Gipsplader med isolering

Hej Hej

Bor i et gammelt hus (1877) og da vi nok snart skal have nyt trægulv så vil jeg i samme ombæring isolere væggene indefra. Har kig på gipsplader med skum på bagsiden og vil høre om det er bedre en eks rockwool, synes det gode ved gipsplderne er at de kun er knap 50 mm incl isolering.
Men vil gerne have nogle input om de er gode nok osv.

Hilsen Jan
Hej Hej Bor i et gammelt hus (1877) og da vi nok... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Varmevæg har en fuld tæt dampspærre hvis du montere det efter brugsanvisningen .med de samle lægter der høre til . har montere det flere gange og det virke rigtig godt. ja de er dyre men man betale jo også for nem montering dampspærre i samme omgang . Jeg ville til hver en tid opsætte varmevæg i stedet for at lave skellet osv. hvis det kun drejer sig om så lidt isolering
Leder et stålskelet ikke for meget varme ud til fuglene, i forhold til et træskelet ?

tomlfing
Nej, stålet leder mere varme, men fladen er jo væsentligt mindre ved stål i forhold til træ, så tror det er nogenlunde det samme.
Der findes også gipsplader til indvendig efterisolering der hedder "Pirco SPU-Anselmi" (besværeligt navn, men det er vist finsk). Vist nok en my billigere en Knauff varmevægsplader, men fåes ikke i så små bundter som Knauff. Jeg skal selv efterisolere, men har ingen erfaring med nogle af produkterne. Om Pirco SPU-Anselmi dem står der.

Dimension: 600x2600mm
Tykkelser: 40/70mm (heraf 30 og 60mm isolering)
Lambda: lD 0,027W/mK
Fer og not: Fer og not på langsider, lige kant på korte sider.
Coatning: 9mm gipsplade på forsiden og papirfolie på bagsiden. Til udførelse af indvendig efterisolering og er særdeles effektiv ved renoverings-opgaver. Kan anvendes på ydervægge, på vægge mod kolde rum, lofter og skråvægge. Isoleringen skal forsegles med fugeskum mod tilstødende bygningsdele. Kræver ikke særskilt dampspærre eller lægteskelet. 2. lag gips monteres ved limning af gipspladen direkte på SPU-Anselmi.
http://m.pirco.dk/Bruttoprisliste.pdf
Annonce
Skrevet af badedyr på 12 aug 2008 10:52

Hmm håbede faktisk på at det var bedre med gipsplader med skum på end alm isolering.
Men da det ikke virker til at være sådan vil jeg da nøjes med rockwool
da gipspladere kster 300 for en plade der er 240x60 cm.
Og er nok også noget nemmere at have med at gøre når der også skal føres lidt varmerør og strøm i væggen.

Hilsen Jan

P.S. Er det noget ved at sætte to lag gips eller er det bare spild af tid og penge ?

 

 

 

Vi har et lag gips i vores hus, undtagen i vådrum hvor det er et lovkrav at der er to lag. Jeg var også skeptisk i starten, men det virker helt fint. Du skal bruge gipsplugs til ophængning og tunge ting skal skrues ind i ræklerne bag ved gipsen.

Hpox har fuldstændig ret i at knauf's løsning virker dampspærrende. Alternativ kan de læses på deres egen hjemmeside under montagevejledningen af varmvæg. Man skal derfor lige passe på at man ikke montere det hvor der er eksisterende dampspærre.
Skrevet af Alexsh på 02 feb 2012 14:10
Hpox har fuldstændig ret i at knauf's løsning virker dampspærrende. Alternativ kan de læses på deres egen hjemmeside under montagevejledningen af varmvæg. Man skal derfor lige passe på at man ikke montere det hvor der er eksisterende dampspærre.
Må man ikke montere det på eksisterende dampspærre?? Så bliver det da bare ekstra tæt, og det må da være godt?

så får du 2 dampspærre, og kan risikere der ophober sig fugt imellem dem som ikke kan trænge ud.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren på 02 feb 2012 16:40
så får du 2 dampspærre, og kan risikere der ophober sig fugt imellem dem som ikke kan trænge ud.

Nå for hulen, ja det kan jeg godt se. Så hvis man har tænkt sig at bruge Knauff varmevæg eller andre gipsplader m. isolering og dampspær, og ønsker en tæt klimaskærm så skal man sørge for:
1) At fjerne den eksisterende dampspærre der hvor gipspladerne skal sidde.
2) Den tilbageværende dampspærre (som sidder der hvor der pladerne ikke sættes op) skal fæstnes helt tæt til de gipsplader som de grænser op til.

Gad vide om de her gipsplader m. isolering og dampspærre er lige så tætte som trad. dampspær. Kan der ikke smutte noget luft ind mellem pladerne? Tæthedskravene er jo blevet højere?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis