vil jeg absolut gå i gang med stemmejernet. En overfræser rækker jo ikke meget i dybden her.
Vil du bruge overfræser, skal du op og have jern med hals på minimum 12mm ellers knækker jernet let med den længde på jern, der er nødvendigt her.
Tror forøvrigt ikke man kan få så lange jern med 8mm hals...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

@patrol2
Hvad er foholdet melleme tappets laengde og maale laenden paa stykket  i den dimension hvor tappet skal ind?  (jeg har nok formuleret det noget snorklede ... )

Her er det 12cm ... jeg tror jeg har vist laest, et sted at tappet maa vaere 1/3 af stykket maal, dvs omkring 4 cm.

Men jeg ved ikke om jeg husker forholdet "1/3" rigtigt, og om hvorvidt man bruger tommelfinger regeler af den slags.
Selv om jeg huskede det rigtigt, vide jeg tilmed ikke hvor forholdet "1/3" er taget fra - tjaeh, ... maaske erfaring :-)

@Lysnaes
Jeg forstod bedre dagen efter dine indlæg.  Tak for indlæggene.

h/Paul

Jeg kunne heller ikke få videoerne med den straffede tap til at du i diasshowet. Men nu har jeg efterforsket det lidt, og fandt ud af, at hvis du aktiverer dem herfra: http://personale.vitusbering.dk/tiv/Straffet_tap/ så skulle de virke.

Mvh. Carsten.

@Carsten Weye
Pænt tak for linket.
Jeg glemte vist de gamle trick, med at hack tilbage in en URL (internet addresse).
Her er endnu en, http://personale.vitusbering.dk/tiv/Skr%C3%A5%20tap%20med%20forsats/
til skraa tapning ...

Omkring http://personale.vitusbering.dk/tiv/ er der vist nok flere guldgruber. Haaber at access i fremtiden (som nu) ikke bliver forhindret.

I videoerne bliver tappen og hulet dyvlet sammen.   Men det rund dyvlehul paa tappen er forskudt 3-4mm (!) indaf mod træsamling (ifh til dyvlehulet boret i det anden del af samlingen (paa engelsk "mortice" delen)) .  Således at dyvlet (eller trænaalen) skuber samlingen meget tæt.  (hvis forviring maaske er komplet, ville jeg jnf i videoerne, hvis OK).  

Jeg tror at målet 3-4mm maa afhænge af træets art.   Fyrtræ er fhv blød.

@Bent Andersen
Tak for oplysninger (fra en tidligere indlæg på denne tråd) om det rigtige dyvling.

h/Paul

er det bindingsværk du skal lave

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ren interesse ifb med eget projekt (en seng som jeg tegnede). mere er der ikke i det.

Update:
vil melde mig paa of2 kursus i loegstoer som du anbefalede.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis