plankegulv på beton

Hej

Jeg har lige købt bolig og er igang med en lidt større renovering. Planen er at støbe gulvene (med gulvvarme) og lægge plankegulv ovenpå. Men jeg kan ikke helt finde ud af den mest hensigtsmæssige måde at fæstne plankerne på betonen. Som jeg ser det er der følgende muligheder:

-Indstøbe strøer i betonen som jeg så kan fæstne gulvplankerne i

-Lægge et lag af spånplade mellem beton og plankerne som jeg så kan sømme gulvplankerne i

-Lime gulvplankerne (den løsning jeg mindst kan lide)

-Skrue eller sømme (med betonsøm) plankerne direkte på betonen (hvilket jeg heller ikke foretrækker pga. muligheden for at ramme en slange)

-Lægge strøer ovenpå betonen og fæstne gulvplanker deri (men det giver en luftspalte mellem betonen og plankegulvet, som jeg tænker varmemæssigt ikke er så godt)

Hvad gør man??

Jeg  synes jeg har brugt en del tid på søge, men google er lidt en jungle af informationer

Jeg håber nogle kan hjælpe.

mvh Hans
Hej Jeg har lige købt bolig og er igang med en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Gulvet blev lagt flydende/svømmende med en trinlyddæmpende folie mellem plankerne og betonen. 

Jeg kan ikke rigtigt anbefale løsningen, da hele gulvet trækker sig sammen om vinteren. Og da rummet er ret stort, trækker gulvet sig over 5 cm og dermed kommer fri det af fodlisterne.

Jeg tror løsningen med krydsfiner havde været bedre.

Mvh Hans


Hvor stor er dit rum? Ja tænker også selv løsningen med spånplade er god, men ved ikke helt om varmen kommer godt nok op igennem fra betonen med vandbårende rør. 

Hej. 

Ca. 6x9 meter. Gulvplankerne ligger på den lange led. Det er på den korte led gulvet trækker sig mest. Gulvplankerne er ca 30 mm tykke.

Mvh Hans


Okay Det vil nok også trække sig mindre sammen hvis de var tyndere som 15 mm i dag

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis