Forbinde to styk, 120mm x 120mm, valnoed trae baelker

Hej,

Jeg vil gerne forbinde 3 styke, 120mm x 120mm, valnoed trae. 
Deres laengde er 45cm & 162cm & 45cm.

Her er et kort tegning 
  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|                              |
|                              |

Jeg skal lave to styk af overstaaende struktur til en seng. 
Stykerne (og derved fobindelsene) skal ogsaa kunne modstaa haeftig transport.

Jeg ville helst forbinde via at fraese finger forbindelse, jeg tror det bliver ret staerkt, hvis muligt, - men stykkerne er saa tyke at jeg tvivler at der er en vaerkttoej til det (som jeg har raad til ...  :-)  ) (kommentar hertil er velkommen). 

Jeg vil ikke bruge externe metal vinkler eller lignende.

Haaber paa nogen vil svar med links & oplysninger om teknikken & vaerktoej (hvilke & hvor kan de koebes) om hvordan jeg kan lave forbindelsen, bl.a. med de to teknikker forneden som jeg linker paa.   

De to metoder jeg har taenkt paa er (kender kun ordene paa engelsk, hjaelp med oversaetelse til dansk er (meget) velkommen!)
"Dowel join"
&
"Mortise and tenon join"

Linkene har ogsaa med billederne som kan vise hvad jeg mener.   Jeg har ogsaa lagt billederne paa denn traad paa ovenstaaende paa de to forbindelsesarter.

De flest eksempler jeg har set paa nettet viser teknikken med vaerktoej paa snaevre plader (1.5 - 3 cm tyk). 

Intet paa noget som er 12cm x 12cm.

Haaber paa jeres svar med kommentarer paa hvor staerk er hver typ for forbindelse.   Saerlig omkring hvordan & hvilke vaerktoej er der som kan goere forbindelseren bliver "glat" praecis & 90 grader.  

Sidst spm er om hvorvidt kan det betale sig at bruge rustfristaal eller blot staal til "Dowel Join"...?

Jeg vil klart oeve lidt, men det bliver valnoed trae som jeg vil forbinde, & fejltagelserne kan vaer noget dyrt :-)

Hvis der er andre traad i denne forum med svar paa mine fospoergsel her, vil jeg unskylde & maaske blot bed om linkene dertil.

vh
Paul S.

Hej, Jeg vil gerne forbinde 3 styke, 120mm x... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Lysnaes,

Kan du lige post links til hvor "Spuns" er omtalt (kunne ikke finde det), og samt, en link, hvis det er OK, med den omtalte indstillelig ramme fra Festool.

Tak for svaret - og de tips omkring Kopiring.

Tappen og hulllet vil jeg lave med fraeseren.  Jeg kan ikke se hvordan jeg kan goere det med haand & samtidig praecis paa maa maal & ikke mindst hvor sidderne paa tappen & hullet bliver fuldstaendig parallel.  Eller er microskopisk forskell en god ting for lidt "friction" (engelsk ord) og dermed en taettere samling.

Min fornemmelse at den (paa engelske) "snug fit" (veltilpasset samling) opnaas ved rigelige lim & det bliver, i %95, af tilfaeldende staerk nok.  Derfor hoere jeg ikke et kvaek om denne aspect naar jeg kigger lidt rundt paa nettet.

Hilsen,
Paul

link http://picasaweb.google.dk/erikbilleder/BDebyggeren/photo?authkey=D0CevByPIAg#5121281315607993858
her spunsen
har ikke tid lige nu til rammen, men lav dog en selv, det er jo bare et firkantet hul, først kører du med f.eks. en 8mm fræser og fjerner midterklodsen, derefter med en 10mm. Du skal være sikker på at ha' en vakkelfri understøtning, så du ikke tilter overfræseren.
Der skal lige være plads til lim, men det skal helst ikke kunne vakle. Men luften skal jo kunne undslippe
Hvis stolpen er kvadratisk er de modstående sider paralle, hvis ikke er der lidt mere arbejde ved det.
Se nu at få dig tilmeldt til overfræserkursus i løgstør.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
her er der en video om den
http://www.festool.dk/artikel/artikel_weiterleiten.cfm?id=198

har du sådan en kan du jo lave en skabelon o f.eks. masonit og køre efter den, hvis det er mere hensigtsmæssigt.

jeg ville gerne ha fingre i en.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Paul,
Hvis du bruger en opskummende trælim (PU-lim) og limer på alle flader, får du en uhyggelig stærk samling (når du bruger den farvelagte af dine illustrationer).
Du kan evt. bruge alm. trælim på de flader, der ikke går ind i "hullet", for det kan blive svært at have pres herpå.

En overfræser er, så vidt jeg kan bedømme, det eneste værktøj, du behøver - ud over en sav ;-)

Med mindre du har "ekstremt" nøjagtigt værktøj og håndelag, vil du kunne tappen lidt i hullet. Dette "slip" kan du til sidst eleminere ved at montere to dyvler på hver side af hullet (med alm. dyvel-lærer).

Held og lykke med projektet - det lyder rigtigt spændende!

Mvh.

Jan R.

Du kunne lave 4 stk som skitsen, de skal nok være mindst 100mm brede og i vinkel overalt.

Når du så vil igang med projektet , så brug dem til at lave en skabelon til din overfræsers kopiring, ved at skrue dem fast på det valgte skabelonmateriale  jeg bruger birkefiner, så målet kommer til at passe. Brug en kopiring ved udfræsning.
nøjagtigheden afhænger af personen som har fat i overfræseren og HUSK ALTID dine opstillinger SKAL være vakkelfri ligeledes bordet hvorpå det hele ligger.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce

Hej lysnaes,

Yes, jeg kan se din skabelon for mig.

Mit problem med selvlavede skabeloner er, saa vidt jeg har forstaaet det, at de maa vist komme parvis, én til hullet, og en tilsvarende "negativ" til tappet.  

For saa vidt jeg har forstaaet tingene, skal skabelonerne kunne dele en faelles center punkt,  og kunne lige centreres praecis paa et center punkt som de deler & samtidig skal denne centres paa et tegnet centrum paa emnerne, altsaa de emner som skal samles.   

Den praecise centrering af to skabeloner som overlapper, dog negativt i forhold til hinanden, og den praecise placering af denne center paa emnerne som har tegnet paa sig en center, er svaert ... saa jeg har kigget lidt paa nettet ... og fundet frem til denne vaerktoej - Leigh FMT (click) - for saa vidt jeg har forstaaet noget .... goere den som jeg beskriver.

Jeg tror, at ved banke et tynd naal, ikke dybt, men i midten af et emne, derefter at klippe hoved fra naalen af, saa den er skarp, & derefter samle stykker saa de passer praecis over hinanden.  Et lille bank med et traehammer, saa naalen naar ind i den andet emne.  Derefter tager jeg emnerne, fjerner den lille naal, & whoopsie har jeg et lille punkt paa hver emne, som angiver den praecis centrering paa hvor hullet & tappet skal vaere.

Spm'et er om de skabeloner (som jeg beskrev efter bedste evne) har en faelles centrering som kan (paa engelsk - "be aligned") - praecis centreres paa naalepricken i traeemnerne :-)
Det er ligesom at gaa til skydning.  Gevaeret (skabelonen) har et center, & maalet har et center ...

& til sidst ...som Jan R. skrev maa mine yderligere vaerktoej & haender vaere "ekstremt" noegagtig.

Mine haender er det ihf ikke :-)

Hilsen til jer,
Paul

har du ikke noget at måle med ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Med hensyn til centrering, så fræser du på først så et stykke ned, så udfræsningen passer på træet, derefter lægger du små lister i skabelonen, så du kan fræse helt igennem til en fræseskabelon, så er det centreret, hvor svært kan det være.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
du har ret ... jeg har ingen erfaring ... jeg vil lige se paa et kursus ... & spoerge ogsaa der... jeg tror det har at goere at jeg ikke har brugt en overfraeser saa meget ... snarer slet ikke ... og ikke kender brugen af kopiringen for at opnaa (tror jeg) den effekt du taler om med den firkantede skabelon, ... at du naar at lave baade tappet & hullet med samme skabelon (jeg tager nok fejl her, men alligevel) ....
 
h/Paul
jeg ville nu selv fræse tappen fra en side ad gangen, og være omhyggelig med at måle, så skulle det være muligt at få det centreret.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis