Tikken fra ventiler

Hej
jeg har en Mitsubishi Galant 2.0 glsi som er begyndt at tikke i ventilerne,
men de kan som bekendt ikke stilles, da de er olie dæmpet .jeg har hørt
nogle snakke om noget til at skylle dem igennem med, men jeg ved ikke hvad.
Er der nogle som kan komme med et forslag til hvad det kan være, og/eller
hvad jeg skal gøre.

Hilsen Michael
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis den tikken som kommer kun er ved motor-start og forsvinder igen kort
efter så kan du bare leve med det. Er det derimod hele tiden at den tikker
så er du nød til at få alle 8 eller 16 ventilløftere skiftet. Du kan ikke
skylle nogen igennem som evt. skulle kunne fjerne lyden. Lyden fremkommer jo
fordi der er kommet et mekanisk slør og det kan man ikke bare skylle væk.
Min arbejdskolega havde det samme i Torsdag da jeg kørte med ham i sin
Mercedes 190, han sagde at det ikke var så dyrt at få skiftet, men her lød
det nu også som om det kun var en enkelt løfter der var tale om.

Jeg vil dog anbefale at du får nogle tilbud hjem på reparationen først så du
ikke går hen og bliver overrasket. Nogle mekanikere tror at de har fået en
blankocheck når først de skal til at skille en motor ad.

--
Tom

Hej

Der sker såmen ikke så meget ved bare at køre videre, jo lyden bliver ganske
langsomt værre og værre men der er ikke noget der går mere i stykker ad den
grund.
Teoretisk får man måske også lidt dårligere benzinøkonomi, men om det også
forholder sig sådan i praksis ?

--
Tom

Du kan prøve en ting:
Prøv at hælde 0,2-0,3 liter automatgearolie på motoren - kør med det ca
200-300 km og skift derefter olie og oliefilter.
Automatgearolien indeholder nogle ret karftige renseaditiver og du kan af og
til være heldig at støjen i dine ventilløftere skyldes at de fine
oliekanaler i ventilløfteren er stoppet - "kuren" med AT olien kan løsne
denne forstoppelse.

Jeg har med held gjort det på en del VW motorer.
Du ricikerer intet ved det - men husk kun at hælde 0,2-0,3 liter AT olie på
motoren ikke mere.

"Tom
Hvis du ikke allerede kørere på Mobi 1 olie kan jeg kun anbefale at du
skifter til det.

Jeg har selv en Galant som periodisk tikkede på ventilerne da den havde gået
ca 150.000 km, det blev gradvis værre og ved km 180.000 bad jeg værkstedet
om at skifte de hydrauliske løftere.

Da jeg hentede bilen havde de blot hældt et andet fabrikat motor olie på
(Mobil 1) uden at skifte noget og jeg har nu kørt næsten 100.000 km mere
næsten uden et tik

Mvh Morten

Jeg har personligt svært ved at tro, at olie kan reparere en mekanisk
defekt, men hva'... jeg kan jo være naiv.

Skal du så hælde Mobil1 på ved hvert olieskift?

--

Lars Bonnesen
Jeg må give lars ret i at det ikke kan være sundt med automatgearolie. Det
kan faktisk også være knasten der er slidt.
Ventilløftere koster vist nok min 250 kr brutto til en mitsu. Jeg vil først
prøve olien og så sørge for at der altid er nok olie op helt op til MAX for
at der altid er nok olietryk til ventilerne.
MVH
Uffe

Enig, man kan måske også få den tikken væk ved at stoppe bananer og
cykelslanger i motoren men hvordan levetiden er på resten af sliddele vil
jeg nu gerne stille et stor spørgsmål til.
Det er da ikke for sjovt at der er opgivet nogle specifikationer på hvilken
motorolie man skal køre med.

mvh
Tom

Det er åbenbart en familiesygdom for Mitsubishi Galant.
Jeg har selv en Galant V6 fra 94, som længe har haft tikken ved kold motor. Rimeligt irriterende, specielt når man kører igennem bymidten. Det skulle ifølge flere mekanikere ikke skade motoren, men alligevel !.
Jeg fik for ca. et år siden renset kanalerne med en speciel dyr rensevæske på et autoriseret Mitsubishi værksted. Behandlingen fjernede lyden, men kun 1-2 mdr., så kom den tilbage igen. Nu har jeg lige været på værksted (i Tyskland),for at få skiftet tandrem. Jeg bad dem om at være opmærksom på denne irriterende lyd. De sagde at den var svær at fjerne uden at skifte samtlige 24 ventiler, men der var en lille mulighed for at den tikkende ventil havde lavet nogle mærker, så de kunne se hvilken ventil det var galt med. Og heldet var med mig, de kunne se hvilken ventil det var galt med, og skiftede ventilen. OG LYDEN ER NU VÆK. P.s. maskinen går som en symaskine, selv efter 180.000 km.

--
mvh
Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis