Varmegenvinding rørtype og størrelse

hej

jeg er Pt igang med at lave lidt renovering af huset, og påtænker senere at installere varmegenvinding.
Men i forbindelse med ekstra isolering og nye lofter tænkte jeg om jeg ikke lige så godt kunne trække rør til genvinding med det samme.
Spørgsmålet er blot hvilken type og dimension skal man bruge, og skal der trækkes særskilte rør for hvert rum.
Kan man bruge plast "kloak rør", er det godkendt...
hej jeg er Pt igang med at lave lidt renovering... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når der talers om en optil 40-50% besparelse på varme budgettet, gælder det så også for dem der kun kører på ventilationen. altså jeg mener hvis man lugger vinduer op ryger varmen ud osv. så hvad er den reelle besparelse egentlig, hvad er erfaringerne.
Er selv i gang med at installere et ventilationsanlæg. Jeg forventer et super indeklima, men absolut ikke en besparelse på varmebudgettet i den størrelsesorden du nævner. Faktisk vil jeg være tilfreds hvis det går op i et nul, når merudgiften til el for anlægget medregnes. Der er for mig tale om en investering i et godt indeklima.

Det er helt for min egen regning, men jeg er bange for at du bliver skuffet, hvis du forventer besparelser på varmebudgettet i den størrelsesorden.

Hilsner Ole
Nu skriver jeg ikke at jeg forventer det, men der tales om de størrelsesordner. Jeg spørger der til hvad den reelle er, hvis nogen har erfaringer med det.
Det kommer no i højgrad an på hvor godt huset er isoleret, da vinduer der lukkes op ikke er den eneste kilde til varmetab. At inde klimaet bliver bedre og man forhindrer til en vis grad fugtskader osv. er klart en fordel, og skulle nok også være den primære grund til at installare det.
Men det kunne jo ike gøre noget at høre om andre oplever en besparelse eller det bare er løse rygter.
løse rygter eller misforståelser???
Fakta: et genvex anlæg bruger 3-600 kwh strøm om året, anhængig af størrelse og anvendelsesmåde.
Når men beregner bygningers energibehov til opvarmning regnes pr automatik med BR krav til ventilation.
½ luftskifte pr time døgnet rundt, året rundt. Derfor bliver der forskel på om man kan bergene energiforbruget med 90% genindvinding, eller 0%.
Man kan spare på varmen ved at lufte mindre ud, men med risiko for indeklimaet, i moderne tætte huse ALVORLIG risiko.
Energi beregningen for mit hus på 148 kvm. er 85 kwh pr kvm pr år, altså ca 12600 kwH pr år. med Nilan comfort 300 sagde beregninger 74 kwh pr kvm pr år, altså ca 11000 kwh pr år.
Altså en besparelse på ca. 10 %.
Det koster ca det samme, så man gør det primært for indeklimaets skyld. Der er en verden til forskel fra vores "gamle hus" fra 1997.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det vil sige at besparelses verdierne er ud fra hvad det ville koste bare at udskifte luftmængden uden genvinding.

Så du mener at kunne mærke stor forskel på luften i huset før og efter montering af genvinding

Annonce

OBJ, hvordan gik det med installationen er der nogen guldkorn du kan give videre ?

Hvilket anlæg har du installeret, og er der noget du ville gøre anderledes, hvis du skulle lave det om ?

Jeg er ikke kommet så langt endnu. Jeg har sat rør op til udsugning, som kører med jævnemellemrum, altså en motor der trækker lidt luft ud, styret af et tænd og sluk ur. Den koster jo ikke som et genvinding. Jeg skal lige have isoleret huset lidt bedre i løbet af i år, så kommer genvindingen på et tidspunkt, kan dog ikke sige hvornår, måske først om et år eller 2.

Hejsa,

Har lige et spørgsmål til jervedr. lyddæmpning. Jeg er klar over der skal lyddæmpes,lige efter anlægget på både indblæsning-og udsugningsrøret. Men hvor skal der ellers dæmpes? Før alle armaturer eller kun før indblæsning?
Minimums lyddæmpning er som du skriver ved anlægget på både indblæsning og udsugning mindst 90 cm lange og anlægget tilsluttet rørene med en 100 cm lang flexibel dæmper. Dertil skal der dæmpning på de rum du gerne vil "isolere", typisk badeværelser og soverum. Her vil 60 cm lange faste dæmpere være passende, ellers kan du risikere at lyde (snak, toiletskyl m.v.) kan vandre fra rum til rum.
Skal det være rigtig godt tror jeg Lindabs "Thisol" slange vil være god til at forbinde anlæg og rør, den er 3 meter lang, og med lyddæmpende effekt. Spar ikke på dæmperne, det vil være en kilde til evig irritation.

Se evt vedhæftede fil i tidligere indlæg i denne tråd
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svaret,

Jeg har to hovedrør på 160 mm og går ned til 100 mm i de forskellige rum, pånær det store badeværelse, hvor jeg regner med at sætte en vinkel på hovedrøret, og føre de 160 mm ud i rummet.
Jeg benytter T-stykker eller påstik, men er usikker på om jeg skal reducere ned til 100 mm direkte fra hovedrøret og så placere en 100 mm lyddæmper eller om jeg skal benytte en 160 mm lyddæmper og så reducere ned til 100. mm efter den?
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis