Hjælp til strøm (2)

Min kæreste har fået et glattejern med hjem fra USA. Problemet er bare, at det bruger 120v og ikke 230v. Desuden er stikket anderledes.

Jeg har dog en adapter, så stikket nu passer i de danske stik.

Næste problem er dog bare, at det bruger 120v og ikke 230v. Jeg har dog fundet frem til, at dette ikke er det eneste man skal kigge på. Man skal også kigge på antallet af watt. Det fremgår af glattejernet, at det skal bruge 35w.

Jeg tog derfor i Brinck Elektronic ved Nørreport, og forklarede dem problemet. De præsenterede mig for en boks til 400 kr. med en transformator i. Boksen vejer omkring , og er ca. 10 x 10 x .

Kan det virkelig passe, at en kæmpe boks til 400 kr. er den eneste løsning for at få et glattejern til at køre i DK? Denne type glattejern fås også med europæisk stik/strøm. Og der skal jo ikke en kæmpe boks foran.

Håber nogen kan hjælpe!

Mvh

Rafe

 

Min kæreste har fået et glattejern med hjem fra... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hold nu lige lidt igen - forviringen er jo snart total.
Når jernet er opgivet til at bruge 35watt ved 110 V. så er det det, og det kan der ikke ændres på, de tal må man stole på, og så ikke noget med, hvis noget går galt.
345,71 OHM, nej - det er jernet ikke på. Den ohm'ske modstand er temperaturafhængig, og er helt sikkert en helt anden ved kold jern.
Hvis Brinck skal sælge efter den ohmske modstand, vil han sikkert komme til at slæbe en meget tung omformer med hjem.
Igen, den hos batteribyen er den perfekte til jernet.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Skrevet af patrol2 den 13-08-2008 21:14
Når jernet er opgivet til at bruge 35watt ved 110 V. så er det det, og det kan der ikke ændres på, de tal må man stole på, og så ikke noget med, hvis noget går galt.
345,71 OHM, nej - det er jernet ikke på. Den ohm'ske modstand er temperaturafhængig, og er helt sikkert en helt anden ved kold jern.
Hvis Brinck skal sælge efter den ohmske modstand, vil han sikkert komme til at slæbe en meget tung omformer med hjem.
Det er da fint at du skråsikkert stoler på de tal, men det er jo sådan set heller ikke dig der står og skal forklare kæresten, hvorfor hendes glattejern ikke fungerer, hvis nu noget alligevel går galt. Så for at hjælpe på forståelsen, forsøgte jeg at beskrive konsekvensen af at man har valgt at forsøge sig med den lille transformator, men at man af en eller anden grund alligevel ikke kan stole på tallene. Det skriver du jo sådan set selv at man ikke kan, jf. at den ohmske modstand er temperaturafhængig (jeg formoder at du mener at den er mindre når jernet er koldt).

Det lyder som om du har erfaring med glattejern, men det har jeg altså ikke. Jeg synes det må svært at vide om de 35 Watt der opgives er en gennemsnitseffekt eller en maksimaleffekt, og det er også svært at vide om tranformatoren kan tåle den spidsstrøm der kan komme. Ved at måle jernets ohmske modstand kan man så vidt jeg kan se, finde ud af det i stedet for at gisne.

Bortset fra det, så vil jeg da give dig ret i at de tranformere Batteribyen har til salg, ser ud til sagtens at kunne drive et glattejern, og jeg ville selv uden tøven anskaffe sådan en.

WS

Skrevet af Gerhard den 13-08-2008 10:58
Helt ærligt, hvad er det egentligt du spør om??? Hvis du havde hørt efter i fysik, ville du have hørt, at du kan halvere volt som Hans beskrev(serieforbinding). Hvis du tror på mærkningen af varen, så er det 45W det handler om, og du har fået et hav af svar. Hvis du tror på Brinck ekspedienten, som siger han ved hvad han taler om, så passer mærkningen på jernet ikke, så ganger du med 6, og køber hans boks. Og hvis kæresten er en hystade, som ikke tåler, at du brænder hendes jern af - så tro på ekspedienten, så hun kan fare i hovedet på ham i stedet.


Hvis jeg havde hørt efter i fysik, så havde det jo ikke været nødvendigt at spørge her, vel?  Desuden er fysik bestemt ikke min stærke side. Mine kompetencer ligger indenfor jura.

Men tak fordi du ridser mine muligheder op for mig. Problemet er dog bare, at jeg både vil have i pose og i sæk. Eller gå med livrem og seler om du vil.

Jeg tror, at det første jeg vil gøre er at gå ned i Brinck igen og først og fremmest bede ham uddybe, hvad han sagde til mig sidst. Derefter vil jeg bede ham om, at måle glattejernet igennem, hvis det da ellers giver nogen mening at gøre det (det har jeg jo ikke forstand på). Og så tager jeg stilling derfra. Hvis det viser sig, at det er sikkert nok, at købe den adapter fra batteribyen, så gør jeg det. Hvis ikke, så køber jeg Brincks mursten til 400 kr.

Indtil videre mange tak for alle svarene. Jeg skal nok poste, hvad jeg finder ud af, hvis det skulle have nogens interesse.
Hvis du har kompetancer inden for jura glæder jeg mig til at se dig blande dig lige så meget i de debatter her på sitet, som der er personer som har kastet sig ind i din problemstilling - med andre ord, så håber jeg ikke at hverken ironi - joke el. lign. kyser dig væk. Da iøvrigt din konklussion nøje svarer til min, kan jeg kun give dig ret, og den eneste som kan give dig et svar med garanti er jo netop der hvor du startede. Så kan du jo altid øve dig på et par 6v pærer i serie over et bilbatteri i nattens mulm og mørke, hvor chancen for total latterliggørelse ikke er så stor, hvis du en dag er nysgerrig(og vil se "lyset").

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej RAFE
Jeg fatter godt nok ikke rigtigt din håbløse måde at give hjælp til. Du bad om kvalificeret hjælp, det har du fået, trods det vil du " ned " til Brick. Der vil du så spørge om de ting, du har fået grundigt svar på her, svar der i kvalitet ligger langt over hvad ekspedienten hos Brinck kan give dig.
Men held med foretagent - foresten ham sælgeren hos Brinck, er han ikke uddannet i Bilka, synes jeg kan genkende ham????

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Annonce
Skrevet af patrol2 den 14-08-2008 19:52
Hej RAFE
Jeg fatter godt nok ikke rigtigt din håbløse måde at give hjælp til. Du bad om kvalificeret hjælp, det har du fået, trods det vil du " ned " til Brick. Der vil du så spørge om de ting, du har fået grundigt svar på her, svar der i kvalitet ligger langt over hvad ekspedienten hos Brinck kan give dig.
Men held med foretagent - foresten ham sælgeren hos Brinck, er han ikke uddannet i Bilka, synes jeg kan genkende ham????


Jeg er MEGET taknemlig for de råd jeg har fået her. Men da I tilsyneladende har forskellige holdninger til, hvad jeg skal gøre, er jeg jo lige vidt. Desuden aner jeg ikke hvad jeres kompetencer er, så for mig at se kan det ene råd være lige så godt som det andet, når I nu ikke er enige, og jeg ikke aner en skid.

Derfor har jeg tænkt mig at gøre brug af de råd, som ikke inkluderer "at tage chancen" med et eller andet apparat. For det er nu engang mig/min kæreste der skal have penge op af lommen, hvis det går galt.

Så jeg går ned i Brinck og spørger ham jeg talte med, og derefter spørger jeg en af de andre. Ved samme lejlighed vil jeg fremføre de argumenter, som I har fremført her, og så vil jeg høre deres mening om det.

En ting der dog undrer mig er, at jeg på dette forum fornemmer en vis nedladenhed overfor min fremgangsmåde. Jeg færdes temmelig meget på et andet forum end dette, og der har jeg ikke mødt denne nedladenhed. Til det vil jeg bare sige, at så længe det er min pengepung det går ud over, så er det naturligvis mig der bestemmer, hvad der skal ske med det glattejern. Og medmindre der er nogen af jer der sponsorerer et nyt glattejern i tilfælde af, at jeres råd var fejlagtigt, så vil jeg gerne have lov til at forholde mig kritisk (men stadig taknemligt) i forhold til alle de råd jeg får.

Mht. "noget for noget" synspunktet om, at jeg bør yde juridisk rådgivning i samme målestok, som jeg selv har fået teknisk rådgivning, så er håndværk ikke min primære interesse, og jeg vil derfor ikke være at finde i den daglige debat her på siden. Ikke desto mindre er jeg da altid frisk på at give et juridisk råd, hvis det er noget jeg ved noget om. Så man kan jo altid skrive en PB til mig, hvis der er et emne, der kræver min opmærskomshed, så vil jeg forsøge at svare efter bedste evne.
Du skal da lige have et svar på dit lange indlæg....

""""Jeg er MEGET taknemlig for de råd jeg har fået her. Men da I tilsyneladende har forskellige holdninger til, hvad jeg skal gøre, er jeg jo lige vidt.*"""""

Du tager helt fejl - alle siger her samstemmigt, hvad du skal bruge. Det er dig der ikke forstår hvad der bliver skrevet.

"""Derfor har jeg tænkt mig at gøre brug af de råd, som ikke inkluderer "at tage chancen"""

Hvordan vurder du det, når ikke du har en pind forstand på dit spørgsmål?????

"""Så jeg går ned i Brinck og spørger ham jeg talte med, og derefter spørger jeg en af de andre. Ved samme lejlighed vil jeg fremføre de argumenter, som I har fremført her, og så vil jeg høre deres mening om det.
""""

Fatter ikke du vil bruge tid på Brink, - det var der, du fik et absolut ubrugeligt uprofessionelt svar på dit problem...

"""" Og medmindre der er nogen af jer der sponsorerer et nyt glattejern i tilfælde af, at jeres råd var fejlagtigt, så vil jeg gerne have lov til at forholde mig kritisk """"

Får du et nyt glatjern hos Brinck hvis "de" tager fejl/og bare er ude på at tømme din tegnebog????

Du har kun fået gode og absolut perfekte og særdeles brugbare råd her. Du har ikke forstået dem - ok dit problem.

Bedste og sikreste råd du har fået, er pæren på 35 W i serie med jernet. Omformeren fra batteribyen er perfekt.
Rådet fra Brincker total ubrugeligt.

Nedladen, nåe ja - det har du vel selv lagt op til.



Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Lad være med at gå til Brinck. Andre har sagt det, jeg siger det også. Hvis du vil have råd fra en fagmand, er jeg vel et eller andet sted, en sådan en(selvom jeg siger det samme som de andre), jeg er elektronikfagtekniker så lidt viden har jeg om det her. En 45W omformer vil ikke ødelægge jernet, hvis det viser sig, at "bæstet" bruger mere end 35W så vil omformeren gå i stykker IKKE jernet, det får jo de 110v som det skal fra omformeren. Ned til batteribyen -> køb dims -> plug in -> glat hår -> glad kæreste -> du helt

 

 


Jeg føler at jeg lever
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis