Isolering gulv i gammel lade

Kære lav-det-selv forum

Jeg har lige købt et hus, hvor der er en gammel 50 m2 lade som jeg gerne vil lave om til en opvarmet gildesal/musikrum. I laden er der et eksisterende betongulv som er uisoleret og støbt direkte på jord/eller afrettet komprimeret grus. Væggene er murede og pudsede uvdendigt. Jeg har tænkt mig at efterisolere bygningen og varme op (med gulvvarme) og bruge den som dejligt opholdsrum hele året. Jeg tror nok jeg kan klare at isolære vægge og tag indvendigt, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal efterisolere betongulvet.

Så nu kommer mit spørgsmål: Er der nogen der ved hvordan man kan efterisolere betongulvet uden at der dannes kondens på dens overside? Kan det lade sig gøre at isolere oven på betongulvet, eller er det absolut nødvendigt at brække det hele op? Jeg regner med at isoleringstykkelsen skal være mindst 260 mm, da jeg vil have gulvvarme under trægulv i bygningen.

Jeg håber at nogen kan svare på mit spørgsmål og vil meget gerne høre fra andre der har efterisoleret et udhus.

Venlig hilsen,
Óskar Ágústsson
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil da mene at det beton gulv du har nu kan fungerer som det klaplag man aligevel ville støbe når man laver gulv på strøer, og det vil jo ikke slå kondens når der kommer isolering imod varmen. men jeg ville nok hæve isoleringen op så den ikke rører betonen og ligeledes lægge strøerne på murepap så de ikke har direkte kontakt til betonen.
Tak for svaret.
Vil det sige, at hvis der er et hulrum mellem betongulv/murpap og isolering, kan man undgå fugtproblemer på gulvet. Skal dette hulrum så ikke være ventileret, og forbindes med et eventuelt ventileret hulrum i ydervægge?

Hej smed.

Tak for dit indlæg. Jeg har nok frihøjde. Højden fra overside gulv til oversyde ydervæg er over 3 m, og på taget er der der hanebåndsspær som jeg vil beklæde indvendigt med isolering og loftplader helt op til hanebånd, så jeg vil tro at  jeg godt kunne hæve gulvet mere ende 35 cm uden problemer.

Tror du man ville få en bedre konstruktion hvis man brækkede gulvet op og støbte et nyt med isolering og dampspærre under, end hvis man lagde strøer på murpap med hævet isolering som madmax foreslår?

Hilsen,
Óskar

hej ved ikke om smeden fra nordfyn synes det , men smeden fra sydfyn mener klart at du vil få en bedre konstruktion af at brække det gamle op, men husk du skal ikke have en dampspærre i gulvet men et kapilærbrydene lag(det klarer styroliten =flamingo)
Annonce
Samme mening som smeden fra syd Den mest rigtige løsning, nok også den billigste og dertil ingen "hovsa" løsninger

Tak for gode svar fra smedene Nord- og Sydfyn.

Lige nu tror jeg også at den bedste løsning vil være at brække gulvet op og støbe nyt. I har nok ret i at der ikke skal være dampspærre under gulvet, men skal der så ikke være en PE-folie eller lignende over mit betongulv (under trægulvet) som virker som radonsikring?

Hilsen,
Óskar

Da der er tale om en gammel lade, burde der kunne komme en mini graver ind. Så er det gamle gulv oppe på ingen tid.

Bliver gulvet lavet oven på det gamle så kommer der et dumt trin ind i laden, det tror jeg at man hurtigt bliver træt af.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Efter min mening er der ingen grund til at du skulle begynde at brække dit gamle betongulv op - medmindre du yderligere vil grave 30 - 50 cm ekstra ud og køre ca. 10 cm sand ind, som både skal afrettes og komprimeres. At du skulle få et bedre konstruktion på den måde stiller jeg mig meget tvivlende overfor og det vil ihvertfald aldrig kunne komme til at stå mål med indsatsen, medmindre du netop ønsker en højere lofthøjde.

Jeg har selv lavet gulvvarme i en gammel svinestald med ca. 3 m til loftet. Først fjernede jeg opbygningerne til svineboksene - herunder var der til min overraskelse et ujævnt men stabilt klaplag, som jeg udjævnede vha. lidt af lecaen  fra svineboksene (jeg skulle måske have brugt sand istedetfor). Ovenpå dette udlagde jeg 300 mm styropor (flamingo), 6 mm rivenet med gulvvarmeslanger og fik ovenpå dette, vha. en murer og hans medhjælper, udlagt ca. 90 m2 flydebeton i ca. 10 cm højde i løbet af blot 1½ time. Ovenpå dette udlagde jeg almindelig trinlydsfoam med dampspærre, klikgulvlaminat - færdig - og vi har stadig over 2.5 m til loftet.

Det med et par trin op synes jeg ikke er noget problem - faktisk synes jeg det er en fordel at bo lidt hævet fra jorden og det ser også godt ud med en
trappe op til et hus.

Mvh Ole ben

Der er en ladeport i min lade, så en minigraver kan nemt komme ind i bygningen og brække gulvet op, men hvis der findes smarte løsninger på mit problem, uden at jeg behøver brække det op vil jeg gerne høre om dem.

Jeg har faktisk også overvejet sådan en dobbelt-konstruktion som Ole ben har i sin svinestald.  Jeg har ikke noget i mod at der kommer et trin op i min nye bygning.

Konstruktionen nederst og op:

1) Mit gamle eksisterende betongulv
2) Leca nødder 200 mm
3) Kapillarbrydende Isolering (flamingo) ca.200-260 mm
4) 6 mm Rionet med gulvvarmeslanger
5) Betongulv 100 mm
6) PE-folie til radonsikring og trinlydsfoam
7) Laminattrægulv

Men det vil selvfølgelig hæve mit gulv gevældigt og så er jeg ikke sikker på at jeg kan komme af med eventuel kondens der dannes i de nederste kolde lag. Skal der så ikke være en udluftning af en slags i laget med Leca nødder? Måske er jeg bare lidt hysterisk og alt for bange for at lukke fugt inde i min gulvkonstruktion.

Hvad tror I?

Hilsen, Óskar

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis