Varmegenvinding rørtype og størrelse

hej

jeg er Pt igang med at lave lidt renovering af huset, og påtænker senere at installere varmegenvinding.
Men i forbindelse med ekstra isolering og nye lofter tænkte jeg om jeg ikke lige så godt kunne trække rør til genvinding med det samme.
Spørgsmålet er blot hvilken type og dimension skal man bruge, og skal der trækkes særskilte rør for hvert rum.
Kan man bruge plast "kloak rør", er det godkendt...
hej jeg er Pt igang med at lave lidt renovering... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal HELT klart først dæmpe når du har reduceret til 100 mm rør. Når de dybe toner skal dæmpes, gøres dette mere effektivt i en 100 mm dæmper end en 160 mm. Man kan finde data på lyddæmpere på Lindabs hjemmeside. En fast dæmper på 100 mm i 900 mm længde giver en god dæmpning af dybe toner.
Der er overkill at køre 160 mm til bad, 125 er tilstrækkeligt.
ndæmper på 900 mm længde dæmper ved 125 hertz 10dB i 100 mm dia, og 5 dB i 160 mm.
10 dB opfattes som en fordobling af lydstyrken.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeps, smid dem bare på...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Karste, Så er filerne fundet og uploadet :-) Huset er fra 1894 og i 3 plan. på 1. sal er loftet ført til kip. Der er nogle ventilations-kanaler i midten af huset, der går fra kælder og hele vejen op. Jeg har placeret to hovedrør på 160mm i to af kanalerne inden vi lagde nyt tag. Det er meningen at ventilationsanlægget skal være i kælderen. Jeg tænkte på at reducere ned til 100 mm ind til værelser, stuer og køkken vha. påstik eller T-stykker og 125 mm i det store badeværelse som du beskrev. I køkken alrum og toilet i stueplan bliver loftet sænket ca 25 cm så der er plads til rør og dæmper. På 1. sal kan røret til soveværelset placeres i tag-isoleringen.
Kravet vil være ½ luftskifte pr time, så hvis det skal laves "rigtigt", skal der ca. 120 m3 i stueetagen og 100 m3 på 1. sal pr time.
I stueetagen laver du en 125 mm afgrening på indblæsning med en lyddæmper på mindst 600 mm længde
Herfra laver du tre 100 mm afgreninger til stue og spiseplads, de skal senere reguleres ind til ca. 40 m3/time. Hvis du har særlig skrappe krav til lyddæmpning kan du i stedet montere dæmpere på de 3 100 mm afgreninger.
udsug, en afgrening på 125 mm, med 125 mm armatur til køkken med 100 mm i toilet her kan du med fordel montere lyddæmper separat, så man ikke kan høre toiletlyde i køkkenet. reguleres ind til 80 hhv 40 m3/time

På 1. sal:
Kan ikke overskue dine muligheder for rørtræk, men du skal satse på 100 mm indblæsning i de 4 opholdsrum, træk 125 mm rør rundt hvis det er muligt. de 4 dyser skal senere reguleres ind til ca 25 m3/time lyddæmpning som i stueetage
udsug 125 mm i bad 100 m3/time

I kælderen bør du montere en flexibel lyddæmper mellem anlæg og rør, plus en 160 x 900 mm dæmper på hovedrør. Overvej også flexible dæmpere til indsug og afkast, hvis de er i "jordhøjde" de er ikke dyre, og støjen kan være æns også for naboen.
Anlægget bør reguleres ind til  ganske let undertryk, for ikke at presse fugtig luft ud i konstruktionerne, men ved ikke hvordan det vil påvirke brændeovnen. Du kan jo også overveje at sætte en 100 mm sug i kælderen, der reguleres til 20-30 m3/time
Nogle anlæg kan monteres med hygrostat til at tvangskøre på høj hastighed, jeg har brugt denne indgang på min Nilan til et impulstryk i badeværelser, så kan man lige lufte ud efter de store besøg på tønden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej - kender I genindvindingsanlægget fra Gidex (vist nok Toshiba). Vi er i gang med en større omgang renovering og skal have installeret et anlæg. Har hidtil betragtes Nilan som en sikker vinder, men er nu blevet præsenteret for Gidex's.

Tak.
Ang. sug eller blæs over brænde ovn. Så bliver du glad for at have sug over den. Har selv sug over vores og den er med til at flytte overskudsvarme videre til andre rum og den tager også den røg der kan kommer når der lægges brænde i ovnen. Der går ikke længe før at den har fjernet røglugten fra stuen.
Go fornøjelse med anlægget.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

hej.
Lige et spørgsmål om tilslutning af ventilerne, er der nogle som bruger flexible lyddæmpere istedet for 90graders bøjningen og en fast 60cm lyddæmper??

mvh
Jakob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis