Gipsplader med isolering

Hej Hej

Bor i et gammelt hus (1877) og da vi nok snart skal have nyt trægulv så vil jeg i samme ombæring isolere væggene indefra. Har kig på gipsplader med skum på bagsiden og vil høre om det er bedre en eks rockwool, synes det gode ved gipsplderne er at de kun er knap 50 mm incl isolering.
Men vil gerne have nogle input om de er gode nok osv.

Hilsen Jan
Hej Hej Bor i et gammelt hus (1877) og da vi nok... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
Vi har selv en gammel bondegård fra 1880 som vi er i gang med at renovere. I vores underetage har jeg valgt indvendig isolering med 45mm. Rockwool på stålskelet beklædt med Fermacell plader. Det virker glimrende.
Kunne nok have reduceret varmeudgiften yderligere ved at opsætte 200mm Rockwool, men udfra flere betragtninger valgte vi at nøjes med de 45; For det første er det fra 0 til 45 mm. at den store besparelse opnåes, for det andet optager det míndre plads i et i forvejen lille hus, og endelig har jeg en filosofi om, at mit murværk gerne vil have en smule varme. Da vores gård blev bygget var det jo lige før der var ildsted på gulvet, og man kendte ihvertfald hverken til isolering eller dampspærre :-)
Mvh.
Svend
Har selv smidt 45mm rockwool i en væg mod nord, ville gerne have haft mere i, men da vi bor i et lille hus, spillede pladsen ind, men vi kan mærke en betydelig forbedring i det værelse i forhold til f.eks køkkenet som også ligger mod nord.....2 lag gips og et stålskelet...
Jeg ville også smide mere isolering i væggene hvis muligt, men det er korrekt at de første 50mm giver den største besparelse.

Men ved varmvæg får du ikke opsat en dampspærre i den forbindelse, det er en af grundene til at jeg vil forslå at den laves i stålskelet med isolering, damspærre og 2 lag gips frem for de færdige varmvæg elementer.

Som nævnt er en udvendig efterisolering altid bedre, men også væsentligt mere omfattende og dyr.
Og når det nu er et hus med mange år på bagen, vil en forsatsvæg med 50 mm isolering, der er sat op så der er 2 cm luft fra isolering til ydervæg, også give din gamle væg en chance for at komme af med evt indtrængende fugt.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af hpox på 18 dec 2010 13:37
KnauffDanogips Isoleringsvæg og Varmevæg har indbygget dampspærre.
Li'som alle andre vægge af den type - vil jeg tro!

Og det basere du på ????

For dem jeg har monteret er det bare gisplader hvor der er pålimet mineraluld uden nogen som helt dampspærrende effekt.

At Knauff oplyser det i deres produktbeskrivelse.
Skrevet af hpox på 18 dec 2010 13:37
KnauffDanogips Isoleringsvæg og Varmevæg har indbygget dampspærre.
Li'som alle andre vægge af den type - vil jeg tro!

Hvordan med samlinger så ? 
Tape på ydersiden, er nok ikke lige løsningen. 

Mvh Thomas Hansen

Samlingerne af pladerne og kanterne, vil ikke sådan lige virke tætte nej.

Men mon ikke det er pladernes bagside der er behandlet med en diffusionstæt behandling inden pålimning af isoleringen så.

Umiddelbart ikke noget jeg ville anse for at være en tæt løsning.
Hvis man vil være på tværs virker det jo selvfølgelig ikke.
Men hvis man følger monteringsanvisningen skal det nok du alt sammen.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis